SE VIDEO: Fiat Panda får null stjerner i EURO NCAP. Video: EURO NCAP/DinsideVis mer Vis mer Vis mer

Katastrofe-resultat i Euro NCAP

Disse bilene er farlig dårlige

Null og én stjerne er katastrofalt for bilprodusenten i årets siste kollisjonstest fra Euro NCAP.

- Det virker som om Fiat og Chrysler (Jeep red. anm.) har forsømt å utvikle sikkerheten i sine biler til et nivå som tilfredsstiller dagens krav. Denne testen viser sikkerhet på et katastrofalt dårlig nivå i Panda og Wrangler, sier Søren W. Rasmussen til Dinside.

Rasmussen jobber for NAFs danske søsterorganisasjon FMD og er Nordens representant i Euro NCAP.

- Der hvor andre bilprodusenter bruker milliarder av kroner på utvikling, virker det som om Fiat ikke tar tungt på dette med sikkerhet, legger han til.

Spesielt farlig for barna

Panda har allerede en del år på baken og er ikke lenger blant bilene den norske Fiat-importøren har i sin prisliste. Likevel er det dårlig reklame, når en bil som fortsatt er i full produksjon får null stjerner i den viktige sikkerhetstesten. Og dette kommer bare noen måneder etter at en annen bil fra Fiat - nemlig Punto - også fikk null stjerner i den samme testen.

Da Panda ble testet for første gang i 2011, fikk den fire stjerner. En Euro NCAP-test er imidlertid bare gyldig i seks år, derfor er bilen testet på nytt nå.

At den får null stjerner, viser at sikkerhetsnivået på bilen er foreldet, i forhold til dagens nivå. Sikkerheten er dårlig for de voksne foran og enda dårligere for barna i baksetet. Nødbremsen virker i tillegg bare opp til 30 km/t.

Én stjerne til Wrangler

Det er imidlertid ikke bare Panda som får en elendig test av merkene til Fiat/Chrysler-konsernet. Nye Jeep Wrangler, som kommer til Norge om ikke lenge, klarer seg ikke så mye bedre.

Også i denne bilen er kollisjonssikkerheten dårlig, hvorpå bilen er i ferd med å bryte nesten helt sammen i kollisjons-øyeblikket. Bare takket være utstyr som fartsbegrenser og varsel for sikkerhetsbelter i alle setene, klarer den å få nok poeng til å redde én fattig stjerne. Et svært dårlig resultat, tatt i betraktning at dette er en helt ny bil.

Tilfredsstiller kravene

I en kommentar til resultatene, sier produkt- og pr-sjef hos importøren FCA Norway følgende:

- Fiat Panda importeres ikke til Norge. Jeep Wrangler testes her på samme måte som andre SUV-er, men grunnet bilens utforming og egenart - herunder at deler av bilen kan demonteres - gjør det at denne bilen ikke fullt kan sammenliknes med andre.

- Bilen har en rekke sikkerhetssystemer og hjelpefunksjoner som gjør at Wrangler har blitt en mer moderne bil enn tidligere og oppfyller alle krav til sikkerhet i de landene den blir solgt.

Seks biler på topp

Hvordan sikkerhetsnivået bør være i en ny bil, viser de seks andre modellene som er testet av Euro NCAP denne gang. Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo V60 får alle høyeste karakter – fem stjerner – i testen.

Felles for disse bilene er ikke bare at de har alt moderne sikkerhetsutstyr på plass, men at de også gir passasjerene en høy grad av beskyttelse dersom det først smeller. Det viser at dersom bilfabrikkene gjør de nødvendige investeringene så er det mulig å oppnå høyeste grad av sikkerhet, selv om EuroNCAP har skjerpet kravene betydelig de siste årene.

Øvrige resultater fra Euro NCAP-testen

Bilmodell Stjerner
Audi Q3:*****
BMW X5:*****
Fiat Panda:-
Hyundai Santa Fe:*****
Jaguar I-Pace:*****
Jeep Wrangler:*
Peugeot 508:*****
Volvo V60/S60:*****