Utvendig er forandringene små. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4115.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Utvendig er forandringene små. Klikk her for større bildeVis mer

Discovery: Ny under skallet

Land Rover har gjort en omfattende jobb med Discovery-serien, men de fleste endringene er usynlige. I første rekke har Discovery blitt befengt med en lang rekke forkortelser på 3 bokstaver.

ACE, SLS, HDC, ETC og EBD er noen av de nye forkortelsene man stifter bekjentskap med når den nye utgaven av Land Rover Discovery skal under lupen. Og det er ny elektronikk og en ny motor som er de viktigste forbedringene av modellen.

ACE

ACE står for Active Cornering Enhancement, og er en aktiv kregningsstabilisator på forakselen. Når kregningsstabilisatoren utsettes for påvirkning, settes en hydraulisk pumpe i gang for å kompensere påvirkningen på motsatt side av bilen - med det mål for øyet at bilen skal krenge så lite som mulig. Systemet minner i prinsippet mye om det Citroën bruker i Xantia Activa.

SLS

Klikk her for større bilde
Klikk her for større bilde Vis mer


På bakakselen har den nye Discovery luftfjæring, samt SLS (Self Levelling Suspension), et system som skal sørge for at lastehøyden er konstant uansett belastning på bakakselene. Systemet kan opereres manuelt når bilen står stille, slik at lasteterskelen kan reduseres med inntil 6 cm.

ETC

ETC er Electronic Traction Control - et system som ikke skal kreve så mye forklaring. Ved hjelp av ABS-bremsenes sensorer registreres hjulenes snurrehastighet, og når systemet oppdager ulikheter i hjulenes rotasjonshastighet vil motoreffekten til hjulet som holder høyest hastighet reduseres.

EBD

EBD står for Electronic Brake Distribution, og er altså en elektronisk bremsekraftforsterker. Ved hjelp av sensorer registreres forskjell i belastning på for- og bakakselen, og systemet sørger for at bremsekraften blir distribuert dit den er mest mulig effektiv. Kortere bremselengde og høyere stabilitet under oppbremsing er resultatet.

HDC

Endringene er størt under karosseriet. Klikk her for større bilde
Endringene er størt under karosseriet. Klikk her for større bilde Vis mer


Sist, men ikke minst får Discovery HDC - Hill Decent Control. Systemet er allerede introdusert i Freelander, og brukes utelukkende ved terrengkjøring. Når sjåføren trykker inn HDC-knappen, sørger elektronikken for at bilen holder en konstant hastighet på mellom 8 og 10 km/t, ved å regulere fordeling av bremse- og motorkraft på egenhånd. Sjåføren trenger derfor bare å bekymre seg over styringen.

I vår test av Land Rover Discovery Tdi har vi påpekt både ustabilitet ved oppbremsing og kraftige karosseribevegelser under svingkjøring som minussider. Den siste, store negative anmerkningen vår var motoren, også dette har Land Rover rettet på i den nye utgaven av Discovery.

Kraftpakken er fortsatt en femsylindret turbodiesel. Effekten er imidlertid øket fra 120 til 135 hk, og dreiemomentet har fått et oppsving fra 265 til 315 Nm. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 1.950 o/min.

Alle modeller får ABS-bremser, HDC og ETC, mens ACE og SLS dessverre er tilleggsutstyr. Hvordan utstyrsnivået og prisene i Norge blir, er enda ikke fastsatt.