Rolls-Royce Cullinan

Dinside herjet med Rolls-Royce til 5,5 millioner!

Rolls-Royce dukket opp på overraskelsesbesøk i Norge, og vi fikk lov til å teste den første SUV-en fra prestisjemerket - på isbane!

SE VIDEO - FØRSTE GANG I NORGE: Rolls-Royce dukket opp med en Cullinan på en BMW xDrive arrangement. Som en av de første i verden fikk vi kjørt den på isbane. Rolls-Royce fra 5.30. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Det er enkelte etiske leveregler en engelsk gentleman er født med. Ikke snakke med mat i munnen, åpne dørene for andre og stille seg rolig bakerst i køen og vente på tur.

En Rolls-Royce er en «gentlemansbil». Den skal kjøres med eleganse og stil. På engelsk heter det «wafting». Kort forklart, betyr det lett bris. Du skal passere som en lett bris på en varm sommeraften. Forbipasserende skal få tid til å løfte hatten og hilse, og biene skal få lov å fortsette å høste inn nektar, selv om du passerer med få meters avstand.

EN AV DE FØRSTE: Vår utsendte, Jamieson Pothecary, var en av de første i verden som fikk teste en Rolls-Royce Cullinan på is.
EN AV DE FØRSTE: Vår utsendte, Jamieson Pothecary, var en av de første i verden som fikk teste en Rolls-Royce Cullinan på is. Vis mer

Her i Norge lever vi mer etter reglene fra Kardemommeby. «Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.»

Vi spiser gjerne med begge albuene på bordet og holder blingsen med begge hender, trenger oss gjennom dørene mens folk er på vei ut, og køkulturen? Bilkøen kanskje, ellers er det ofte «meg først».

Og det er sikkert derfor Rolls-Royce har dratt til Norge med sin første SUV noensinne. Rolls-Royce Cullinan. Hadde engelskmennene fått se hvordan vi fik liv å herje med en del av deres kultur som er rangert på høyde med selveste dronningen, ville det krevd mer enn en kopp te for å takle sjokket.

For ikke bare fikk vi lov til å kjøre på isbane med en bil til 5.5 millioner; vi ble oppfordret til å kjøre etter Kardemommereglene, og gjøre hva pokker'n vi ville!

DETALJERT: Treverket på hele interiøret er fra ett og samme tre. Dette for at det skal matche perfekt, både med farge og mønster. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJERT: Treverket på hele interiøret er fra ett og samme tre. Dette for at det skal matche perfekt, både med farge og mønster. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

BMW satt på reservebenken

Grunnen (egentlig) til at Rolls-Royce hadde tatt turen til Golsfjellet, var at eierene av luksusmerket, BMW, arrangerte sin årlige xDrive experience.

BMW Norge hadde stilt opp med hele rekken av biler med xDrive (BMW-språk for firehjulsdrift), fra M140i til og med M850i. Man skulle tro det holdt i lange baner. «Julaften, bursdag og 17. mai i ett», tenkte vi - spesielt siden vi skulle få anledning til å kjøre samtidlige modeller. Men nei.

For som prikken over i-en dukket de opp med en Rolls-Royce Cullinan. Det ble som å invitere Charlise Theron som brudepike i ditt eget bryllup. BMW hadde på spektakulært vis trumfet seg selv.

VELKOMMEN: Dørene åpnes fra midten slik at tjeneren skal kunne åpne begge på en gang. Foto: Jamieson Pothecary
VELKOMMEN: Dørene åpnes fra midten slik at tjeneren skal kunne åpne begge på en gang. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Flygende teppe

Vi skal rope en hemmelighet med en gang: Vi er invitert til en offisiell prøvekjøring av Cullinan i Mars. Dessuten er det elleve blå på gradestokken, vind og tett snø. Så en detaljert gjennomgang tar vi neste gang når vi ikke risikere å få frostskader på utsatte kroppsdeler.

KOMFORTMESTER: Det er helt riktig å beskrive en Rolls-Royce som en flygende teppe. Selv på vinterføre. Foto: Jamieson Pothecary
KOMFORTMESTER: Det er helt riktig å beskrive en Rolls-Royce som en flygende teppe. Selv på vinterføre. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I dag gjelder det å få et inntrykk av om Rolls-Royce har klarte å skape en 2.5-tonns SUV med V12 biturbo motor som kan både beholde gentlemansmasken utenfor allfarvei under ekstreme forhold.

Det første man merker er Cullinan har ekstrem komfort. Nei, ikke S-Klasse nivå. Neida, vi snakker om noe helt annet. Rolls-Royce sier selv at de har utviklet et «flygende teppe»-understell. For å si det slik: Om prinsessen på erten hadde sittet i baksetet, ville hun ikke våknet om vi hadde rullet over en ert eller to.

BAKSETENE: Det sies at Rolls-Royce oppleves best fra baksetene. Etter å ha kjørt den på isbane er vi uenige. Foto: Jamieson Pothecary
BAKSETENE: Det sies at Rolls-Royce oppleves best fra baksetene. Etter å ha kjørt den på isbane er vi uenige. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bamsen på isen

Nede på isbanen får vi en kjapp gjennomgang av Andy fra Rolls-Royce, vår instruktør de neste 40 minutter. Andy er en engelskmann som er tydelig preget av et liv som Rolls-Royce-ansatt. Alt forklares møysommelig og uten hastverk. Vi skal navigere rundt en bane satt opp som et åttetall, og etterhvert øker farten og skru av systemene for kjøreassistanse for å kjenne hvor grensene går i en slik bil.

Andy setter avgårde på en demonstrasjonsrunde i samme tempo som han prater. Om du noen gang har sittet på et tog, og ikke fått med deg at du allerede har kjørt fra stasjonen, er det akkurat slik det er å sitte som passasjer i Cullinan.

KALD LUKSUS: Kanskje ikke der man mest forventer å se en Rolls-Royce. Men Cullinan takler fint en norsk vinter. Foto: Jamieson Pothecary
KALD LUKSUS: Kanskje ikke der man mest forventer å se en Rolls-Royce. Men Cullinan takler fint en norsk vinter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det lover ikke spenning med det første. Andy tusler rundt en runde i søndagstempo, og forklarer en av grunnene til bilens elegante kjørestil. Cullinan har permanent firehjulsdrift utviklet fra BMWs xDrive system, og firehjulsstyring.

Automatkassen lar seg ikke styre med manuelle girskift. Å stresse seg frem med manuell overstyring sømmer seg jo ikke for en gentleman.

Bilen overvåkes konstant av satellitter som sender informasjon til bilen om hvor den er, hvilken type terreng, topografi og hastighet som råder. Automatkassen justeres deretter. Vi lurer der og da litt hvordan den er stilt inn siden vi teknisk sett er på vann...

På neste runde fjerner Andy delvis kjøreassistansen. Nå har både Andy og Cullinan våknet litt til liv. Rolig og kontrollert tar vi en runde i åttetallsdrift. 563 hestekrefter og 870 newtonmeter krever lite input for å holde sladden, og i bilen hører man en diskret og behagelig rumling fra 6.75 liter V12 foran.

På siste demo-runde tror jeg Andy har hatt noe sterkt oppi teen sin. Alt av kjøreassistanse er skrudd av og nå drifter han pent og ryddig siste runden. Så avslutter han med piruetter. Forhjulet innerst i svingen er som låst på isen og resten av bilen spinner rundt aksen fra forhjulet.

Latter bryter ut i bilen. Vi sitter i en Rolls til opp mot seks millioner kroner og spinner som tekopper på tivoli.

BAMSEN PÅ ISEN: Til tross for vekten og størrelsen, var Cullinan leken på isen. Foto: Jamieson Pothecary
BAMSEN PÅ ISEN: Til tross for vekten og størrelsen, var Cullinan leken på isen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Meditasjon

Endelig vår tur. Det sies man skal oppleve en Rolls-Royce fra baksetet. Tull og tøys! Skal vi sladde, sitter vi selvsagt helst bak rattet selv.

Styrefølelse er, vel, et eller annet sted der inne. Vi er usikre om det er fordi vi er på isen eller om Cullinan er såpass død på styringen. Det kan vi avgjøre senere året på tørr asfalt.

Det gir en utfordring: Nemlig hvordan kjenne hvor mye - eller lite - grep du egentlig har. Allerede på første runde er vi litt ute av kurs.

- Bare stol på bilen, la den gjøre jobben sin, anbefaler Andy.

På andrerunden er vi mer i «gentlemans»-modus. Sakte, med rolige bevegelser med rattet, og jevn og progressiv input på gasspedalen. Det virker.

-There you go, sier Andy.

Vi drifter! Nå drifter vi i en Rolls!

Det gjelder å kjøre, rett og slett, og gjøre om på stilen. Å mase funker ikke her. Og Cullinan skal ikke være noe racer på en isbane. Nå driver vi med «wafting» på isen i drift. Utrolig.

DANS PÅ ISEN: Cullinan imponerte på isen, både fra inn- og utsiden. Foto: Jamieson Pothecary
DANS PÅ ISEN: Cullinan imponerte på isen, både fra inn- og utsiden. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nødsituasjon

På siste runden er automatkassen satt i lavserie-setting. Den skal ikke egentlig brukes til slik kjøring, men Andy forklarer at det lar oss ha det litt ekstra moro. Nå merker jeg at det går forholdsvis fort. Og så lenge man er rolig med input, kan man egentlig kjøre på ganske hardt. Engelskmennene altså... de elsker å være litt eksentriske - her er det rett og slet litt Mad Hatters Tea Party på isen.

På avsluttende piruett slukner automatkassen, skjermen varsler med lamper og panoramatak-gardinen lukker seg.

- Ah, typisk engelsk bil, tenker vi - måtte gå i stykker! Men Andy er like rolig.

- Bilen beveget seg bakover mens forhjulene spant. Den tror vi har krasjet! Et lite øyeblikk, beroliger den flegmatiske instruktøren.

Knapt et minutt etterpå er vi i gang. Men tiden er ute og kjøreturen er dessverre over.

SOLGT I NORGE: Ryktene sier to stykker Cullinan er solgt i Norge. Foto: Jamieson Pothecary.
VINTERDEKK: Vinterdekkene var litt mindre i mokrets enn vanlig dekk og fylte ikke hjulbuene slik de egentlig skal. Foto: Jamieson Pothecary
LASER: Laser lys med integrert tåkelys. Legg merke til RR logoen. Foto: Jamieson Pothecary
SILVER LADY: Sjølveste er selvsagt på plass. Og ja, den forsvinner ned i panseret skulle du prøve å nappe den. Foto: Jamieson Pothecary
PINSTRIPE: En mann maler fortsatt alle pinstripene på Rolls-Royce biler. Foto: Jamieson Pothecary
DETALJE: Baklysene. Foto: Jamieson Pothecary
UNIK: krom listen rundt dørene er i et stykke uten skjøter. Foto: Jamieson Pothecary
NY: Bensin lokket er nå forkrommet. Før var den i plast. Det fikk Rolls-Royce litt tyn for. Foto: Jamieson Pothecary
KRAFTIG: Cullinan har en heftig V12 biturbo underpanseret som leverer «nok» krefter - ifølge Rolls-Royce. Foto: Jamieson Pothecary

Alle foto: Jamieson Pothecary

Må fordøyes

Vi står ute på isen for å fotografere og filme andre som kjører. Det virker fortsatt litt absurd, men på en måte er Cullinan helt hjemme under heftige vinterforhold. En SUV som leverer samme ekstremt høye byggkvalitet, komfort og status som før, uansett forhold.

- Jeg har vært med på utviklingen av denne bilen fra start, for over åtte år siden, sier Andy entusiastisk.

- Siden lanseringen har jeg kjørt den mer enn 6000 kilometer i utallige land, som India, Vietnam, gjennom Europa, England, selvsagt og nå her i Norge. Hun (i England omtales bilen som «hun») er like riktig i alle omgivelser og har aldri sviktet. Jeg forguder denne bilen, .

For vår del har vi lært oss å herje på isen som en «gentleman». Vi ante ikke engang at dette sto på vår «bucket list», men nå er drifting på isen i en Rolls krysset av.

Nå gjenstår bare å finpusse skoene og engelsk gentleman-etikette før vi reiser til Frankrike i mars for en grundigere test av Cullinan.