SPENNENDE BILER: På en strand syd for Skagen i Danmark står 28 av kandidatene til Car of The Year 2019 oppstilt for fotografering. Foto: Carsten Lemke.
SPENNENDE BILER: På en strand syd for Skagen i Danmark står 28 av kandidatene til Car of The Year 2019 oppstilt for fotografering. Foto: Carsten Lemke.Vis mer

Car of the Year (COTY) i Europa 2019

Disse bilene kan bli Årets bil i Europa

Dinside har Norges jurymedlem i COTY Europa. Dette mener han om kandidatene.

Det finnes flere Årets Bil-kåringer på kloden. Noen vil hevde at International Car of the Year og World Car of the Year er verdensmesterskap (VM) og olympiske leker (OL), mens European Car of the Year er europamesterskapet (EM) og Årets Bil i Norge er norgesmesterskapet (NM).

Og det stemmer, på sett og vis. Men det stemmer ikke på den måten, at nivået blir høyere jo større del av verden som deltar i konkurransen.

Forskjellen blir at for jo mindre den geografiske avgrensningen blir, desto mer representabel blir vinneren for hva slags biler som passer i og for de gitte landene.

De svære pick up-ene (les; trucks) Ford F-serie og Chevrolet Silverado er for eksempel storselgere og populære i USA, men ville aldri vært aktuelle i Norge eller på det europeiske markedet.

Lenger ned ser du listen av kandidater som kan blir Årets Bil i Europa 2019.

Testet i Danmark

Dermed blir ikke en diger truck som blir Car of the Year i Europa denne gangen heller. Og det blir ganske sikkert ikke luksusbilen Rolls-Royce Cullinan, selv om den er en av de 42 nye bilene som kjemper om å bli Car of the Year Europa - den eldste og mest prestisjetunge utmerkelsen i bilindustrien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heller ikke Polestar 1 vil bli Årets Bil. Den elektriske «Volvoen» var egentlig nominert, men rakk ikke tidsfristen.

Men det kan fort bli lille Audi A1, kjøreglade Ford Focus, el-SUV-en Jaguar i-Pace eller bestselgeren Nissan Leaf som stikker av med tittelen. Eller det kan bli en helt annen bil …

For første gang sitter Dinside i juryen av europeiske journalister som skal kåre vinneren. Og som første skritt på veien, samlet vi 28 av kandidatene til en av verdens største biltester i Tannishus, sør for Skagen i Danmark.

NØDBREMS: At bilene klarer en automatisk nødbrems når du er uoppmerksom, er viktig for sikkerheten. Foto Rune Korsvoll
NØDBREMS: At bilene klarer en automatisk nødbrems når du er uoppmerksom, er viktig for sikkerheten. Foto Rune Korsvoll Vis mer

Nissan Leaf aktuell

I løpet av en hektisk uke gikk alle bilene gjennom omfattende tester på vei og bane. Autobrems-systemene ble testet, og alle bilene gikk gjennom den berømte elgtesten, som viser hva bilene klarer i en kritisk unnamanøver.

Mørkekjøring med lys-tester og vanlig landeveiskjøring sto også på dagsorden i Danmark.

Dinsides Rune Korsvoll er vår, og Norges, eneste representant blant de 60 europeiske journalistene med bil som spesialfelt. Han mener det er flere spennende kandidater blant de 42 bilene på listen.

- Ikke minst har vi elektriske biler som Nissan Leaf og Jaguar i-Pace, som er svært aktuelle for det norske markedet. Blant annet ligger Leaf an til å bli Norges mest solgte bil i år. Det har ikke skjedd i noe annet land i verden at en elektrisk bil er blitt bestselger, sier han til Dinside.

ELGTESTEN: For 20 år siden feilet første generasjon Mercedes A-klasse i denne elgtesten. Årets tester viser at bilene er blitt betydelig bedre. Foto: Rune Korsvoll
ELGTESTEN: For 20 år siden feilet første generasjon Mercedes A-klasse i denne elgtesten. Årets tester viser at bilene er blitt betydelig bedre. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Må klare norske forhold

Korsvoll peker også på andre spennende biler, med mer tradisjonelle drivverk som mulige favoritter.

– Nye Ford Focus, Audi A1, Peugeot 508 og en lang rekke SUV-er er spennende kandidater, sier han.

Målet med testen i Tannishus er å finne fram til biler som fyller kriterier som tekniske nyvinninger, høy sikkerhet, gode miljøprestasjoner og mye bil for pengene.

Samtidig må de klarer seg bra under de krevende forhold som norske veier og vinterforhold byr på. Et spennende utseende og gode kjøreegenskaper teller også med i kampen, som i første omgang består i å bli én av sju i finaleheatet, som skal være klart i slutten av november.

Den endelige avgjørelsen om hvilken bil som blir Car of the Year 2019 faller på Genève-utstillingen 4. mars neste år.

Kandidater Car of the Year Europa 2019

# Bilmodell # Bilmodell
1.Alpine A11022.Jaguar E-Pace
2.Aston Martin Vantage23.Jaguar I-Pace
3.Audi A124.Jeep Wrangler
4.Audi A625.Kia Ceed
5.Audi A726.Lamborghini Urus
6.Audi Q327.Lexus ES
7.Audi Q828.Lexus LS
8.BMW 3-serie29.Lexus UX
9.BMW Z430.Mercedes-Benz A-klasse
10.BMW 8-serie31.Mercedes-Benz B-klasse
11.BMW X232.Mercedes-Benz CLS
12.BMW X433.Mercedes-Benz GLE
13.BMW X534.Mercedes-Benz G-klasse
14.Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Rifter35.Mercedes-AMG GT
15.Citroen C5 Aircross36.Nissan Leaf
16.Dacia Duster37.Peugeot 508
17.DS 7 Crossback38.Rolls-Royce Cullinan
18.Ford Focus39.Seat Terraco
19.Honda CR-V40.Suzuki Jimny
20.Hyundai Nexo41.Volkswagen Touareg
21.Hyundai Santa Fe42.Volvo V60

Norge viktigst

Konkurransen om å bli Årets Bil i Norge er naturlig nok desto viktigere for norske forbrukere flest. Den konkurransen sparker vi i gang allerede neste uke, når 48 kandidater blir lansert hos oss, i eget Årets Bil-bilag i Dagbladet tirsdag 23. oktober.

Flere tester fra Tannishus, den europeiske og norske kåringen kan du lese mer om på Dinside, i Dagbladet og i magasinet Autofil i ukene som kommer.