Ny statistikk viser store forskjeller blant vinnerne og taperne:

Disse bruktbilene
er lettest å selge

- og disse er verst å bli kvitt

Eier du en gammel Toyota Hiace, er det bare å cashe inn. Og har du en forholdsvis ny Volvo, sitter du på gull i bruktmarkedet, viser en ny statistikk.

PENGEKASSE: Har du en gammel Toyota Hiace - og kanskje bobil-utgaven som vår mann, Geir Hovensjø, har eid - sitter du på Norges mest lettsolgte bil. Foto: PRIVAT
PENGEKASSE: Har du en gammel Toyota Hiace - og kanskje bobil-utgaven som vår mann, Geir Hovensjø, har eid - sitter du på Norges mest lettsolgte bil. Foto: PRIVAT Vis mer

Hittil i år er det ingen annen bruktbil som har vært enklere å selge enn Toyota Hiace. Det tar bare 13 dager å selge den – til en medianpris på 64.579 kroner.

Men sitter du på en liten Fiat 500, må du smøre deg med tålmodighet. Det er nemlig bilen som er mest tungsolgt, ifølge statistikk fra rubrikk.no.

image: Disse bruktbilene er lettest å selge- og disse er verst å bli kvitt

Det er det norske teknologiselskapet Rubrikk Group AS som står bak undersøkelsen. De har spesialisert seg innen rubrikkannonser og er aktive i over 20 land.

De har analysert bruktmarkedet i Norge og produsert statistikker for:

  • De mest solgte bruktbilene
  • Hvilke bruktbiler som er enklest å selge
  • Hvilke bruktbiler som er nærmest umulig å bli kvitt.

Billigbiler

Av bilene som er lettest å selge, ligger overraskende nok Peugeot 307 på en andreplass. Den har en gjennomsnittlig salgsperiode på 15 dager. Men dykker vi ned i tallene, ser vi hvorfor. 307 er en billigbil med en medianpris på 20.719 kroner.

Toyota Corolla følger på plassen bak (16 dager) med en pris på 29.900 kroner.

Nordmenn vil ha Volvo

Den første «dyre bilen» er mellomklasse-SUVen Volvo XC60. Selv med en medianpris på 469.800 kroner, er salgsperioden bare 17 dager.

Volvo V90 følger på plassen bak. Og den er enda dyrere: Medianprisen på 649.900 kroner virker ikke å skremme noen.

Varebilen Ford Transit Connect er også populær med en salgsperiode på 17 dager til en pris av rundt 82.000 kroner.

De fire siste plassen på Topp 10-lista over de mest lettsolgte bruktbilene i Norge tapetseres av flere Volvoer: V60, V40, XC90 og V50 er alle biler med salgsperiode på bare 18 dager.

De mest solgte

image: Disse bruktbilene er lettest å selge- og disse er verst å bli kvitt

På lista over de mest solgte bilene, er det ikke overraskende VW Golf som troner øverst med hele 10.383 solgte eksemplarer. Den har i mange år vært den mest solgte bilen i Norge. Det betyr et enormt utvalg og naturlig nok stor bruktomsetning.

I det siste har salget vært godt hjulpet av den populære el-utgaven e-Golf, som kom i 2014. Hele 714 e-Golf ligger i skrivende stund til salgs på Finn.no. Den er populær som bruktbil og det gjenspeiler nok medianprisen som er på 199.800 kroner.

Andreplassen inntas også av en Volkswagen. Av familiebilen Passat er det omsatt 3.927 i første halvår.

Den populære elbilen Nissan Leaf ligger på tredjeplass med 3.714 solgte biler.

Så begynner premiummerkene å gjøre sitt inntog: BMW 3-Serie og X-serie (X1, X3, X5) og 5-Serie tar de tre neste plassene før Audi A4 , A3, Mercedes E-klasse og Volvo V60.

Fiat på bånn

I den andre enden av skalaen, bilene som er mest tungsolgte i markedet, finner vi mye blandet drops – og en del overraskelser.

image: Disse bruktbilene er lettest å selge- og disse er verst å bli kvitt

Nevnte Fiat 500 er minst populær. Men at pålitelige Toyota Auris krever 34 dagers salgsperiode og inntar nest dårligste plassering, er noe snodig. Det er også overraskende at BMW 2-serie (som inkluderer den ladbare hybriden 225xe) ikke er mer tiltrekkende. Salgsperioden for den er 32 dager til en medianpris på 329 000 kroner.

Bak disse igjen følger Opel Insignia, Suzuki SX4, Peugeot 308, Audi A1, Nissan Qashqai (en tidligere storselger), Ford Fiesta og Mercedes A-klasse.

* Undersøkelsen gjelder alle bruktbiler som er annonsert de første 6 månedene i 2019 – og om er blitt tilgjengeliggjort minst 500 ganger i rubrikk.no sin søkemotor. (Gjelder annonser fra Finn.no og andre nettsider.) Her er det analysert hvor lenge hver enkelt annonse har vært aktiv. Rubrikk.no har brukt medianverdier.

Fotnote: Mange helt nye biler annonseres på Finn.no, og dette kan gi utslag på medianprisen.