JOBBES FORTSATT: VW-konsernet er langt fra ferdig med dieselgate. Foto: NTB Scanpix/ AFP PHOTO / RONNY HARTMANN
JOBBES FORTSATT: VW-konsernet er langt fra ferdig med dieselgate. Foto: NTB Scanpix/ AFP PHOTO / RONNY HARTMANNVis mer

Oppgradering til ingen nytte

Dieselgate er ikke over

Utslippet går fra vondt til verre, ifølge undersøkelser.

Nye undersøkelser viser at de berørte bilene i VW dieselgate bruker mer drivstoff etter at de er tilbakekalt og fikset enn de gjorde før fiksen, ifølge Australian Automobile Association.

Undersøkelsene er gjort i samarbeid med det internasjonale bilforbundet FIA, og er gjort gjennom tester i den virkelige trafikken.

11 millioner berørte biler skal etter hvert få denne oppdateringen, en prosess som for lengst er startet, men foreløpig ikke er ferdigstilt.

Over fire ganger høyere utslipp

Gjennom målinger av bilene før og etter oppdateringen slår AAA fast at bilene bruker fra 7 og opp til 14 prosent mer drivstoff etter modifiseringen, og at NOx-utslippet er 4,11 ganger høyere enn det laboratorietestene forteller at bilene slipper ut.

Det er viktig å legge til at bilene er testet under like forhold, begge deler i Australia.

AAA presiserer at dette er nødvendig, ettersom tall fra en test i Europa eller USA ikke kan sammenlignes med en annen test utført i Australia. Kjøremønstret i Australia skiller seg med høyere gjennomsnittshastighet i urbane strøk, og lavere hastigheter ute på motorveiene.

Men så lenge testene både før og etter er gjort på samme sted og under like forhold er resultatene så troverdig som det lar seg gjøre.

Ryggen fri

For VW har antagelig disse testene liten betydning. Oppgraderingen er godkjent av det tyske typegodkjenningsorganet KBA, som også godkjente bilen i utgangspunktet. Det var før de visste at de ble lurt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge er flesteparten av bilene allerede oppdatert. Det er gjort tester som forteller at bilene ikke mister nevneverdig motorkraft, og typegodkjennelsen fra KBA er nok til at bilene dermed er friskmeldt i Europa.

Så lenge typegodkjenningsorganet har stemplet oppdateringen som godkjent er det lite mer eierne kan gjøre, og VW har sitt på det tørre.

Alle testresultatene finner du her.