<strong>HYBRID:</strong> Golf i generasjon 8 kommer med uttallige motor og drivlinje-varianter, men i Norge nøyer man seg foreløpig med noen få utvalgte. Foto: VW
HYBRID: Golf i generasjon 8 kommer med uttallige motor og drivlinje-varianter, men i Norge nøyer man seg foreløpig med noen få utvalgte. Foto: VW Vis mer

VW Golf

Diesel og stasjonsvogn forsvinner

Tre hybrider, GTI og R får fortsette i Norge

Publisert

Svært mange har avskrevet den splitter nye VW Golf på grunn av selskapets helt nye elektriske ID3, som er i akkurat samme segment.

Golf, ikonet som har vært nr. 1 i Norge hele 18 år og solgt i over 270 000 eksemplarer, er faktisk Norges mest solgte bil gjennom tidene.

Ser vi på salgstallene til Golf de siste årene, har det stort sett vært solgt e-Golf og den ladbare GTE. Derfor har det vært usikkerhet om hva slag skjebne de forskjellige Golf-modellene ville få her i Norge, for de finnes i uttallige motorkombinasjoner fra fabrikken.

ARVTAKEREN: Nye Volkswagen ID.3 Premiere visning på IAA Frankfurt 2019. Nå er den på plass i Norge. Video: Dinside.no Vis mer

Nå melder importøren at Norges mest solgte bil gjennom tidene kommer i nye versjoner:

  • Golf GTI
  • Golf GTE
  • Golf Style eHybrid,
  • Golf TSI 190 4 Motion
  • 110 eTSI

Mange vil sikkert savne diesel og firehjulstrekk. Det får man ikke i denne klassen lenger.

110 eTSI

Den nye inngangsmodellen i Golf-programmet blir mildhybriden eTSI 110 hk med DSG automatgir. Den vil blant annet ha «Front Assist» med nødbremsfunksjon, prediktiv cruisekontroll, «Lane Assist» og LED-frontlykter, tresoners klimaanlegg og de digitale instrumentene «Innovision Cockpit» som standard med priser fra 343.700 kroner

Minstemann. Den minste modellen i Norge får en 1-liters motor på 110 hester. Nesten like sprek som første Golf GTI. Foto: VW.
Minstemann. Den minste modellen i Norge får en 1-liters motor på 110 hester. Nesten like sprek som første Golf GTI. Foto: VW. Vis mer

1-literen har et dreiemoment på 200 Nm, og akselererer til 100 km/h på 9,9 sekunder. Den kan trekke tilhenger på 1300 kg. Blandet forbruk er på 5,2 liter/ 100 km (WLTP).

Golf Style eHybrid

Dette er den «fornuftige» varianten av to ladbare hybrider. Den får samme 1,4 TFSI-motoren som forrige generasjon Golf GTE, det vil si 150 hk og 250 Nm. Elmotoren er på 105 hester.

<strong>DEN FORNUFTIGE:</strong> Dette blir trolig den mest solgte Golf-modellen. Foto: VW.
DEN FORNUFTIGE: Dette blir trolig den mest solgte Golf-modellen. Foto: VW. Vis mer

Style eHybrid har 204 hk og 350 Nm dreiemoment og en elektrisk rekkevidde på inntil 71 km (WLTP) takket være større batterikapasitet, nå 13 kWt. Golf Style eHybrid vil koste fra 423.700 kroner.

Golf GTE

Den nye Golf GTE eHybrid vil få 245 hk og 400 Nm dreiemoment via samme motorpakke som den svakere eHybrid. Det er den samme effekten som forrige generasjon GTI Performance hadde - og nøyaktig det samme som standard GTI får i dag.

<strong>LIKE TØFF:</strong> GTE ble en kjempehit i Norge. Den var sprek og minst like kul som GTI. Nå er en enda likere. Foto: VW
LIKE TØFF: GTE ble en kjempehit i Norge. Den var sprek og minst like kul som GTI. Nå er en enda likere. Foto: VW Vis mer

0-100 km/t gjøres på 6,7 sekunder og toppfarten er 225 km/t. Dette er i prinsipp en GTI. Den har til og med høyere dreiemoment, så argumentene for å kjøpe GTI, blir færre. Den får også batteri på 13 kWt, men rekkevidden er bare inntil 52 km (WLTP) på grunn av mer sporty innstillinger av drivverket.

Begge hybridene kan trekke en tilhenger på 1500 kg, og forhåndsklimatisering kan programmeres via appen «We Connect». GTE eHybrid har steget i pris og vil koste fra 467 200 kroner, bare 10 000 kroner mindre enn GTI.

GTI

Golf GTI har vært et ikon for bilentusiaster i over 43 år. Nå kommer en helt ny utgave. Den får en toliters TSI-bensinmotor på 245 hk og 370 Nm dreiemoment. Det gir en akselerasjon til 100 km/h på 6,2 sekunder, mens toppfarten er 250 km/h.

<strong>IKONET:</strong> Golf GTI er en institusjon i seg selv og en modell de vegrer å avlive på grunn av fansen, selv om den ladbare GTE begynner å snuse den i nakken. Foto: VW
IKONET: Golf GTI er en institusjon i seg selv og en modell de vegrer å avlive på grunn av fansen, selv om den ladbare GTE begynner å snuse den i nakken. Foto: VW Vis mer

Den holder unna for GTE og er, til tross for ganske få utvendige endringer, en langt mer sporty bil å kjøre.

Men dette er trolig den aller siste GTI uten hybrid drivlinje og den blir strengt tatt mindre og mindre aktuell når den ikke engang lenger er mulig å bestille med manuell girkasse i Norge.

Den har særegen styling med tradisjonelt bikubemønster i luftinntak, rød GTI logo og lister, røde bremsecallipere og rutemønstrede seter.

Nye Golf GTI vil koste fra 475 500 kroner.

Golf R

Den sprekeste Golfen blir fortsatt tilgjengelig i Norge. Den er ikke lansert ennå, men legger seg trolig på akkurat samme nivå som før, drøyt 300 hester, 7-trinns DSG og firehjulstrekk.

Variant

Stasjonsvogna som går under Variant har allerede blitt lansert og vist i alle varianter, også Alltrack. Ingen av disse blir tilbudt i Norge. Grunnen til dette er først og fremst et sterkt fallende segment og fordi den ikke kommer som ladbar hybrid.

<strong>FLERE MULIGHETER:</strong> Det er mange spørsmål rundt Stasjonsvogna ennå. Foto VW
FLERE MULIGHETER: Det er mange spørsmål rundt Stasjonsvogna ennå. Foto VW Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer