BRENNENDE: Porsche merket allerede i 2002 ut at SUV gav mer enn bare salt til maten. Siden har Cayenne vært en viktig bil for tyskerne. <br>Foto: Porsche
BRENNENDE: Porsche merket allerede i 2002 ut at SUV gav mer enn bare salt til maten. Siden har Cayenne vært en viktig bil for tyskerne.
Foto: PorscheVis mer

SUV i premiumsegmentet

Disse bilmerkene skulle aldri lage SUV …

Men fristelsen ble for stor.

Det er ingen tvil om at bilbransjen er konservativ. Det er for eksempel ikke uten grunn at det måtte en internettgründer (les: Elon Musk / Tesla) til for å få fart på elbil-segmentet.

Nå har endelig de største bilprodusentene fått ut fingeren, og varslet storstilt elbilproduksjon og -modeller i årene framover.

Vi kan nevne blant andre Daimler- og Volkswagen-konsernene.

Det er imidlertid ikke første gangen bransjen ligger etter. For det var mange merker som aaaaldri skulle lage sånne store kassebiler. Eventuelt safaribiler (?). Slike biler vi i moderne tid kaller SUV-er.

Her er noen av dem.

9. Lamborghini

DYREBAR: Til den nette pris av 200.000 dollar (1,68 millioner kroner, før de «snille» norske avgiftene) får du en 4,0-liters dobbelt-turbo V8-motor som leverer 650 hestekrefter, 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder og en toppfart på over 300 km/t. Foto: Lamborghini
DYREBAR: Til den nette pris av 200.000 dollar (1,68 millioner kroner, før de «snille» norske avgiftene) får du en 4,0-liters dobbelt-turbo V8-motor som leverer 650 hestekrefter, 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder og en toppfart på over 300 km/t. Foto: Lamborghini Vis mer

Nå får Lamborghini en ordentlig super-SUV, som skal kapre flere land og større markedet. Urus, som ble avduket i starten av desember 2017, kommer imidlertid til å koste både skjorta, slipset og mansjettknappene.

For en tung SUV blir vil nok ikke de norske avgiftene akkurat innby til et kjøp …

Administrerende direktør i Lamborghini omtaler avdukingen som «et stort øyeblikk for selskapet» og spår at merket nå skal kapre større markeder i flere land.

– Vi skal selge bilen på grunn av design, personlighet og i egenskap av at den er en super-SUV, sier toppsjef Stefano Domenicali i et intervju med amerikanske Bloomberg.

Urus skal komme på det amerikanske markedet allerede neste år, så da har du ikke mye tid å spare på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KULT-KLASSIKER: Lamborghini LM002. Foto: Lamborghini
KULT-KLASSIKER: Lamborghini LM002. Foto: Lamborghini Vis mer

PS: Nå har italienerne i ærlighetens navn smakt på SUV-markedet tidligere. Men såkalte LM002 tok ikke akkurat verden med storm på 80-tallet. Mellom 1986 og 1993 ble det produsert 328 utgaver av den estetisk mindre vakre bilen.

8. Jaguar

JAGUAR I-PACE: Jaguar er - relativt - tidlig med i konkurransen om elektriske SUV'er. Foto: Jaguar
JAGUAR I-PACE: Jaguar er - relativt - tidlig med i konkurransen om elektriske SUV'er. Foto: Jaguar Vis mer

Jaguar oppfylte grunnlegger Sir William Lyons’ motto om «grace, pace and space» (eleganse, fart og plass) da de i 2015 lanserte F-Pace, britenes første SUV.

Les testen av F-Pace, «Kanskje den mest etterlengtede SUV'en på lenge».

Ja, Jaguar har allerede vært på markedet en stund. Og allerede til sommeren kan man – kanskje – forvente å se den elektriske SUV-en, I-Pace. Den har laget elektrisk kø i Norge.

Kompakt-SUV'en E-Pace, som Dinside har testet, skal nå massene. Det gjør at britene har gått fra null til tre SUV'er i løpet av tre år. Her snakker vi om liberale krefter i sving, gitt!

7. Porsche

«HOT STUFF»: 2018-versjonen av Porsche Cayenne ble avduket i august i år. Foto: Porsche
«HOT STUFF»: 2018-versjonen av Porsche Cayenne ble avduket i august i år. Foto: Porsche Vis mer

Porsche skulle naturligvis ikke lage noe så kommersielt og kjedelig som en SUV.

Hallo, det er klart at et fartsglad premiummerke ikke kan la seg assosiere med slike familiegreier …

Likevel, i 2002 startet tyskerne sin produksjon av Cayenne på en Volkswagen-fabrikk i Slovakia. Det viste seg å bli en så stor suksess, at attpåklatten Macan ble født tolv år etterpå.

Dessuten kommer en helt ny Cayenne i 2018 – «'nuff said».

6. Bentley

LUKSURØS: Bentley Bentayga har det meste markedet kan by på. Foto: Bentley
LUKSURØS: Bentley Bentayga har det meste markedet kan by på. Foto: Bentley Vis mer

Her snakker vi premium-luksus-SUV. Bentley har nemlig ikke spart mye på godsakene i Bentayga.

Sjekk bare disse digge bildene av Bentayga – skinn, luksus og mere til. Det er ikke uten grunn at bilen i fjor var på Wards Autos liste over de beste bil-interiørene.

Kom opp med et par – tre millioner, så kan du også få føle på herligheten.

Psst! Ta gjerne en titt på dagens ni mest inspirerende bilinteriør, seks klassiske tyske biler som har forandret seg eller lista over tidenes mestselgende bilmodeller.

5. Rolls-Royce

TRENGER NY ROLLS: Den britiske TV-personligheten Kris Jenner trenger kanskje ny bil etter å ha krasjet sin Rolls-Royce i en Toyota Prius i 2011. I så fall passer det greit med «Cullinan». Foto: Clint Brewer / Splash News
TRENGER NY ROLLS: Den britiske TV-personligheten Kris Jenner trenger kanskje ny bil etter å ha krasjet sin Rolls-Royce i en Toyota Prius i 2011. I så fall passer det greit med «Cullinan». Foto: Clint Brewer / Splash News Vis mer

Bentaygas største konkurrent blir trolig den første SUV'en fra Rolls-Royce.

I god britisk stil (les; James Bond) har de gitt bilen et kodenavn (okei, det er vel ikke sååå uvanlig med kodenavn i bilbransjen …).

Uansett, bilen med det spennende kodenavnet «Cullinan» er allerede sett på blant annet Nürburgring i Tyskland. Men det finnes dessverre ingen offisielle bilder av selve Rolls-Royce-n i SUV-segmentet.

Ifølge en av internetts urbane ordbøker, kan «Cullinan» bety «en som kjører i høye hastighet over flere dager. Om dette bare var en elbil …

4. Alfa Romeo

SKILLER SEG UT: Alfa Romeo Stelvio. Foto: Alfa Romeo
SKILLER SEG UT: Alfa Romeo Stelvio. Foto: Alfa Romeo Vis mer

I fjor kom italienerne med sin første SUV, Stelvio.

Og naturligvis måtte den skille seg ut fra konkurrentene. Det friske designet vil nok være det aller fremste argumentet for å kjøpe italienernes aller første familiefrakter.

Da Stelvio ble lansert i 2016 ble den sett på som Alfa Romeos viktigste modell på flere år – og bilen som skulle redde den tradisjonsrike produsenten.

Ingen grunn til på rødme over forsøket på å konkurrere med BMWs 3-serie her.

3. BMW

STØRST AV MANGE: BMW X7 blir det hittil siste og største tilskuddet av totalt sju SUV-er fra BMW. Foto: BMW
STØRST AV MANGE: BMW X7 blir det hittil siste og største tilskuddet av totalt sju SUV-er fra BMW. Foto: BMW Vis mer

Apropos. Færre husker kanskje at BMW aaaaldri skulle lage noe så kommersielt og simpelt som en SUV. Vel, nå har tyskerne oppe i både X1, X2, X3, X4, X5 og X6. Snart kommer X7.

Vi sier ikke mer: Gratulerer, BMW!

2. Maserati

SPENSTIG: Maserati Levante. Foto: Maserati
SPENSTIG: Maserati Levante. Foto: Maserati Vis mer

Og her kommer enda en italiener, gitt.

Maserati Levante er en vellykket kombo av SUV og sportsbil. Under panseret er det potente saker som skal leve opp til forventningene skapt av den spenstige linjeføringen.

Men bilen koster, da: Fra 1,25 millioner kroner for den svakeste dieselmodellen, før ekstrautstyret.

1. Ferrari

NOE ANNERLEDES: Ferrari-SUV-en kan komme allerede i 2019, men den er ennå ikke vist fram. Første visning er ventet å være på bilmessa i Genève i mars. Derfor lar vi sportsbilen FXX K få representere italienerne på bildet. Foto: Ferrari
NOE ANNERLEDES: Ferrari-SUV-en kan komme allerede i 2019, men den er ennå ikke vist fram. Første visning er ventet å være på bilmessa i Genève i mars. Derfor lar vi sportsbilen FXX K få representere italienerne på bildet. Foto: Ferrari Vis mer

Ferrari innehar hittil prisen for å være sist ute. Det er ikke lenge siden italienerne slukkøret måtte innrømme at også de hadde lyst på en sånn større bil, som de velger å kalle «flerbruksbil», ikke SUV.

Bonus er at Ferrari da håper på å doble produksjonen sin. Ikke verst å selge sjela si for det, si …

SUV-en skal imidlertid kjøre som en Ferrari. Fiat-Chrysler-sjef Sergio Marchionne har nemlig sagt at den vil bli den raskeste bilen av sitt slag.

Det skal også sies at i Ferrari-systemet ble det diskutert SUV så tidlig som på 60-tallet (!).

-1. Men hvem holder igjen

Er det da ingen som fortsetter å gå mot dette presset?

Jo! Den britiske sportsbilprodusenten McLaren, som på få år har seilt opp som seriøs konkurrent til Ferrari, Lamborghini og flere til, har nylig gått ut og sagt tydelig fra at SUV, nei det er ikke for dem.

Så får tiden vil vise om de greier å stå imot …