Vi anbefaler piggfrie vinterdekk til de aller fleste.
Vi anbefaler piggfrie vinterdekk til de aller fleste.Vis mer

DinSide anbefaler piggfritt

Diskusjonen om man skal ha pigger på vinterdekkene eller ikke, er nesten like klassisk som diskusjonen om hva som kom først – høna eller egget. Svaret er dessuten nesten like vanskelig å gi. Om det var egget eller høna som kom først, skal vi ikke begi oss ut på en diskusjon om, men vi holder en knapp på piggfrie dekk likevel.

Et dekk – enten det er et sommerdekk eller et vinterdekk – er alltid et resultat av kompromisser. Uansett hvor bra et dekk er, vil det alltid finnes et annet dekk som har bedre egenskaper på enkelte områder. Du kan gjerne kalle det skreddersøm – en dekkprodusent bestemmer seg for hvilke egenskaper som er viktigst for dem, og skreddersyr dekket til å imøtekomme disse egenskapene. Les mer om dekkets oppbygging her.

Men så er det slik at piggdekk og piggfrie dekk har grunnleggende forskjellige egenskaper, forårsaket av gummiblandingen. For et par år siden ble begrepet ”miljøpigger” innført. Dette er lettere pigger enn hva man brukte tidligere – konstruert for å redusere slitasjen på tørr asfalt. Og piggene fyller sin misjon på det området, men dekkprodusentene har blitt tvunget til å bruke en hardere gummiblanding på piggdekk for at disse lette piggene ikke skal falle ut.

Vil du gå rett til listen over de dekkene vi anbefaler? Klikk her!

Grunnleggende forskjeller

Og når dekket blir hardere, får det andre egenskaper, og jo hardere det blir, desto mer fjerner det seg fra egenskapene et piggfritt dekk har. Fordelen med en hard gummiblanding er at den lettere ”skjærer seg gjennom” slaps og søle, der et mykt piggfritt dekk har en tendens til å legge seg oppå slapsen (vannplaning). Det var dette momentet bladet Motor la spesielt stor vekt på i sin test av vinterdekk i forrige utgave.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og mens vi er inne på tester av dekk – på samme måte som produsentene vektlegger ulike egenskaper i sine dekk, velger bilmagasinene å legge vekt på forskjellige kriterier når de skal bedømme hvilke dekk som er de beste. Hva slags tester dekkene underlegges, hvordan disse utføres, og ikke minst – hva slags værforhold det var under testperioden – er alle faktorer som spiller inn på testresultatet.

Og da berører vi et viktig tema i diskusjonen om man skal ha pigger eller ei; hvilke dekk har kortest bremselengde? Dekktester viser snart det ene snart det andre, men man kan nokså fort koke det ned til følgende:

* Piggdekk bremser bedre enn piggfrie dekk når hjulene er blokkert
* Piggfrie dekk bremser bedre enn piggdekk når hjulene ikke blokkeres
* Piggfrie dekk vil derfor være å foretrekke på nyere biler med ABS-bremser, eller dersom du føler deg såpass trygg på panikkbremsing at du ikke pleier å blokkere hjulene
* Piggdekk er bedre på slapseføre
* Piggfrie dekk er (stort sett) bedre på tørr asfalt
* Piggfrie dekk har en miljøfordel
* Piggfrie dekk er mer brukervennlige (kan stå på i lengre perioder)

Og forskningen støtter disse resultatene. Transportøkonomisk institutt og Statens Vegvesen har gjort ulike undersøkelser på området, og begge konkluderer med at skadehyppigheten ikke avhenger av hva slags dekk som står på bilen - det er kjøremønster og adferd i trafikken som i første rekke bestemmer om du er utsatt for ulykker eller ikke.

Etter å ha lest tester i inn- og utenlandske blader, og sammenstilt det med den informasjon vi har om de ulike vinterdekkene, samt våre egne erfaringer fra vinterkjøring de siste årene, har vi kommet frem til en liste over dekk vi trygt kan anbefale. LES LISTEN HER