Elektronisk håndbrekk

Dette skjer når du gjør det i fart!

Løsningen fungerer ikke likt på alle biler. Se hva som skjedde da vi gjorde det i vår testbil.

Publisert

Har du lurt på hva som skjer når du trekker i det elektronisk styrte håndbrekket når du kjører?

Stadig flere biler har erstattet det gamle håndbrekket med en ny elektronisk fingerbrems. Først og fremst for å spare plass til lagring og armlener i midtkonsollen, men også for å spare penger under produksjonen av bilen, og kanskje viktigst: Av sikkerhetsmessige årsaker. For i motsetning til håndbrekket er dette også en nødbrems på mange biler - som passasjeren kan trykke på hvis føreren for eksempel får et illebefinnende.

Opel Corsa-e i videoen øverst, er en av dem. Bilen er spesielt aktuell i disse dager, da den er nominert til Årets Bil-kåringen på Dagbladet Dinside. Nederst kan du stemme på din favoritt.

Minsker førerfeil

Bilprodusentene tar nemlig stadig flere grep for å eliminere menneskelige feil ved kjøring. Automatgir, nødbremsfunksjoner, dører som ikke lar seg åpne når bilen oppdager trafikk bakfra når du åpner dørene, filholderassistent, regnsensor, adaptive kjørelys og adaptiv fartsholder er eksempler på systemer som eliminerer førerfeil.

Selv billige småbiler har etter hvert fått disse små fingerbremsene, som man nesten ikke trenger å bry seg om lenger fordi de fleste aktiveres automatisk når du parkerer bilen. Det høres med en liten hvinelyd når du slår av tenningen.

De aller mest bilinteresserte er de eneste som savner det manuelle håndbrekket, spesielt på vinterstid.

Glem håndbrekk-sladding

Nordmenn og skandinaver er verdenskjente for håndbrekk-sladd, gjerne før en sving, eller gjennom den dersom du kjører forhjulstrekker.

Slike stunt lar seg ikke gjennomføre med det elektriske håndbrekket. Flere bilmodeller aktiverer bremsene på alle fire hjul sammen når bremsen brukes som en nødbrems.

ESP-systemet sørger for at at bilen har grep, og selv om opplevelsen er mer dramatisk på noen biler enn på andre, er det å dra i fingerbremsen langt tryggere enn i det gammeldagse brekket, som gjerne bare aktiveres på bakhjulene og kan forårsake en sladd, siden bremseeffekten er lavere bak og hjulene enklere låser seg.

Dessuten er det nye systemet koblet sammen med bilens hjerne, slik at all motorkraft blir borte når du trekker i brekket. Den akselererer altså ikke selv om du har full gass.

Dette skjedde med oss

Bilen vi tester det på er en Opel Corsa-e. Å trekke i fingerbrekket er helt udramatisk. Greit å tenke på når du er ute og øvelseskjører i fremtiden. Sjekk videoen øverst for detaljene!

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer