<strong>«MANGE FEIL»:</strong> Ifølge den amerikanske kvalitetsundersøkelsen til J.D. Power har Tesla-bilene suverent flest feil av alle bilmerkene på markedet. Foto: Øystein B. Fossum
«MANGE FEIL»: Ifølge den amerikanske kvalitetsundersøkelsen til J.D. Power har Tesla-bilene suverent flest feil av alle bilmerkene på markedet. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

J.D. Power 2020 U.S. Initial Quality Study

Disse bilene har flest feil

For første gang ble Tesla med i anerkjente amerikansk kvalitets-undersøkelse. Det gikk ikke bra.

Publisert

En løs gummilist eller en motor som ikke fungerer - alle feil er irriterende når man endelig har tatt seg råd til å kjøpe seg ny bil. Anerkjente J.D. Power har for 34. året rangert bilmerkene på det amerikanske markedet, etter hvor mange feil det er på nybilene, innen første 90 dagers eierskap.

Denne undersøkelsen kaller amerikanerne Initial Quality Study (IQS), og må ikke forveksles med for eksempel pålitelighetsundersøkelsen til samme selskap (VDS).

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare på test av Tesla Model 3. I motseting til det som kommer fra i videoen har ikke dekket vært reparert tidligere, ifølge Tesla. Det skal være fylt med lyddempende skum. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Infotainment et stort problem

I J.D. Power-undersøkelsen kommer det fram at hele én av fire problemer på nybilene er relatert til infotainment.

Øverst på klagelista til forbrukerne i undersøkelsen er blant annet disse punktene:

  • Stemmegjenkjenning
  • Tilkobling på Android Auto/Apple Carplay
  • Touchskjermer
  • Innebygd navigasjonssystem
  • Blåtann-forbindelsen.

Skuffer stort

For aller første gang er Tesla med i den omfattende undersøkelsen. Og det gikk alt annet enn bra.

Det amerikanske elbilmerket noterte seg nemlig med hele 250 feil per hundre biler - et snitt på 2,5 feil per bil. Det er mye mer enn noen andre bilmerker i undersøkelsen. Nest dårligst er britiske Land Rover, som kommer ut med 228 feil for hver hundrede bil.

Du kan se hele lista - eller tabellen, om du vil - lenger ned i denne artikkelen.

J. D. Power har ikke tidligere fått tilgang på Tesla-biler, slik at Elon Musks bilmerke ikke har blitt rangert i denne undersøkelsen tidligere. Heller ikke nå er rangeringen offisiell, skriver J. D. Power i en pressemelding, siden Tesla fortsatt ikke har gitt tilgang til biler over hele USA - bare i 35 av 50 stater.

«Ulikt andre produsenter har ikke Tesla gitt oss tillatelse til å utspørre eierene i 15 av statene som er nødvendig. På den andre side har vi klart å samle nok prøver fra eiere i de andre 35 statene til å lage en poengsum for Tesla», sier president Doug Betts i J.D. Powers bilseksjon.

Hvem er best

Det er tradisjonelt de asiatiske bilmerkene som har dominert denne undersøkelsen. Nå viser det seg imidlertid at disse har stagnert, mens amerikanske biler - med unntak av spesielt Tesla og Chrysler - har tatt steg.

Dodge er nå likt med koreanske Kia på topp, med 136 feil per hundrede bil. I tillegg deler Chevrolet og RAM tredjeplassen på tabellen.

<strong>FEIL PER 100 BILER:</strong> Amerikanske Dodge og koreanske Kia troner øverst med færrest feil per hundre biler. Tesla er suverent dårligst, skal vi tro J.D. Power sin undersøkelse blant 90 dager gamle biler. Kilde: J.D. Power
FEIL PER 100 BILER: Amerikanske Dodge og koreanske Kia troner øverst med færrest feil per hundre biler. Tesla er suverent dårligst, skal vi tro J.D. Power sin undersøkelse blant 90 dager gamle biler. Kilde: J.D. Power Vis mer

Premium dårligst

Det interessante er gjengangeren med premium-biler i bunnen av lista. Dette kan komme av at teknikken i disse bilene er mer avansert og feilbar - eller det kan være fordi kundene av disse har høyere krav og forventninger, da de tross alt har betalt enda mer penger for premium.

Dermed finner vi både Audi, Volvo og Mercedes-Benz nede i sumpa.

For Teslas del er infotainmentet (skjermer og datasystem) avansert, mens byggekvaliteten av selve kjøretøyet er ryktet å være noe lavere enn hos premiumbilene.

Vanligste feil i denne undersøkelsen var imidlertid på lakk, dårlig tilpasning av karosseri, vanskelig å åpne bagasjeluka og for mange ulyder

– Det er verdt å notere at Tesla ikke har problemer med den elektriske drivlinjen eller andre funksjoner som er knyttet til eldriften, sier Dave Sargent i J.D. Power.

Kommunikasjonssjef for Tesla i Norge, Even Sandvold Roland, er for tiden på ferie, men ifølge kommunikasjonsspesialist Nora Wisløff Egenæs har Tesla uansett ingen kommentar til J.D. Power-undersøkelsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer