Volvo mot 2020

Diesel-suksess

Men nå kommer snart elbilene for fullt!

KLAR FOR FREMTIDEN: Volvo gjør opp status etter et godt år i det norske markedet, minus elbil. Særlig suksess hadde stasjonsvognen V60 (bildet - i versjon Cross Country). Og fravær av en elektrisk modell skal det bøtes på i året som kommer. Foto: Jamieson Pothecary
KLAR FOR FREMTIDEN: Volvo gjør opp status etter et godt år i det norske markedet, minus elbil. Særlig suksess hadde stasjonsvognen V60 (bildet - i versjon Cross Country). Og fravær av en elektrisk modell skal det bøtes på i året som kommer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det er en god stund siden vi omtalte Volvos storsatsing på fornyelse av modellrekken sin, med elektrifisering (selvsagt), som et sentralt element.

Fosser frem med diesel

Likevel fremstår merket i 2019 nesten som en slags «kjerringa mot ... strømmen». Volvos dieselmodeller har nemlig solgt svært godt - faktisk har de ifølge registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), gått frem med nesten 21 prosent til 2630 biler. Dette er i et marked i betydelig nedgang - markedet for dieselbiler har så langt i år falt med over 14 prosent, og utgjør en andel på 15,5 prosent av totalsalget.

Det er modellene V60, XC40 og V90 som utgjør det vesentligste av dieselsalget til Volvo.

Dette var noe av informasjonen som kom frem i anledning et pressemøte der Volvo i Norge, ved sin ferske administrerende direktør Rita Kristin Broch, oppsummerte året som avsluttes, og utsiktene for 2020.

Men fremtiden er elektrisk

Til tross for den - for mange overraskende - diesel-oppturen legger ikke Volvo skjul på at det er elektrifisering som er bærebjelken for strategien inn i fremtiden.

Og trekkplasteret på pressemøtet var at Volvo omsider kunne avduke merkets første elektriske SUV, XC40 Recharge.

NY DIREKTØR: Det var påtroppende administrerende direktør i Volvo Car Norway, Rita Kristin Broch, som kunne presentere den nye elbilen under et arrangement fredag den 13. desember, en dato som nok langt fra betyr ulykke for merket i 2020. Foto: Knut Moberg
NY DIREKTØR: Det var påtroppende administrerende direktør i Volvo Car Norway, Rita Kristin Broch, som kunne presentere den nye elbilen under et arrangement fredag den 13. desember, en dato som nok langt fra betyr ulykke for merket i 2020. Foto: Knut Moberg Vis mer

Frem blant de ikke-elektriske

For å oppsummere 2019 som en suksess for Volvo valgte Broch å se på merkets tall i forhold til totalmarkedet minus elbiler. Volvo har nemlig til og med november hatt en total nedgang på 12,7 prosent i et marked som er ned 3,2 prosent - dette i forhold til samme periode i fjor.

Men ikke-elbilmarkedet - altså diesel, bensin og hybrider - falt med hele 21,4 prosent. Der har den svenske produsenten med andre ord tatt markedsandeler - opp fra 10,7 til 11,9 prosent. Da klatrer de også på registreringsstatistikken og fortrenger BMW fra fjerdeplassen.

Leder på ladbart

I motsetning til oppturen innen diesel var det nedgang for de ladbare hybridene - minus 16,7 prosent. Men dette er et marked der tilbudet fra mange produsenter tørket ut på generell basis det siste året, grunnet overgangen til nye utslippsregler og dermed behov for å komme med en ny generasjon ladbare hybrider. Resultat: Volvo styrket sin stilling som markedsleder i kategorien ladbare hybrider, i hovedsak takket være den svært populære familiestasjonsvognen V60.

Og i 2020 er det altså duket for elektrisk SUV-debut.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!