Diskret Ferrari-light

Romslig slagvolum skal erstatte turboene vi forbinder med Maserati. Cabrioleten kan bli en farlig utfordrer for Jaguar XKR.

Diskret Ferrari-light
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Cabriolet-utgaven av Maserati 3200 GT blir den første Maseratien med den nye 4,2-literen utviklet med hjelp fra Ferrari. Motoren er utviklet med tanke på det amerikanske markedet, der også 3200 GT skal introduseres i midten av neste år med den samme motoren.

Og relanseringen av Maserati i USA er ikke bare bra. Relanseringen må nemlig ta skylden for at de karakteristiske, halvsirkelformede baklyktene fra coupè-utgaven forsvinner, og erstattes av noen ganske så intetsigende lykter.

Muskelbil

Diskret Ferrari-light

Som allerede skrevet får Maserati Spyder GT en ny motor under panseret. Uten de karakteristiske turboladerne rister den likevel av seg 390 hestekrefter ved 7.000 o/min, mens maksimalt dreimoment på 451 newtonmeter oppnåes ved 4.500 o/min.

Visstnok er motoren utviklet som et svar på kritikken om at den 3,2-liters V8 biturbo-motoren var vanskelig å håndtere – og fordi det begynte å bli en gammel konstruksjon. Motoren stammet tross alt fra Maserati Shamal som hadde sine glansdager på 90-tallet. (Vi har testen den, testen kan du lese her).

Formel 1-gir

Diskret Ferrari-light

En sekstrinns sekvensiell girkasse, eller en seks trinns manuell kasse, skal være bindeleddet mellom motoren og bakhjulene i Maserati Spyder. For de som syntes sekvensielle girkasser er kjent fra Ferrari har helt rett, det er samme girkasse som nå finner veien til Maserati Spyder GT. 264/35-dekk på 18-tommers felger skal sørge for å holde hjulspinn på et minimum, og 235/40-dekk som også sitter på 18-tommers felger skal lede vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spyder GT lanseres på Frankfurt-utstillingen, og de første bilene møter sine eiere i høst.