Diskret Ferrari-light

Romslig slagvolum skal erstatte turboene vi forbinder med Maserati. Cabrioleten kan bli en farlig utfordrer for Jaguar XKR.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Diskret Ferrari-light
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Cabriolet-utgaven av Maserati 3200 GT blir den første Maseratien med den nye 4,2-literen utviklet med hjelp fra Ferrari. Motoren er utviklet med tanke på det amerikanske markedet, der også 3200 GT skal introduseres i midten av neste år med den samme motoren.

Og relanseringen av Maserati i USA er ikke bare bra. Relanseringen må nemlig ta skylden for at de karakteristiske, halvsirkelformede baklyktene fra coupè-utgaven forsvinner, og erstattes av noen ganske så intetsigende lykter.

Muskelbil

image: Diskret Ferrari-light

Som allerede skrevet får Maserati Spyder GT en ny motor under panseret. Uten de karakteristiske turboladerne rister den likevel av seg 390 hestekrefter ved 7.000 o/min, mens maksimalt dreimoment på 451 newtonmeter oppnåes ved 4.500 o/min.

Visstnok er motoren utviklet som et svar på kritikken om at den 3,2-liters V8 biturbo-motoren var vanskelig å håndtere – og fordi det begynte å bli en gammel konstruksjon. Motoren stammet tross alt fra Maserati Shamal som hadde sine glansdager på 90-tallet. (Vi har testen den, testen kan du lese her).

Formel 1-gir

image: Diskret Ferrari-light

En sekstrinns sekvensiell girkasse, eller en seks trinns manuell kasse, skal være bindeleddet mellom motoren og bakhjulene i Maserati Spyder. For de som syntes sekvensielle girkasser er kjent fra Ferrari har helt rett, det er samme girkasse som nå finner veien til Maserati Spyder GT. 264/35-dekk på 18-tommers felger skal sørge for å holde hjulspinn på et minimum, og 235/40-dekk som også sitter på 18-tommers felger skal lede vei.

Spyder GT lanseres på Frankfurt-utstillingen, og de første bilene møter sine eiere i høst.