KANTETE: Nyttebetont fasong betyr god plass. Stilen ble ført videre på Commander fra 2006. Foto: Jeep
KANTETE: Nyttebetont fasong betyr god plass. Stilen ble ført videre på Commander fra 2006. Foto: JeepVis mer

Ukens veteran: Jeep Wagoneer 1990

Dette var selve ur-SUV-en

I 1963 kom Jeep Wagoneer som den første luksus- SUV – lenge før forkortelsen var oppfunnet. Den kjørte rundt i 28 år – helt til 1991.

Sports Utility Vehicle, sports- og nyttekjøretøy, nettopp det var Wagoneers arbeidsoppgaver. Den byr på langt mer enn en enkel, robust Jeep av krigertypen. Wagoneer bærer preg av luksus og har plass til alt familien ønsket å drasse med seg.

«Lettglemt døgnflue? NEI. Kurant samlerobjekt? JA!»

Jeep Wagoneer (kjørekar) fødtes sju år før britene tenkte i samme baner med Range Rover. I 1984 ble den omdøpt til Grand Wagoneer. Willys, AMC og Chrysler overtok i tur og orden eierskapet, men den levde videre i ganske uendret skikkelse.

Egentlig er ikke Wagoneer stor til å være amerikansk. 473 cm lang og 190 cm bred er omtrent som en Toyota Land Cruiser anno 2010. Wagoneer startet med 3,4 liters rekkesekser på 140 hester, men fikk fort V8-krefter under panseret, helt opp i 6,6 liter og 250 hester – og forbruk godt over to liter.

GJENKJENBAR: Store vinduer og
smale stolper gir
maksimal oversikt. Foto: Jeep
GJENKJENBAR: Store vinduer og smale stolper gir maksimal oversikt. Foto: Jeep Vis mer

Moderne

I starten fantes Wagoneer faktisk med uavhengig forhjulsoppheng, men stiv aksling ble fort foretrukket. Så tidlig som i 1973 kom permanent firehjulstrekk, lenge før andre tenkte på slikt. Amerikanerne skulle slippe strevet med å skifte inn og ut.

Særlig Limited-utgaven har luksuspreg. Komfortutstyr som air conditioning samt el-drevne ruter og sentrallås var vanlig på personbiler, altså måtte Wagoneer følge etter.

Grei veteran

Som med svært mange amerikanske gamlinger byr Wagoneer på lite trøbbel. Den ble produsert i stort antall over svært lang tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeep-entusiaster og klubber finnes i de fleste land, den i Norge er meget aktiv. Delene er felles med mange andre USA-biler. Wagoneer hentet komponenter fra GM, Ford og Chrysler.

Jeep Wagoneer 1990

MotorV8
Volum/effekt5,9/146 hk
Toppfart158 km/t
Akselerasjon (0-100 km/t)13,4 sek.
Mål (l/h/b)473cm/196cm/169cm
Vekt2.048 kg
KlubbJeep Club Norway

Andre aktuelle alternativer

ALT 1: International Scout. Foto: Produsenten
ALT 1: International Scout. Foto: Produsenten Vis mer
ALT 2: Range Rover. Foto: Produsenten
ALT 2: Range Rover. Foto: Produsenten Vis mer