Diesel i Zafira og Astra

Opel utvider sitt modelltilbud med to nye dieselmotorer: Zafira får sin første diesel noensinne, og Astra får en større og kraftigere dieselmotor enn den som tilbys nå.

Begge de nye dieselmotorene er 2-litere, og hva Opel kaller ECOTEC-motorer med fire ventiler og direkteinnsprøytning. Og selv om Astra får en sterkere utgave, er disse to motorene i grunnen den samme. Begge vil komme i salg i Norge, men den norske Opel-importøren har ikke tatt noen konkret avgjørelse på når dette blir ennå.

Første for Zafira

Diesel i Zafira og Astra

Zafira er rimelig fersk på markedet ennå, og denne dieselmotoren blir Zafira sin første. Tidligere kun tilgjengelig med bensinmotorer, utvides tilbudet med en 2,0-liters dieselmotor. Med fire ventiler, direkteinnsprøytning og turbolader kan denne yte 82 hestekrefter på sitt beste. Maksimalt dreiemoment er på 185 Nm ved 1.500 omdreininger i minuttet. Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen gjøres unna på 17,0 sekunder, og videre fra 80 til 120 kilometer i timen på 20 sekunder. Toppfarten til Zafira med denne 2,0-liters dieselmotoren er 160 kilometer i timen.

Diesel i Zafira og Astra

Sterkere diesel for Astra

Med denne nye ECOTEC-motoren får Astra sitt andre dieselaltarnativ her til lands. Dette er også en 2,0-liter, og selv om denne er noe sterkere (100 hestekrefter) enn den ovenfor nevnte dieselen i Zafira, er Astra sin nye diesel bygget på basis av den litt svakere Zafira-motoren – men tilført ladeluftkjøling, som blant annet også har bidratt til et høyere dreiemoment. Maksimalt dreiemoment er 230 Nm ved 1.950 omdreininger i minuttet. Med denne dieselen akselererer Astra fra 0-100 kilometer i timen på 12,0 sekunder, og fra 80-120 kilometer i timen bruker den 13,0 sekund i femte gear. Toppfart er 188 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen