Disse bilene stopper oftest

Det er sjeldent vi får så mange eposter som det vi fikk etter å ha publisert artikkelen "Toyota og Mercedes med overlegen kvalitet". - Mer informasjon, var kravet. Vi gir deg derfor i dag den hele og fulle oversikten over de siste 20 års vinnere og tapere i ADACs nødstopp-stastistikk.

Publisert
Sist oppdatert
Disse bilene stopper oftest


Mandag 16. februar kunne vi opplyse at den tyske bilorganisasjonen ADAC har samkjørt sine nødstopp-statistikker for de siste 25 årene. Samkjøringen viste at Toyota og Mercedes-Benz i denne perioden har oppnådd henholdsvis 31 og 25 klasse-seire. Dette er imponerende resultater som plasserer de to bilmerkene i en klasse for seg selv. Audi, som tar tredjeplassen, har kun oppnådd åtte klasse-seire.

Misfornøyde Fiat-entusiaster

I den andre enden av skalaen fant vi Fiat, Renault, Opel og Citroën, som til stadighet trenger bistand fra ADACs servicebiler. Denne informasjonen hadde enkelte av våre lesere tungt for å fordøye, noe som resulterte i en rekke misfornøyde eposter, ikke minst fra Fiat-entusiaster.

Stor interesse

Toyota Corolla: 8 seire
Toyota Corolla: 8 seire Vis mer

I vår første artikkel brakte vi altså kun merkestatistikken. Men for mange lesere var dette åpenbart ikke nok.
Vi mottok flere eposter med spørsmål om hvilke konkrete modeller som har vunnet og tapt sine klasser i ADACs nødstopp-statistikk.

MB 200/300: 13 seire

Vi gir deg derfor i dag den hele og fulle oversikten. Denne viser blant annet at enkelte modeller går igjen år etter år. For eksempel har Mercedes-Benz sin 200/300-serie vunnet sin klasse, stor mellomklasse, hele 13 ganger. Toyota Carina har vunnet mellomklassen åtte ganger, mens lillebror Corolla har vunnet sin klasse, liten mellomklasse, like mange ganger. Også Toyota Starlet, Ford Fiesta, Nissan Micra, Mazda 323, Mitsubishi Colt og BMW 7-serie er blant modellene som har vunnet sine klasser flere ganger.

Opel Omega: 8 tap

Opel Omega: 8 tap
Opel Omega: 8 tap Vis mer


I den andre enden av skalaen finner vi samme tendens. Opel Omega har prestert å tape sin klasse (stor mellomklasse) hele åtte ganger, mens Ford Scorpio har tapt samme klasse fem ganger. Også Renault Laguna, Renault Espace, Ford Sierra, Citroën BX og Seat Ibiza er blant bilene som har måttet finne seg i gjentatte bunnplass-noteringer.

Full oversikt over ADACs nødstopp-statistikk de siste 20 årene får du her:

  • Vinnere 1982-2002: Småbil og liten mellomklasse
  • Vinnere: 1982-2002: Mellomklasse og stor mellomklasse
  • Vinnere 2000-2002: Flerbruksbiler
  • Tapere 1982-2002: Småbil og liten mellomklasse
  • Tapere: 1982-2002: Mellomklasse og stor mellomklasse
  • Tapere 2000-2002: Flerbruksbiler
  • Kilde: ADAC


    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer