KONSEPT: Uten kamuflasje er Audi e-tron kun vist som konseptbil. Tyskerne serverer små drypp av oppdateringer nesten ukentlig. Foto: Jamieson Pothecary
KONSEPT: Uten kamuflasje er Audi e-tron kun vist som konseptbil. Tyskerne serverer små drypp av oppdateringer nesten ukentlig. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Audi e-tron med hengerfeste

Dette vet vi om Audis elbil

Størrelse, plass, mål og spørsmål om hengerfeste ...

For to uker siden reiste Dinside til København for å ta en nærmere titt på Audi e-tron - den elektriske SUV-en mange venter på.

Bilprodusenten fra Ingolstadt i Tyskland har vært flink på å gi oss små kun smakebiter av gangen, hva gjelder oppdateringer om elbilen. Det er snart tre år siden de viste «Audi e-tron quattro concept» på bilmessa i Frankfurt.

Mange nyheter

Derfra har det gått i ett. I fjor kunne vi vise tegninger av bilen, samtidig som Audi lovet at den skulle komme i år. I januar var konseptbilen på besøk i Lillestrøm, før prisene på produksjonsbilen ble offentliggjort i mars.

Seinere i april ble vi nøye forklart hvordan batterikapasitet og lading fungerer. Siden har små drypp kommet nesten ukentlig. 30. mai fikk vi vite målene, samt at e-tron skulle komme med sidekamera istedenfor speil. Det var imidlertid først i juli at Dinside var først til å vise den tyske elbilens interiør.

Og da vi var i København for to uker siden laget vi denne videoen. Den er det absolutt verdt å se:

Får den hengerfeste?

Noen spørsmål er imidlertid fortsatt ubesvarte. Vi har fortsatt ikke lov til å vise produksjonsbilen uten kamuflasje (bare konseptbilen). Det er kort og godt fortsatt mange detaljer vi ikke vet eller får lov til å gå ut med - før Audi gir klarsignal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vi imidlertid kan fortelle, som veldig mange lurer på, er om Audi e-tron får hengerfeste som tilvalg. Mangel på dette er én av de store årsakene til at elbilistene lar bilen stå, har vi akkurat kunne fortelle. Svaret på spørsmålet er et øredøvende «ja!».

- Hengerfeste er viktig for det norske markedet. Skal man levere en fullverdig elektrisk SUV, er det viktig å kunne tilby kundene muligheten til å velge tilhengerfeste, bekrefter kommunikasjonssjef Morten Moum hos importør Harald A. Møller overfor Dinside.

Vektkapasiteten har ikke Audi eller importøren gitt oss svar på, men den bør opp på 2,2 tonn for å matche konkurrenten Tesla Model X. Ifølge bildene Audi har publisert av bilen, med henger, ser det i alle fall lovende ut.

Andre lurer på størrelsen på bagasjerommet. Det skal være på 600 liter, men Dinside fikk ikke lov til å ta mål selv. Foran er det ifølge Audi 60 ekstra liter, i et rom som passer godt til å lagre ladekabel og tilbehør. Antagelig blir det store bagasjerommet tilnærmet helt flatt når setene legges ned. Baksetene legges ned 60/40.

HENGERFESTE: Audi e-tron skal kunne trekke henger med høy vekt. Foto: Audi
HENGERFESTE: Audi e-tron skal kunne trekke henger med høy vekt. Foto: Audi Vis mer
PÅ SLEP: På hengeren er Audis e-tron Vision Gran Turismo-konseptbil. Foto: Audi
PÅ SLEP: På hengeren er Audis e-tron Vision Gran Turismo-konseptbil. Foto: Audi Vis mer

God plass bak

Dinside kan imidlertid bekrefte at bakseteplassen også er god - trolig god nok til at tre voksne kan sitte der. Det er dessuten to Isofix-plasser for barnesete ytterst, mens midtsetet er noe opphevet og smalere. Vi fikk imidlertid ikke lov til å ta mål av baksetene.

Vi har også fått spørsmål om det er plass til drikkeflasker rundt girspaken. Dinside kan bekrefte at det er plass til to.

Testbilen hadde ikke uttrekkbar fremre del av førersetet. Sannsynlig vil det likevel bli mulig med riktig setevalg.

Moum i Harald A. Møller sier at de gleder seg til å vise frem e-tron, men at de foreløpig ikke kan svare på alle spørsmålene Dinside har.

- Dessverre kan vi ikke svare alle spørsmål ennå, heldigvis er det ikke lenge til bilen presenteres og alle spørsmål kan besvares, sier han.

PS: Audi e-tron blir vist fram som en verdenspremiere i San Francisco 17. september. Da skal vi få vite mye mer informasjon om elbilen.