Registreringsskilt for elbil

Dette tar over for EB

EL, EK, EV, EB og ... EC. Men hva kommer etter det igjen? Elbilforeningen har et forslag.

MANGE IGJEN: Det er fortsatt over 58.000 ledige EB-skilter, noe som betyr at elbilsalget går tregere enn for ett år siden. Audi e-tron går imidlertid mot strømmen, som Norges suverent mest solgte bil i 2020. Foto: Øystein B. Fossum
MANGE IGJEN: Det er fortsatt over 58.000 ledige EB-skilter, noe som betyr at elbilsalget går tregere enn for ett år siden. Audi e-tron går imidlertid mot strømmen, som Norges suverent mest solgte bil i 2020. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Tradisjonelt har registreringskiltene på norske biler fortalt noe geografisk om hvor i landet bilen kommer fra. Slik er det i mindre grad i dag.

På mange trafikkstasjoner har man faktisk valget mellom flere forskjellige bokstavkombinasjoner. Og for elbiler er dette helt spesielt. Elbilene har siden de første kom på slutten av forrige århundre, hatt sine egne bokstavkombinasjoner - helt uten å fortelle om det det geografiske opphavet.

Men også dette er på vei bort. Siden november 2019 kan elbiler nå registreres på «vanlige» skilter. I skrivende stund er det 417 elbilister som har valgt å bruke andre bokstaver enn de som starter på bokstaven E.

BIL-TEST: Er du på jakt etter en elektrisk SUV, kan Peugeot e-2008 være et godt valg, ifølge vår testkjører. Video: Rune Nesheim Vis mer

Fra EL til EB

Først ute var EL i 1999, og det tok hele 17 år før Vegdirektoratet gikk tom for disse. I 2016 tok EK over. Disse skiltene varte bare fram til sommeren 2018, da EV gjorde sitt inntog.

Allerede i august 2019 tok dagens bokstavkombinasjon - EB - over. Den stadig kortere tiden det har tatt å «bruke opp» de 89.999 mulige kombinasjonene av hver skiltserie viser litt om hvordan elbilsalget har utviklet seg.

EB-skiltene var derfor forventet å kunne bli røsket bort i løpet av 2020. Derfor har også Vegdirektoratet forberedt neste bokstavkombinasjon - noe det har vært knyttet like mye spenning til hver gang.

Elbilsalget 2020

# Bilmodell Antall
1.Audi e-tron5.618
2.Volkswagen Golf3.717
3.Hyundai Kona2.486
4.Nissan Leaf2.428
5.Tesla Model 31.795
6.Renault Zoe1.486
7.BMW i31.293
8.Kia Soul1.052
9.Hyundai IONIQ1.025
10.Mercedes-Benz EQC844
Elbiler totalt28.488

Tabellen viser antall elbiler som har blitt registrert hittil i 2020 (jan-jun). Årets første halvår har vært dårligere for nyregistrerte elbiler enn 2019. Kilde: OFV

E ... C

Corona-pandemi og færre nyregistrerte elbiler har imidlertid gjort at det fortsatt er over 58.000 tilgjengelige skilter i EB-serien. Dermed må vi trolig vente til 2021 før ny skiltserie blir tatt i bruk.

Hittil i 2020 er det bare registert 31.655 elbiler i Norge

Men hva er det som kommer igjen? Det er det nok en del som har fått med seg, da Dinside også omtalte temaet i begynnelsen av året. Det er altså EC-skiltene som tar over for EB, om bare litt seinere enn de fleste hadde spådd på forhånd.

– EC-serien vil bli tatt i bruk når EB-serien er oppbrukt. Hvor fort det vil skje avhenger av hvordan bilsalget utvikler seg framover, forteller medievakt Simen Narjord i Vegvesenets kontor for Trafikant og kjøretøy til Dinside.

2021

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening forventer at elbilsalget kommer til å være høyere i andre halvår.

– Det er både fordi markedet er i ferd med å normalisere seg etter corona og fordi det er flere nye elbilmodeller på trappene, som Polestar 2 og ID. 3. Vi kommer til å passere 60.000 med god margin, og håper at vi vil nærme oss 70.000, om vi inkluderer varebilene, sier hun til Dinside.

Bu tror derfor vi kommer til å se EC-skiltene på norske veier tidlig i 2021.

– EC-skilter vil bli tatt i bruk før vi går tom for EB-skilter, siden bilskiltene blir levert bunkevis til bilforhandlerne rundt om i landet.

– Hvilke skilter tror dere tar over for EC?

– Vi vet ikke hva som kommer, men å gå videre i alfabetet til ED for «Electric Drive» er jo en fin løsning, foreslår generalsekretæren.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!