Dristig er nøkkelordet når det gjelder denne bilen. Nissan viser her nok en gang at de har et nærmest schizofrent forhold til bildesign.
For unnskyld oss, men noe mer dørgende kjedelig enn dagens småbil fra merket, Nissan Micra, skal man vel lete lenge etter. (Selv om det ble bedre etter facelift). Samtidig viser de moderne og friske takter både med Qashqai og X-Trail.
Så er det lillebroren til disse igjen - crossoveren Juke. Den er oppsiktsvekkende i en høyst kontroversiell design som ingen har våget å etterligne.
I Genève viser nå Nissan spenstige takter igjen med konseptbilen Sway.

Europa i fokus
Ifølge den japanske bilprodusenten, skal den vise hvordan en fremtidig generasjon kompakte Nissan-modeller kan se ut hvis selskapets nye designstrategi ble benyttet på en europeisk småbil. Dette er en konseptbil bygget spesielt for det europeiske markedet.
Med sine skarpe linjer, markante front og et enkelt interiør som skal være inspirert av den tøffe IDx-showbilen som ble lansert under bilutstillingen i Tokyo 2013, sammen med dristig bruk av farger, viser konseptet en ganske så vågal design.

Interiøret presenteres som funksjonelt og kun to instrumenter er plassert rett foran føreren. De andre funksjonene befinner seg på et nettbrett midt på dashbordet, som kan brukes av både fører og forsetepassasjer.
De lette setene i aluminiumstruktur er kledd med et stoff i semsket kvalitet og fremheves delvis av et materiale med perlemoraktig effekt. Fargekoordineringen med sterke blåfargede og oransje interiørelementer skal være en komplettering av karosserifargen.

Bilens eksteriør har ifølge Nissan selv fire særpreg som beskrives som «V-motion»-grill, «flytende» tak, «bumerang»-formede lys og forhøyet C-stolpe. Formålet er å bekrefte designsignaturen som allerede er kjent gjennom Nissan Lannia Concept - som vi omtalte i fjor.
Mye design!
Den bumerang-lignende signaturen på baklysene er like markant. Doble trapesformede eksosrør finnes på hver side av nummerskiltet mot midten av bilen i stedet for under støtfangeren.
Komplekse bakdører har en forlenget sidelist og rundskårne skjermer som dekker bakhjulene. En oppadgående flikk mot glasslinjen bak reduserer C-stolpen mellom døren og det tidligere nevnte «flytende» taket til et minimum. For å gjøre inn- og utstigningen enklere finnes det ingen sentral stolpe og konseptbilen har bakhengslede bakdører.

Glasstak og krysskobling...
Et annet element med Nissans nye design er panoramaglasstaket som er innrammet av en forlenget C-formet konstruksjon som går fra A-stolpene langs siden av taket til den bakre «krysskoblingen» over bakluken.
På konseptbilen fremheves denne strukturen ved bruk av den oransje fargen som står i kontrast til den blågrå karosserifargen.
Den særpregede og nydesignede X-strukturen midt på taket med krysspunktet på X-en over forsetepassasjerene, har en annen hensikt enn det rent designmessige: Den skal gi karosseriet ekstra god stivhet.
Etter å ha sett Nissan presentere flere dristige konsepter den siste tiden må vi innrømme at vi begynner å bli utålmodige etter å se den nye designretningen for alvor i produksjonsbilene fra merket.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.