Innbrudd i bil

- Disse bilmerkene må bli sikrere mot innbrudd

Biler fra Dacia, Peugeot, Subaru og Suzuki er enklest å bryte seg inn i, ifølge fersk test av 2018-modeller.

STOR FORSKJELL: Det er stor forskjell hvor lett det er å bryte seg inn i og stjele nye biler. Foto: Colourbox.
STOR FORSKJELL: Det er stor forskjell hvor lett det er å bryte seg inn i og stjele nye biler. Foto: Colourbox. Vis mer

I Sverige klassifiserer forsikringsbransjen nye bilmodeller etter hvor bra beskyttet de er mot innbrudd og tyveri. Bransjeorganet NVSA (New Vehicle Security Assessment) har testet 172 bilmodeller får å finne ut hvilke som er enklest og vanskeligst å stjele og bryte seg inn i.

Volvo og Porsche best

Volvo og Porsche befester sin stilling som de beste, ifølge undersøkelsen.

- Bilene fra Audi og Lexus er en tanke svakere enn tidligere, men er fortsatt blant de aller beste. Rett bak ligger Volkswagen og Seat, sier Anders Edvardsson, ansvarlig for NVSA i Sverige.

Han peker også på at det er flere bilmodeller som ikke klarer kravene som er satt.

I fjor publiserte vi en tilsvarende artikkel med de bilene som var enklest og vanskeligst å stjele (2017-modeller).

- De produsentene som behøver å gjøre sine biler sikrere mot innbrudd og tyveri, er først og fremst Dacia, Peugeot, Subaru og Suzuki, sier Edvardsson.

Informasjonssjef Stian Gihle i Peugeot Norge kjenner ikke merket igjen i denne fremstillingen.

- Det er ingenting som tyder på at Peugeot stjeles oftere enn andre biler eller er spesielt utsatt for innbrudd, sier han til Dinside.

DE BESTE: Volvo og Porsche lager bilene som det er vanskeligst å stjele og vanskeligst å bryte seg inn i. Foto: Rune Korsvoll
DE BESTE: Volvo og Porsche lager bilene som det er vanskeligst å stjele og vanskeligst å bryte seg inn i. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Påvirker premien

Helt siden 2008 har NVSA testet nye bilers evne til å motstå innbrudd og tyveri. Klassifiseringen gjøres i to steg:

  • Først lager bilprodusentene en «selvangivelse», der de beskriver hva som er gjort for å lage bilene tyverisikre.
  • Deretter kontrollerer NVSA bilene og setter to karakterer – én for hvor vanskelige de er å bryte seg inn i og én for hvor vanskelige de er å stjele.

I Sverige påvirker resultatet blant annet forsikringspremien bileieren må betale for bilen. Selv om testene gjennomføres på svenske biler, har disse de samme spesifikasjonene som norske biler.

DYRE BILER: Mange dyre bilmerker, slik som BMW, har de siste årene vært utsatt for tyveriraid fra bander som stjeler kollisjonsputer og annet dyrt utstyr. Foto: IF
DYRE BILER: Mange dyre bilmerker, slik som BMW, har de siste årene vært utsatt for tyveriraid fra bander som stjeler kollisjonsputer og annet dyrt utstyr. Foto: IF Vis mer

Nekter kontroll

- Resultatet viser at rundt 62 prosent av bilene vi har testet, får et godkjent resultat. Resten klarer ikke kravene vi har satt, sier Edvardsson, som også opplever at noen bilprodusenter nekter å la NVSA teste sine biler.

- Det er beklagelig at for eksempel Honda, Mercedes og Mazda velger å ikke framstille sine biler til klassifisering. Vi har forståelse for at ulike merker velger å gå ulikt langt i tyveribeskyttelse, men mener det er et rimelig krav at bilkjøperne skal kunne ha et grunnlag for å bedømme dette før de handler.

Han mener det er spesielt med tanke på at noen av de bilprodusentene som nekter å la seg kontrollere, har modeller som gjenfinnes på toppen av politiets tyveri-statistikk. Bilene som ikke er testet får automatisk én stjerne i klassifiseringen.

Ikke i Norge

Det finnes ikke noe tilsvarende system for tyveritesting i Norge.

- Nei, men vi sitter imidlertid på store mengder skadedata som vi bruker når vi setter prisen på en forsikring. Den prisen du betaler for å forsikre en bil skal være så riktig som mulig i forhold til risikoen, forteller kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i IF Skadeforsikring til Dinside.

Du kan sjekke ut alle bilene som er testet på NVSAs hjemmeside.

DE BESTE Tyveri Innbrudd
Audi S3/Q3*********
Audi R8*********
Audi Q5*********
Audi A6*********
Audi A7/Q7*********
Audi A8*********
Audi S4*********
Lexus RX*********
Lexus RX*********
Lexus LS/LC*********
Lexus CT*********
Porsche Cayenne*********
Porsche Panamera*********
Porsche 911*********
Porsche Macan*********
Seat Ateca*********
Seat Arona*********
Seat Leon*********
Seat Ibiza*********
VW Polo Security*********
VW Golf*********
VW Passat Security*********
VW Touareg*********
Volvo V40/XC40*********
Volvo S60/V60/XC60*********
VolvoS90/V90/XC90*********
DE DÅRLIGSTETYVERIINNBRUDD
Dacia Sandero***
Suzuki Swift***
Ford Mondeo****
Peugeot 2008****
VW Passat (ikke Security)****
VW Polo (ikke Security)****
Honda (alle modeller)**
Mazda (alle modeller)**
Mercedes (alle modeller)**

PS: Alle bilene er 2018-modeller. Karakterene angir hvor vanskelige de er å stjele og hvor vanskelige de er å bryte seg inn i. Maks poeng er 5 stjerner. Honda, Mazda og Mercedes har ikke ønsket å stille biler til test og får derfor automatisk en stjerne.