DAGLIG LEDER ORDNET OPP: Svein Dale ble den lykkelige eier av en Renault 19 til slutt. Det hadde han ikke blitt hvis han ikke sammen med DinSide tok kontakt med daglig leder i Bilia Follo. Etter dette møtet har han imidlertid opplevd eksemplarisk kundebehandling.
DAGLIG LEDER ORDNET OPP: Svein Dale ble den lykkelige eier av en Renault 19 til slutt. Det hadde han ikke blitt hvis han ikke sammen med DinSide tok kontakt med daglig leder i Bilia Follo. Etter dette møtet har han imidlertid opplevd eksemplarisk kundebehandling.Vis mer

DinSide løste problemet: Fikk 12.000 i "vrakpant" - til slutt

Bruktbilbransjen sliter, etter manges syn velfortjent, med et dårlig image, og mange kvier seg for å kjøpe bruktbil i det hele tatt. Mange har imidlertid større tillit til merkevareforhandlere enn til andre bruktbilforretninger. Vår leser Svein Dale var en av dem. Han ble derfor svært skuffet da Isbergs Bilia i Follo ikke holdt hva de lovet i sin annonse.

Svein Dale fant nemlig en svært fristende annonse i bladet "Nytt om Bil, Follo". Der lovet Bilia i Follo 12.000 kroner i "vrakpant" til alle som valgte å handle bruktbil hos dem. De eneste forutsetningene var at "Bilen må være reg. og alle avg. må være betalt".
Flott, tenkte Dale, som var sikker på at svært få andre ville betale 12.000 kroner for hans relativt slitne Ford Fiesta 1986-modell. Han tok derfor turen til Ski for å kikke på hva Bilia Follo hadde av bruktbiler.

Kortvarig glede

Til sin store glede fant han to brukte Renaulter i 80.000-kronersklassen. Bilene så bra ut og hadde priser som var overkommelige for Dales lommebok. Men gleden ble kortvarig. For da Dale tok kontakt med en selger, og fortalte at han vurderte å kjøpe en av de to Renaultene, fikk han vite at tilbudet om 12.000 kroner i "vrakpant" ikke gjaldt hvis han valgte en av disse bilene. Noen skikkelig begrunnelse for dette ga selgeren imidlertid ikke. Dale prøvde å argumentere, men til ingen nytte - selgeren sto på sitt.

Irritert

Nå ble Dale irritert, annonsen sa jo ingen ting om disse begrensningene. Ikke fant han noen informasjon om dette i utstillingslokalene heller. Derfor mottok DinSide Bil en epost fra Dale. Vi syntes saken var interessant, og ønsket å finne ut hva som lå bak Bilias manglende vilje til å oppfylle det annonsen lovet. Vi ble derfor med Dale til Follo.

Nytt forsøk

Vi lot imidlertid Bilia Follo få en sjanse til, og sendte derfor først av gårde Dale, som også denne gangen ytret interesse for bruktbilkjøp. Han valgte seg ut en 1993-modell Renault 19. Men uheldige Dale traff på samme selger igjen, og fikk samme svar som sist gang:
- Tilbudet om vrakpant på 12.000 kroner gjelder ikke ved kjøp av denne bilen.
Nå hadde Dale fått nok og gikk derfor ut og hentet DinSide. Sammen oppsøkte vi daglig leder på Bilia Follo, Frank H. Fredriksen.

Hyggelig sjef

Og maken til hyggelig mann er det sjeldent man treffer på. Fredriksen beklaget på selgerens vegne og kunne fortelle oss at selgeren hadde tatt feil. Selvsagt gjaldt tilbudet alle utstilte bruktbiler, bekreftet Fredriksen. Han garanterte at Dale skulle få 12.000 kroner for sin Fiesta og tilbød Dale å bli overført til en annen selger. Og ikke nok med det, selv om Renaulten var relativt gammel, fikk Dale tilbud om 30 dagers fri returrett. Skulle det vise seg at han ikke var fornøyd med bilen, kunne Dale dermed komme tilbake innen 30 dager og heve kjøpet.

Grenseløs service

Dermed var alt i sin skjønneste orden, og DinSide forlot Bilia Follo, som hadde ryddet opp i situasjonen på eksemplarisk vis. Etter at vi hadde reist fikk Dale enda en hyggelig opplevelse. Bilia Follo tilbød seg nemlig å utføre en rekke reparasjoner på Renaulten. Og prisen var meget hyggelig - 2.000 kroner. På toppen av det hele fikk Dale en blomsterbukett da han hentet bilen. Vår leser er derfor nå en strålende fornøyd eier av en Renault 19.

Snakk med sjefen

Denne historien viser at du ikke uten videre bør gi seg hvis du møter på selgere som åpenbart opptrer urimelig. Hvis du er sikker på at selgeren tar feil, og at du selv har rett, vil det ofte lønne seg å forlange en samtale med daglig leder eller andre overordnede. Ledere i seriøse bedrifter er nemlig som regel opptatt av fornøyde kunder og et godt renommé.
Useriøse bedrifter derimot, legger ofte mer vekt på tusenlapper enn fornøyde kunder. Har du vært borti slike bedrifter når du har handlet bil? Da kan det hende vi kan hjelpe deg hvis du sender en epost til DinSide Bil.