Må betale bompenger i flere år enn forutsett

Disse bommene vil stå mye lenger enn planlagt

Mange elbiler gir nemlig inntektssvikt ...

E6 GUDBRANDSDALEN: På strekningen Frya-Sjoa har trafikken vært vesentlig lavere enn forutsatt. Bomselskapet anser det utfordrende å kunne nedbetale prosjektet på 15 år som forutsatt. Foto: Rune Korsvoll
E6 GUDBRANDSDALEN: På strekningen Frya-Sjoa har trafikken vært vesentlig lavere enn forutsatt. Bomselskapet anser det utfordrende å kunne nedbetale prosjektet på 15 år som forutsatt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Mindre trafikk enn forutsatt og en stor økning i gratispasseringer av elbiler, fører til at bommene blir stående lenger enn forutsatt på flere av de nye veistrekningene i Norge.

I en ny rapport om bompenger, som Statens vegvesen har gitt ut, pekes det på sju bomprosjekter, inkludert Hardangerbrua og deler av E6 i Gudbrandsdalen, som har hatt dårligere inntjening enn forutsatt da Stortinget vedtok prosjektene. Resultatet er at bommene må stå lenger enn antatt.

13 milliarder i 2019

Ved inngangen til 2018 var det 63 bomprosjekter i drift i Norge, men Stortinget har vedtatt 82. Det var med andre ord 19 bomprosjekter som fortsatt ikke var satt i drift i fjor.

I 2018 betalte vi 10,7 milliarder kroner i bompenger. I år vil dette øke med 2,3 milliarder til 13 milliarder kroner, viser en prognose fra Statens vegvesen. Den store økningen skyldes i første rekke oppstart for innkreving til «Oslopakke 3», som omfatter to nye bomringer, i tillegg til dagens bomring. I tillegg kommer full effekt av innkreving fra Bypakke Nord-Jæren.

TRE-FIRE ÅR: På E16 sør for Kongsvinger, kan bommene bli stående i tre-fire år lenger enn forutsatt. Foto: Rune Korsvoll
TRE-FIRE ÅR: På E16 sør for Kongsvinger, kan bommene bli stående i tre-fire år lenger enn forutsatt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bom-perioden forlenges

Samtidig som nye prosjekter startes opp, sliter en del av de gamle med inntjeningen. Flere store prosjekter som E6 fra Ringebu til Otta, Hardangerbrua og E16 sør for Kongsvinger har mindre trafikk en forutsatt. For Hardangerbrua er det snakk om å forlenge bomperioden med to år, mens det for E16 blir tre til fire år.

I tillegg begynner bestanden av elbiler på norske veier å bli så stor, at den merkes godt i enkelte bomprosjekter. I 2017 ble det registrert 48 millioner passeringer av elbiler, som kjørte gratis for 791 millioner kroner.

Tallet for 2018 er ennå ikke klart, men det er betydelig høyere. Dette er én av forklaringene til at inntektene er betydelig lavere enn forutsatt, i prosjekter som Finnfast og Halsenøysambandet.

Finnfast ligger fem år etter det som tidligere er anslått. I Halsenøysambandet er 26 prosent av alle passeringer nå med elbiler, noe som gjør det usikkert om innkrevingen av bompenger kan avsluttes i 2023 som forutsatt.

HARDANGERBRUA: Nedbetalingen av Hardangerbrua ligger to år bak skjema, blant annet på grunn av at mange elbiler passerer gratis, ifølge Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen.
HARDANGERBRUA: Nedbetalingen av Hardangerbrua ligger to år bak skjema, blant annet på grunn av at mange elbiler passerer gratis, ifølge Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen. Vis mer

Bommer er avleggs

I flere dager har Dinside forsøkt å få en kommentar fra ansvarlige i Statens vegvesen om dette, uten å lykkes. Norges Automobil-Forbund (NAF) har tidligere kommentert den kraftige økningen i bompenger, og mener at det er feil at bilistene må ta en stadig større del av regningen for transportløsninger som benyttes av alle.

- Bompenger er avleggs som finansieringskilde. Stadig færre bilister, som er et politisk mål, kan ikke ta en stadig høyere regning for fellesskapet. Velfungerende transportløsninger, og da tenker vi både på vei, kollektiv, gang- og sykkelveier, er et ansvar for fellesskapet. Trafikk- og kollektivløsninger er noe alle er avhengige av for å få hverdagsreisen vår til å fungere. Derfor er dette noe som burde finansieres av staten, som krever inn skattepenger. Vi mener bommene må fjernes, sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Norges Automobil-Forbund.

HER BLIR BOMMENE STÅENDE

  • E16 Kongsvinger - Slomarka
    Innkrevingstiden var satt til 15 år, men i 2017 ble det innført en prøveordning med halv takst i bommene på sideveiene. Hvis denne forlenges må ned-betalingstiden forlenges med tre til fire år.
  • E6 Ringebu – Otta
    Innkreving av bompenger på strekningen Frya-Sjoa startet i desember 2016 og var forutsatt å vare i 15 år. Trafikken har vært vesentlig lavere enn forutsatt. I tillegg ble åpningen av to nye bommer på strekningen forsinket. Bomselskapet anser det utfordrende å kunne nedbetale prosjektet på 15 år.
  • Rv 7/Rv 13 Hardangerbrua
    Anslag for nedbetaling av prosjektet er to år etter det som ble vedtatt av Stortinget. Trafikken har vært lavere en forutsatt. Selv om den nå øker, har det samtidig vært en økning i antall passeringer med elbiler som har gitt et lavere inntektsgrunnlag.
  • Fv 519 Finnfast
    Anslaget for nedbetalingstid er endret til 2029, som er fem år senere enn tidligere års anslag. Årsaken til dette er en stor økning i antall elbiler som passerer bommene gratis. Trafikken har økt, men de årlige inntektene har gått ned siden 2014.
  • Rv 4 Lunner – Lygna
    Innkrevingen startet i juli 2017 og har hatt lavere trafikk enn forutsatt på grunn av lekkasjer av trafikk til sideveier. Det skal gjøres tiltak på de to lokale omkjøringsveiene, før en eventuell forlengelse av prosjektet vurderes.
  • Fv 544 Halsenøysambandet
    Bompengeselskapet vurderer det som usikkert om innkrevingen av bompenger kan avsluttes i 2023, som forutsatt. Prosjektet har hatt en kraftig økning i antall elbiler som passerer bommene. I 2017 var den på 26 prosent.
  • FV33 Skreiafjella – Totenvika
    Prosjektet startet innkrevingen i desember 2016 og var forutsatt å vare i 15 år. Økte kostnader og lavere trafikk enn forutsatt gjør nedbetalingen av prosjektet noe dårligere enn beregnet. Bomselskapet følger inntektsutviklingen nøye og vil vurdere korrigerende tiltak ved behov.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer