Dieselskandalen

Dieselgate-berørte VW-kunder krevd for 17.000 kroner

Volkswagen har krevd at berørte av dieselskandalen må skifte del til 17.000 kroner, før bilene kan oppgraderes. Nå er NAF bekymret.

I MER TRØBBEL? NAF melder om at flere VW-kunder har fått krav på opptil 17.000 kroner for å utbedre bilene før systemoppgradering. Foto: AFP PHOTO / PAUL J. RICHARDS
I MER TRØBBEL? NAF melder om at flere VW-kunder har fått krav på opptil 17.000 kroner for å utbedre bilene før systemoppgradering. Foto: AFP PHOTO / PAUL J. RICHARDS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Medlemmer forteller oss at de blir bedt om å skifte EGR-ventil før programvare-oppgradering kan gjennomføres, og at de selv må betale regningen på omkring 17.000 kroner. Det er en stor utgift vi mener bileierne ikke skal betale for, sier Inger Elisabeth Sagedal til Dinside.

NAFs kommunikasjonssjef er nå bekymret for at både NAFs egne medlemmer og ikke-medlemmer må betale en stor regning de ikke skal ta.

Dette har bilorganisasjonen skrevet om i et nyhetsbrev til sine medlemmer.

Dieselbilene bidro til et rekordstort bruktbilmarked.

150.000 rammet

Det var høsten 2015 at diesel-skandalen slo til som en stor bombe i bilverdenen.

Det ble da avslørt at Volkswagen-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av dieselbilene sine, og på den måten jukset seg til lavere utslippsdata.

«Dieselgate» var et kraftig slag i ansiktet for Volkswagen, som ble pålagt å installere ny programvare i de berørte bilene. I Norge var det snakk om cirka 150.000 biler.

Forventer at importøren betaler

Dette er EGR

  • Engelsk forkortelse for Exhaust Gas Recirculation
  • Brukes på dieselmotorer, men også på bensindrevne motorer.
  • Et system som sender en nøyaktig regulert mengde eksos tilbake til motorens luftinntak.
  • Hensikten er å redusere oksygenkonsentrasjonen i forbrenningsluften, for på den måten å kontrollere intensiteten i forbrenningen, slik at temperaturen ikke blir for høy.
    Slik kan man redusere dannelsen av NOx, som dannes ved høye temperaturer.

Kilde: snl.no

Utbedrings-arbeidet har imidlertid blitt noe forsinket her til lands. Og det er først nå NAF har fått fått en liten smakebit på ting som ikke har gått riktig for seg i prosessen.

- Vi har fått over 700 henvendelser fra medlemmer, som eier en Volkswagen, som lurer på ting. En gjenganger blant henvendelsene er problemer med EGR-ventilen. Andre opplever følgefeil, etter programvare-oppdateringen, forteller Inger Elisabeth Sagedal.

Å bytte EGR-ventil kan koste oppimot så mye som 17.000 kroner, ifølge NAF.

Sagedal forteller at importøren, Møller Bil, har tatt regningen - men først etter at NAF har kontaktet dem i enkeltsaker. Det er ikke godt nok, mener kommunikasjonssjefen.

- Vi forventer at importør bærer denne kostnaden, uten diskusjon med kunden. Det skal ikke være nødvendig at hver enkeltperson skal være godt informert i denne saken, for å vinne gjennom. Derfor har vi sendt brev til Møller om dette, forklarer Sagedal.

Dette mener NAF om saken

  • Dersom bilen fungerer normalt og er uten kjente feil før programvareoppdatering, skal den også være det i etterkant av oppdateringen.
  • Kostnader til reparasjon og utbedring av bilen som oppstår i forbindelse med programvare-oppdateringen, skal dekkes av importør/forhandler
  • Dersom det ikke tidligere har vært problemer med bilen, og bileier i forbindelse med programvare-oppdatering får opplyst av forhandler/importør at det må gjøres reparasjon og/eller utbedring før oppdateringen kan gjennomføres, skal bileier kunne kreve reparasjonen og/eller utbedringen gjort på forhandlers/importørs regning.
  • NAF mener at forhandler/importør i utgangspunktet har bevisbyrden med hensyn til å dokumentere at den nødvendige reparasjonen og/eller utbedringen ikke er relatert til programvare-oppdatering.

Kilde: NAF

NAF er bekymret

Til nå har bare en håndfull NAF-medlemmer fått erstatning fra Møller, etter feilaktige utlegg i forbindelse med systemoppgraderingen. NAF er imidlertid bekymret for at det kan komme mange saker framover.

- Vi har grunn til å tro at det blir mer. Vi er bekymret for at folk må betale for ting i forkant av oppgradering og for flere følgefeil.

Påviste følgefeil har vært feil ved eksossystemet og innsprøytningssystemet på bilene. NAF har også mottatt konkrete klager på motorfusk hos VW Tiguan, etter oppdateringene.

- Vi har nå fått bevist at følgefeilene finnes, og da er det også viktig at folk vet at det er Møller som har ansvaret for å dekke kostnaden.

- Det er ille om folk betaler for eksempel 17.000 kroner, uten å vite sine rettigheter. Det er en alt for stor kostnad, slår NAFs kommunikasjonssjef fast.

VW lover å utbedre feil som viser seg innen 2 år etter oppgraderingen. Her er deres liste over hvilke ulike feil de tilbyr å rette.

Møller Bil kom med dette tilsvaret, torsdag ettermiddag:

«Vi dekker gjennom egne goodwillordninger mer enn hva lovverket krever i EA189-saker, og vi følger selvsagt opp kundene våre på en god måte uavhengig om de er NAF-medlemmer eller ikke.

Når det gjelder EA189-saken så har fabrikken kommet med en goodwill-ordning som ytterligere styrker oppfølging av kundene etter utbedring av bilene.

Om man avdekker feil med en EGR-ventil uavhengig av, eller før, EA189-utbedring, så er dette en feil som dekkes av fabrikk om det skjer innenfor bilens garantitid, og av kunden selv om det skjer utenfor garantitid.»

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer