<b>OVERRASKER:</b> - Skoda er i ferd med å bli et skikkelig folkemerke i Norge, sier seniorrådgiver Anders G. Hovde i TNS Gallup. Foto: SKODA
OVERRASKER: - Skoda er i ferd med å bli et skikkelig folkemerke i Norge, sier seniorrådgiver Anders G. Hovde i TNS Gallup. Foto: SKODAVis mer

Dette styrer bilvalget ditt

Personlighetstypen styrer bilvalget, og hvilken bil du eier sier mye om deg.

En ny undersøkelse går i dybden på hva som styrer folks bilvalg, og hva bilvalgene sier om personen. Et merke kommer aller best ut når det gjelder å være et tydelig valg i en konkurranseutsatt gruppe.

LES OGSÅ:

- Skoda, uten tvil. De har greid å markere seg i et segment som er preget av ekstrem konkurranse. De er i ferd med å bli et skikkelig folkemerke i Norge, sier Anders G. Hovde, seniorrådgiver ved TNS Gallup, som har gjennomført undersøkelsen.

Om undersøkelsen sier Hovde at det handler om å komme under skallet på nybilkjøperen.

- Vi fikk spørreobjektene til å avsløre detaljer ved seg selv som de ikke ville ha gjort ellers.

Nøkkelen var å ty til omvendt psykologi.

Omvendt psykologi

EKSPERT: Seniorrådgiver i TNS Gallup, Anders G. Hovde. Her under finalen i Årets Bil-kåringen i fjor. t Foto: BENJAMIN A. WARD / DAGBLADET
EKSPERT: Seniorrådgiver i TNS Gallup, Anders G. Hovde. Her under finalen i Årets Bil-kåringen i fjor. t Foto: BENJAMIN A. WARD / DAGBLADET Vis mer

- Hvis vi stiller direkte spørsmål rundt folks følelser og preferanser, får vi ofte diffuse svar. Denne gangen gjorde vi det annerledes. Vi viste en rekke bilder og spurte 4.200 mennesker om hvordan forskjellige bileiere framstår. Det de ikke visste, var at vi konsentrerte spørsmålene rundt de samme bilmodellene som de selv eier. På den måten fikk vi folk til å fortelle om seg selv gjennom andre, forteller Hovde.

Disse bilene ville vi egentlig valgt

Avdekker fordommer

Mange har fordommer knyttet til forskjellige bilmerker. Audi- og BMW-eierne blir ofte oppfattet som de mest hissige, mens elbilsjåføren foreløpig flyter på en bølge av kunstig miljøsamvittighet der han suser forbi i kollektivfeltet.

De fant at Audi-eiere oftest droppet bilbelte

Volkswagen-eieren er snusfornuftig og traust, mens Volvo-folket fremfor alt er opptatt av sikkerhet. Men stemmer oppfatningene med virkeligheten?

Takket være en denne meningsmålingen fra TNS Gallup, kan vi nå for første gang få svaret på en hel rekke spørsmål som tidligere ikke har vært adressert i særlig stor grad. Svarene gir oss en ny og spennende innsikt i hva nordmenn ser etter i biler.

Kanskje blir du overrasket!

Her er fjorårets resultater: Bilene med det beste ryktet

Seks forskjellige mennesketyper

Seks konkrete personlighetstyper er definert:

«Veikongen», «Kvalitetens fornuft», «Den hensynsfulle», «Hyggelig og sosial», «Aktiv og livsglad» og «Spenningssøkeren».

«Veikongen»

- Et karrieremenneske med høy inntekt som vil vise at han/hun har peiling på bil. Vil framstå som et stilfullt og sofistikert individ og ønsker derfor at den luksuriøse bilen skal understreke selvsikkerheten hans/hennes og gi følelsen av å være både innflytelsesrik og vellykket.

- Hva er viktigst for veikongen når han/hun velger bil?

- Her er det høyt fokus på teknologi, premium-utstyr, kvalitet, krefter, komfort og kjøreegenskaper. Gjerne med automatgir.

Bilmerker som Jaguar, Lexus og Mercedes-Benz kommer her godt ut, i en kategori mange ville ventet var dominert av BMW og Audi.

«Kvalitetens fornuft»

- Dette er «revisoren»; et kunnskapsrikt menneske som vil framstå som reflektert og intelligent. Bilvalget skal gjenspeile dette og gi følelsen av at han/hun er smart og kompetent. I tillegg har han /hun et underliggende trygghetsbehov; bilen må være pålitelig, driftssikker og ha god annenhåndsverdi.

- Hva er viktigst for «revisoren» når han/hun velger bil?

- Høy kvalitet i alle ledd er gjennomgangsfaktoren. Han/hun vil ha den «smarte trygghetsfølelsen», noe som oppfylles i biler med høy aktiv og passiv sikkerhet, pålitelighet og komfort, samt lavt drivstoff-forbruk. God oppfølging fra forhandleren spiller også inn på avgjørelsen.

Bilmerker som peker seg ut her er Tesla, noe som kan overraske enkelte. Også Volvo og Mercedes-Benz er med.

OVERBEVIST: Tesla har greid å overbevise noen av de mest kresne kjøpergruppene.  Foto: KAJ ALVER / AUTOFIL
OVERBEVIST: Tesla har greid å overbevise noen av de mest kresne kjøpergruppene. Foto: KAJ ALVER / AUTOFIL Vis mer

«Den hensynsfulle»

- Dette er Ola og Kari Nordmann. Et jordnært og omtenksomt menneske som setter familie og venner høyt. Han/hun er opptatt av miljøet og/eller engasjerer seg i samfunnsrelaterte saker. Bilen skal reflektere empatiske verdier og varm personlighet.

- Hva er viktigst for den hensynsfulle når han/hun kjøper bil?

- Her er det ikke snakk om jåleri og unødvendig ekstrautstyr. Den sentrale tankegangen er «mye for pengene», både på kort og lang sikt. Lave driftskostnader og gode garantiordninger, sikkerhetsutstyr, miljøvennlige løsninger og god plass står også høyt i verdi.

Her er det tett konkurranse mellom merkene, og Volkswagen, Toyota, Nissan, Ford, Hyundai, Peugeot, Mazda, Honda og Subaru er alle sterkt representert her. Men tydeligst av alle er Skoda.

«Hyggelig og sosial»

- Dette er en kategori som på mange måter minner om den hensynsfulle, men hvor kjøperen legger mer vekt på praktiske egenskaper. Bilen skal gjøre livet lettere og være enklest mulig å ha med å gjøre. Et ukomplisert bilhold som ikke distraherer de for mye fra livets øvrige oppgaver.

- Hva er viktigst for den hyggelige og sosiale når han/hun kjøper bil?

- Dette er ikke kunden som lar seg friste av moderne teknologiske nyvinninger, men ting som parkerings- og ryggeassistent står høyt i verdi. Lave vedlikeholds- og driftskostnader og designmessige fordeler som enkel inn- og utstigning og god plass er viktig. Dette er ikke nødvendigvis den yngste sjåføren i trafikken.

Disse bilistene foretrekker merker som Volkswagen, Nissan, Kia, Renault, Suzuki og Opel.

«Aktiv og livsglad»

- Ung, sporty og urban — sosialt aktiv og oppdatert på trendfronten. Dette er et menneske som ikke orker å kjøre rundt i en traust Toyota eller en Nissan Leaf med miljøalibi — her er det andre verdier som står i fokus.

- Hva er viktigst for den aktive og livsglade når han/hun kjøper bil?

- Siden dette er en person som lever mer gjennom følelser enn folk i de foregående kategoriene, må bilvalget også gjenspeile dette. Den må være morsom å kjøre, gjerne med spreke ytelser. Moderne ekstrautstyr som head-up display og app-kompatibilitet, samt et hipt og trendy utseende kommer godt med.

Og her vil ikke valgene overraske. Fiat og Mini peker seg ut, Opel Citroën og Alfa Romeo vaker i periferien.

PEKER SEG UT: Unge, aktive og urbane kjøpere velger gjerne Mini. Foto: RUNE M. NESHEIM
PEKER SEG UT: Unge, aktive og urbane kjøpere velger gjerne Mini. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Noe helt annet: Disse bilene stjeles det flest av

«Spenningssøkeren»

- Han eller hun er opptatt av å tøye strikken litt lenger enn alle andre. Personen er gjerne kjøpesterk og bruker litt ekstra midler på å skaffe seg noe som reflekterer sportslige og tøffe egenskaper. Eventyrlysten er høy, fart og spenning er sterkt prioritert.

- Hva er viktigst for spenningssøkeren?

- At kjøretøyet gir det lille ekstra på følelsesfronten; enten gjennom sportslige ytelser eller ekstra god fremkommelighet, gjerne kombinert med et luksuriøst image. Spenningssøkeren foretrekker merker med høy status blant bilkjennere.

Også her er mye som forventet. Porsche og Land Rover dominerer, med Alfa Romeo og Jeep ligger i utkanten.

Vanskelig å definere

Merker som vi vanligvis pålegger stemplene klysete og selvhøytidelige, derav Audi, BMW og Tesla, har faktisk en fot i flere leire, akkurat som Honda, Mitsubishi, Citroën og Subaru — merker med relativt bred appell.

- Jeg ble overrasket over hvordan Tesla plasserte seg. De typiske bilfolkene har ikke falt for bilen, derimot kan det virke som om den har appellert til de mer rasjonelle og fornuftige av oss. Tesla har greid å overbevise en av de mest kresne kjøpergruppene, sier Hovde.

Det andre er Citroën, et merke som ifølge Hovde sliter litt med å kommunisere et tydelig standpunkt.

- De siste årene har det vært vanskelig å plassere Citroën, men den nye Cactus-modellen viser spennende tendenser. De vil åpenbart gå mot en mer tydelig retning i fremtiden, mener han.