Disse båtene faller minst i pris

Hva båten din er verdt avhenger av konjunkturer, klima, vedlikehold, konsept – og produsent. For mens norske båter holder seg svært godt i pris, er amerikanerne tynget av sitt dårlige rykte og synker rett til bunns.

Disse båtene faller minst i pris
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Trodde du båt var en dårlig investering? Da har du trolig ikke hørt historien om gubben som solgte sin tilårskomne skute for samme sum som han engang punget ut tidlig på 80-tallet. Da båten var ny.

20 prosent første året

Riktignok er ikke dette regelen. Til tross for at formannen i BMF (Norges Båtmeglerforening), Knut Tronstad, kan bekrefte at slike ting forekommer, understreker han at verdien av en båt også gnages av tidens tann:

- Som en tommelfingerregel kan man si at nye båter har et verdifall på 20 prosent første året. I løpet av de to til tre neste sesongene vil prisen falle ytterligere 10 prosent, mener Tronstad. Likevel:

- Når båten først har fått sunket fra seg de første årene stabiliseres verdien. Dermed er det liten forskjell i pris mellom en fem års gammel båt og en båt på 20 år – forutsatt at begge er godt vedlikeholdt.

Penger, vær – og vedlikehold

Det er imidlertid ikke bare alder som avgjør bruktprisen på båt. Tre andre faktorer har også mer enn én finger med i spillet. For båtmarkedet er svært følsomt for konjunktursvigninger. Og meteorologiske luner. Disse to elementene er det lite du kan gjøre med. Det kan du derimot med vedlikeholdet, som er ditt viktigste våpen mot verditap på båt.

- Hadde folk visst hvor mye penger de taper ved å slurve med vedlikehold, ville de neppe latt båten forfalle. Vedlikehold er alfa og omega for båtens andrehåndsverdi, konstaterer Tronstad.

KJENNER: Knut Tronstad i BMF kan skryte på seg 20 års erfaring i bruktbåtmarkedet
KJENNER: Knut Tronstad i BMF kan skryte på seg 20 års erfaring i bruktbåtmarkedet Vis mer
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Forskjellige konsepter, forskjellig tap

Bruktbåtverdien er også avhengig av hvilket konsept båten din er bygd på.

- Landstedsbåter og skjærgårdsjeeper, som det selges utrolig mange av, er de båtene som synker mest i verdi. Et prisfall på mellom 25 og 30 prosent det første året er ikke uvanlig.

Derimot holder både snekker, seilbåter og større sportscruisere seg mer flytende i markedet. Det gjør også bensinslukende fartsmonstre – så lenge det er høykonjunktur. I trangere tider vil derimot ikke skyhøye drivstoffutgifter være det beste salgsargumentet. Derfor holder båter med dieselmotor seg gjerne bedre i pris enn båter med bensininstallasjon.

Forskjellige merker, forskjellig tap

På samme måte som bruktpris på båt varierer med konsept, er produsenten også avgjørende for hvordan båten din holder seg i pris. I følge Tronstad har skandinaviske båter et godt rykte, og dermed også en høy bruktpris. I det minste når det gjelder mindre båter. Blant de største dollarglisene, eller pundglisene, er det britiske skuter som Princess, Fairline og Sunseeker som dominerer.

Vi har rangert de båtene innenfor hver kategori som har minst verditap. Her ser du hvilke småbåter, daycruisere/cabincruisere, snekker, sportscruisere/flybridgebåter og seilbåter som har høyest bruktverdi.

Billig bruktbåt

I ethvert markedet er det tapere, så vel som vinnere. En av taperne i bruktbåtmarkedet er amerikanske objekter. Dette skyldes ikke nødvendigvis at båtene fra andre siden av dammen er av slett eller ussel kvalitet. Men ryktet er utvilsomt noe frynsete. Derfor kan du gjøre et svært godt bruktbåtkjøp om du hengir deg til den amerikanske drømmen.

Epilog: Grunnlaget for rangeringen

I skrivende stund foreligger det ikke noe statistisk tallmateriale for bruktpriser på båt, og trolig heller ikke i overskuelig framtid. Grunnlaget for vår rangering av hvilke båter som holder seg best i verdi er derfor basert på erfaringer fra formann i Norges Båtmeglerforening, Knut Tronstad, som i 20 år har vært en sentral aktør i bruktbåtmarkedet.