Diesel eller bensin?

Den er rask, den er lett og den er støysvak. Og den er kanskje 100.000 kroner billigere. Likevel levnes bensinmotoren liten ære.

Diesel eller bensin?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

La oss starte med et eksempel: Dieselmotoren KAD 44 fra Volvo Penta yter 248 hestekrefter og koster 278.990 kroner. For bensinmotoren Volvo Penta 5,7 GSI, som yter 280 hestekrefter, slipper du unna med 187.760 kroner. Til tross for at bensinmotoren yter 32 hestekrefter mer. Eksempelet illustrerer en regel uten unntak - bensinmotorer er mye billigere enn dieselmotorer.

Like fullt: Ifølge statistikk fra Norges Båtbransjeforbund (NBF) øker etterspørselen etter dieselmotorer. Hvorfor er markedet villig til å betale nesten 50 prosent mer for en dieselmotor?

Billig diesel

Om dieselmotoren er dyr i innkjøp, er den desto billigere i bruk. På sjøen kan du nemlig bruke såkalt farget diesel på tanken. I dag koster en liter bensin mellom ni og ti kroner. For en liter faget diesel, som er langt mindre avgiftsbelagt, betaler du ikke mer enn en drøy femmer.

Men kan vi fylle lavavgiftsdiesel på lystbåten i all fremtid? DinSide har undersøkt saken. Resultatet finner du i denne artikkelen.

Lavere forbruk

Ikke bare er diesel billigere, en dieselmotor forbruker også mindre enn en bensinmotor. Under en test utført av Volvo Penta viste det seg at dieselmotoren KAD 44 hadde et forbruk på 30 liter i timen, eller én liter per nautisk mil, når båten hadde en marsjfart på 30 knop. Den samme båten brukte mellom 1,32 og 1,42 liter per nautisk mil med en tilsvarende bensinmotor.

Testresultatene fra Volvo Penta finner du på denne lenken.

Andrehåndsverdi

I følge Norges Båtmeglerforening (BMF) holder også båter med dieselmotor seg bedre i pris på bruktmarkedet.

- Det er lettere å oppnå en god pris i bruktmarkedet for en båt med dieselmotor enn en båt med bensininstallasjon, forteller formann i BMF, Knut Tronstad.

Tronstad mener dette særlig er tilfelle under en lavkonjunktur. Da er bensinslukende fartsmonstre med V8-ere i hekken tunge å omsette

DinSide har tidligere skrevet en artikkel om hvilke båter som faller minst i pris. Denne artikkelen finner du her.

- Har ikke noe på sjøen å gjøre

Flere fagfolk DinSide har snakket med er også skeptiske til bensinmotorer på grunn av brann- og eksplosjonsfaren:

- Bensinmotorer har rett og slett ikke noe på sjøen å gjøre, hevder professor Terje Almås, professor i forbrenningsmotorer og drivstoff ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet i Trondheim.

Han understreker at utsagnet ikke rammer utenbordsmotorer.

- Bensin har en mye høyere brennbarhet enn diesel. Dessuten fordamper bensin lettere. Dermed kan det danne seg eksplosiv gass om bord, forteller Almås.

- Man har imidlertid tatt problemet mer på alvor de siste årene. Blant annet er nyere bensinmotorer utstyrt med en vifte som fjerner bensindamp fra motorrommet. Bensinmotorer med innsprøytning er også mindre brannfarlige enn forgassermotorer, sier Almås.

Driftssikkerhet

Også når det gjelder driftssikkerhet trekker dieselmotoren det lengste strået:

- En dieselmotor er et tett system, med mindre fare for fukt. Dermed er dieselmotoren også mer driftssikker enn bensinmotoren i et maritimt miljø, sier Almås.

Han hevder også at en maritim dieselmotor har lengre levetid enn en tilsvarende bensinmotor.

Nekrolog for bensinmotoren?

Selv om bensinmotoren får det glatte lag av fagfolk, har den også sine positive sider. Prislappen er den mest slående. Som nevnt kan en diesel motor være opptil 50 prosent dyrere enn en motor som drikker bensin. Men også med tanke på mer tekniske aspekter har bensinmotoren et par gode kort å spille ut.

En av grunnene til at bensinmotoren selger, er utvilsomt muligheten til å ta ut mye effekt av et relativt beskjedent slagvolum. Dette, kombinert med at bensinmotorer veier mindre enn en dieselmotor, gjør den godt egnet for små, raske daycruisere og skjærgårdsjeeper. Dessuten er bensinmotoren både støysvak og gir lite motorvibrasjon.

Relaterte artikler

  • Disse båtene faller minst i pris

  • Vedlikehold: Båtmotor