ÅRETS BIL: Denne uka avgjøres hvilken av disse elleve som stikker av med seieren i Årets bil 2019.
ÅRETS BIL: Denne uka avgjøres hvilken av disse elleve som stikker av med seieren i Årets bil 2019.Vis mer

Årets Bil 2019 - finale

Disse blir med til finalen i Årets bil

Årets bil-juryen har foreløpig sagt sitt. 40 finalister er blitt til ni. Sjekk hvilke de er - og hvilke biler som ble disket.

Årets Bil i Norge avholdes av Dinside, Dagbladet og Autofil. I år var det ekstra mange lanseringer og hele 40 biler var i utgangspunktet nominert. Her kan du lese om alle disse bilene.

Drøyt 45.000 av våre lesere har benyttet vår stemmeboks, og har dermed allerede kåret sin vinner. De stemmene er med på å påvirke juryens avgjørelse. Vår fagjury består ikke av riktig så mange medlemmer, selv om den er rekordstor i år.

Årets Bil-juren har eliminert seg helt ned til ni finalister. Testkjøringen av årets kandidater kjøres i dag, onsdag. Vinneren av Årets Bil 2019 offentliggjøres tirsdag 4. desember.

FØRSTE UTVELGELSE: En rekke kriterier legges til grunn for den første utvelgelsen. Utslipp, teknologiske nyvinninger og sikkerhet blir vektlagt høyt, men også valuta for pengene. Foto: Jamieson Pothecary.
FØRSTE UTVELGELSE: En rekke kriterier legges til grunn for den første utvelgelsen. Utslipp, teknologiske nyvinninger og sikkerhet blir vektlagt høyt, men også valuta for pengene. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Dette er årets kandidater - i alfabetisk rekkefølge:

9. Ford Focus

Ford Focus har i flere år vært målestokken for konkurrentene når det gjelder kjøreegenskaper. Den nye er lettere og har et stivere karosseri, har fått mer direkte styring og tre kjøremodus som standard.

Dyrere modeller har aktive dempere. Focus har ikke vokst, men var allerede 12 cm lenger en Golf. Stasjonsvogna har over 600 liters bagasjerom. Velg mellom tresylindrede bensinmotorer på 1 og 1,5 liter (100, 125, 150 og 180 hester) eller 1,5 liters diesel på 95 og 120 hk.

Pris fra: 260.000 kr.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

8. Hyundai Nexo

Dette er den mest praktiske hydrogenbilen på markedet. Den er romslig og komfortabel. Brenselcellene produserer strøm og forsyner drivlinjen med energi. Det skjer sammen med et lite litiumion-batteri på 1,56 kW/t, som kan gi en effekt på 40 kW.

Brenselcellestabelen yter 95 kW. Elmotoren som driver hjulene har en maksimal effekt på 163 hestekrefter og dreiemomentet er 395 newtonmeter.

Pris fra: 575.000 kr.

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

7. Hyundai Kona Electric

Kona er en kompakt-SUV som nå også har kommet i elektrisk versjon. Da har den en helt annen front og midtkonsoll. Den er rask, kjører bra og er meget godt utstyrt til en billig penge.

All betjening er lettfattelig og omfattende. Men den er trang i baksetet og den har et lite bagasjerom. En elektrisk motor på 204 hester driver forhjulene. Batteriet er på 64 kW/t og tar 100 kW lading. Hyundai lover 48,2 mils rekkevidde etter ny målemetode.

Pris fra: 315.000 kr.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Disse blir med til finalen i Årets bil

6. Jaguar I-Pace

Jaguar er blant de første ute med elektrisk SUV i premiumsegmentet. Her har de tenkt alt på nytt. Med sine 458 cm i lengde, havner den i mellomklassen, selv om den har mer crossover-fasong enn ren SUV.

Fire voksne får plass, og den har et stort bagasjerom bak og et lite foran. Jaguar har prioritet sportslig kjøreglede, og bilen er brennkvikk med sine to motorer på 200 hester hver. Batteriet på 90 kWt kan lades med 100 kW - og det loves 48 mil rekkevidde.

Pris fra: 589.950 kr.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

5. Nissan Leaf

Norges mest solgte elbil kom i ny modell og befester sin plass på salgstoppen. Skjønt, helt ny er den ikke:

Plattformen er nemlig den samme, men batteripakken er større og gir lengre rekkevidde. Karosseriet har mer familielikhet med resten av bilprogrammet, interiøret er mer normalt og de har innført kjøring med en pedal.

I prinsippet en svært aktiv regenereringskraft når du går av gassen, slik at du slipper å bruke bremsen.

Pris fra: 246.000 kr.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

4. Peugeot 508

Det er flere som dropper ut av stasjonsvogmarkedet. Peugeot har valgt en annen tilnærming.

508 ser mer sportslig ut enn noen D-klasse fra Peugeot på lenge. Sedanen har kraftig kupé-design og stasjonsvogna er utpreget bred og lavere enn forgjengeren - noe vi også ser hos blant ander Volvo om dagen.

Under panseret finner vi 1,6 liters motor både som bensin og diesel med effekt fra 130 til 225 hester. Mest spennende er ladbar hybrid med tilsammen 225 hester.

Pris fra: 332.000 kr.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

3. VW T-Roc

Endelig en SUV i kompaktklassen fra VW, og den har virkelig slått an. T-Roc fås i utallige varianter og har dermed ganske så mange konkurrenter.

Det gjør også at det friske pustet i Golf-størrelse har store variasjoner i pris. Bensinmotorer på 1, 1,5 og 2 liter, med effekt fra 115 til 190 hester, samt en 2,0 TDi på 150 hester kan velges.

Sterkeste bensin og diesel fås med 4x4, og alle unntatt minste bensin leveres med 7-trinns automatgir.

Pris fra: 282.000 kr.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

2. Volvo XC40

Også Volvo har kommet med «baby-SUV». Skjønt noen baby er det ikke snakk om.

Riktignok er XC40 kort og har en design som skiller seg markant fra resten av modellrekka utvendig, men fra innsiden har den storbil-luksusfølelse.

Den vant prisen for Car of the Year i Europa tidligere i år, mye på grunn av høy sikkerhet og fremtidig elektrisk og hybrid versjon. Foreløpig fås den med tre bensinvarianter og to dieselvarianter fra 150 til 247 hester.

Pris fra 404.000 kr.

Foto: Rune M. Nesheim
Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

1. Volvo V60

Svenskene har laget nok en lekker stasjonsvogn, og den har det som skal til for å lykkes på salgsstatistikkene. Det er det to grunner til:

Du får den som en sprek ladbar variant, en gunstig diesel, men også som forhøyet skogsvariant med 21 cm bakkeklaring.

Uansett valg har du utelukkende tolitere under panseret med effekt fra 150 til 390 hester. Velg mellom manuell og automat, samt drift på to eller fire.

Pris fra: 459.000 kr.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dette er finalistene i Årets bil 2019

Ford Focus
Hyundai Nexo
Hyundai Kona Elecric
Jaguar i-Pace
Nissan Leaf
Peugeot 508
VW T-Roc
Volvo XC40
Volvo V60

Audi disket

Premiummerket Audi hadde i utgangspunktet flere store favoritter til Årets Bil-kåringen i år. Men både A1 og A6 ble for sene til å rekke fristen som er satt.

Enda mer oppsiktsvekkende er det at årets kanskje aller største favoritt, elbilen Audi e-Tron, også blir disket. Det er av samme grunn, at importøren ikke rakk å skaffe bil til juryens prøvekjøring.

DISKET: Audi A6. Foto: Jamieson Pothecaray
DISKET: Audi A6. Foto: Jamieson Pothecaray Vis mer
DISKET: Audi e-Tron. Foto: Audi
DISKET: Audi e-Tron. Foto: Audi Vis mer
Disse bestemmer: Anders G. Hovde, Rune Korsvoll, Bård Eker, Rune M. Nesheim, Ståle Frydenlund, Børre Skiaker, Espen Stensrud og Molly Pettit. Foto: Jamieson Pothecary
Disse bestemmer: Anders G. Hovde, Rune Korsvoll, Bård Eker, Rune M. Nesheim, Ståle Frydenlund, Børre Skiaker, Espen Stensrud og Molly Pettit. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer