Å dele biler inn i kategorier, blir vanskeligere for hvert år. Dagens doninger kommer i stadig mer forskjellige lengder, høyder og bredder. Og bruksområdene varierer.
Da er det lett å gå seg litt vill i definisjoner. Derfor skal vi prøve å hjelpe deg litt i denne saken.

Dette skjer om du er borti tenninga i fart
For hva i alle dager er A-, B-, C-, D-, E-, F-, M-, P-, S-, og X-segment for noe?
Inndeling
Segment, eller klasse, brukes til sammenligning mellom konkurrenter og i statistikk.
Det kan definere bruksområde, som for eksempel bilklassen Kari og Ola Nordmann vil ha i dag, nemlig SUV.
Noe problem kan det dermed bli, når forskjellige bilkonsern eller medier benytter forskjellige definisjoner. Her kan du se Dinsides navn og definisjon av de forskjellige gruppene - og hvilke biler som hører til i hvert segment.
Største bilsegment 2017
# | Forklaring | Andel | Mest solgt (1.1.2017 - 31.6.2017) |
A | Minibiler | 1,4% | VW Up / Kia Picanto |
B | Småbiler | 11,5% | BMW i3 / Toyota Yaris |
C | Kompakte biler | 23,9% | VW Golf / Nissan Leaf |
D | Mellomklassen | 15,2% | VW Passat / Skoda Octavia |
E | Store biler | 5,8% | Volvo V90 / Tesla Model S |
F | Luksusbiler | Porsche Panamera / BMW 7-serie | |
M | Flerbruksbiler/Minibuss | 4,7% | BMW 2-serie / Ford S-Max |
P | Pickup | VW Amarok / Toyota Hilux | |
S | SUV/Crossovere | 37,2% | Tyota Rav4 / Toyota C-HR |
X | Sportsbiler | 0,3% | Mazda MX-5 / Porsche 911 |
A-segmentet - Minibilene
Dette segmentet er bokstavelig talt et av de aller minste. Nordmenn flest kjøper nemlig ikke knøttsmå minibiler.
I fjor var det VW Up, med 1.202 solgte biler, som toppet salgsstatistikken her til lands.
Up har en lengde på 3,5 meter (354 cm). Den er 1,64 bred og 1,48 høy. Det plasserer den fint inn i A-segmentet med minibilene.
Apropos Up - Volkswagen har relansert slageren VW Golf GTI som VW Up GTI.

# | Merke/modell | Størrelse (l/b/h) | Antall 2017 |
1 | VW Up | 354/164/148 cm | 1.202 |
B-segmentet - Småbilene
Går vi litt opp i størrelse, kommer vi til B-segmentet.
Her var det BMW i3 som solgte flest biler i 2017. Totalt ble det solgt 5.036 versjoner av elbilen.
i3 er en halvmeter lenger (4 meter) enn VW Up i segmentet under. Ellers er den 1,78 centimeter bred og 1,58 centimeter høy.
Toyota Yaris endte 1.000 solgte biler bak BMW i3, med 4.071.

Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# | Merke/modell | Størrelse (l/b/h) | Antall 2017 |
1 | BMW i3 | 399/177/158 cm | 5.036 |
2 | Toyota Yaris | 395/170/151 cm | 4.071 |
3 | Ford Fiesta | 404/173/148 cm | 1.139 |
4 | VW Polo | 405/175/146 cm | 1.114 |
5 | Suzuki Swift | 384/173/152 cm | 910 |
C-segmentet - Kompaktbilene
Fra BMW i3 på tre meter beveger vi oss enda litt opp i størrelse. C-segmentet har så lenge blitt dominert av én modell, at den også har blitt kalt Golf-klassen.
Norges mest solgte bil, VW Golf, nådde et salg på totalt 12.164 biler i fjor - nesten fire flere enn Nissan Leaf, på andreplass (3.374) i kompaktbilsegmentet.
Volkswagen Golf er nesten 4,3 meter lang (427 cm), 1,8 meter bred og 1,4 meter høy.
I fjor var det den elektriske versjonen av Golf som solgte best. Men – nå sliter Volkswagen med å levere til de norske kundene. Dermed har ventetiden blitt firedoblet på noen måneder.

# | Merke/modell | Størrelse (l/b/h) | Antall 2017 |
1 | VW Golf | 427/180/144 cm | 12.164 |
2 | Nissan Leaf | 448/179/154 cm | 3.374 |
3 | Toyota Auris | 428/176/146 cm | 3.246 |
4 | Renault Zoe | 408/173/156 cm | 2.533 |
5 | Hyundai Ioniq | 447/182/145 cm | 2.371 |
D-segmentet - Mellomklassen
Nå har vi flyttet oss over i en klasse som tradisjonelt har passet godt for norske barnefamilier.
Det er få som kjøper mellomklassebilene som kortvokste sedaner, men derimot som stasjonsvogner. Da blir de naturligvis enda større, sammenlignet med bilene i segmentene under.
I fjor var det VW Passat som solgte best, med 4.544 levert til kunder. Skoda Octavia gjorde det også godt i 2017.
VW Passat stasjonsvogn er 4,8 meter lang (477 cm), 1,83 meter bred og 1,46 meter høy.

# | Merke/modell | Størrelse (l/b/h) | Antall 2017 |
1 | VW Passat | 477/183/146 cm | 4.544 |
2 | Skoda Octavia | 466/181/147 cm | 3.604 |
3 | Skoda Superb | 486/186/148 cm | 1.903 |
4 | Mercedes-Benz C-klasse | 470/181/146 cm | 1.806 |
5 | Audi A4 | 473/184/143 cm | 1.590 |
E- og F-segmentet - De store og luksuriøse bilene
De store bilene i E-segmentet og de luksuriøse i F-segmentet går ofte hånd i hånd. For alle disse bilene koster penger - gjerne oppunder millionen og langt mer.
I fjor var det Tesla Model S og Volvo V90 som solgte best, med henholdsvis 3.712 og 3.426 solgte biler.
Model S er 5 meter lang (497 cm), 1,96 meter bred og 1,45 meter høy. Volvoen er tre centimeter korter, sju centimeter smalere, men tre centimeter høyere.
Dinside testet forøvrig nylig den ladbare hybriden Volvo V90 T8.

Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# | Merke/modell | Størrelse (l/b/h) | Antall 2017 |
1 | Tesla Model S | 497/196/145 cm | 3.712 |
2 | Volvo V90 | 494/189/147 cm | 3.426 |
3 | Mercedes-Benz E-klasse | 492/206/147 cm | 1.677 |
4 | BMW 5-serie | 494/187/146 cm | 1.304 |
M-segmentet - Flerbruksbilene
Her snakker vi om bilene amerikanerne kaller «soccer mom cars». Noen kaller dem også for MPV (Multi Purpose Vehicle) - altså flerbruksbil.
Bilene er bygd som en slags blanding mellom minibuss og forvokst stasjonsvogn. Da blir det stor plass, mange seter og lett inn- og utstigning.
Da kan man for eksempel gjøre som fjorårets bestselger i Norge, BMW 2-serie, velge mellom fem og sju seter.
2-serie Grand Tourer har nemlig plass til - om ikke et fotballag - et helt håndballag, mens den ladbare hybriden BMW 225 XE er en økonomisk avgiftsvinner.
Sjuseteren Grand Tourer er 4,56 meter lang, 1,8 meter bred og 1,6 meter høy. Hybridutgaven med fem seter er 4,3 meter lang, men med like dimensjoner ellers.

# | Merke/modell | Størrelse | Antall 2017 |
1 | BMW 2-serie | 456/180/161 cm (7-seter) | 2.392 |
2 | Mercedes-Benz B-klasse | 436/179/156 cm | 1.707 |
3 | Ford S-Max | 480/192/166 cm | 812 |
4 | VW Touran | 453/183/166 cm | 748 |
5 | Citroën C4 Picasso | 460/183/164 cm | 557 |
P-segmentet - Pickupene
Pickup'er eller trucks, selger som varme smultringer i USA. Slik er det ikke i Norge - i alle fall ikke som personbiler.
Derfor endte VW Amarok opp som mest solgte pickup på hvite skilter, til tross for bare 21 registrerte biler i 2017.
Nordmenn flest som kjøper pickup, registrerte nemlig disse med grønne skilter – altså som varebiler. Da har de ingen bakseter heller.
Da blir pickup'ene sortert sammen med tradisjonelle firkantede varebiler og SUV'er, som får plass til den såkalte statskassa.
På varebiler er det nemlig slik at det må være en fast skillevegg bak setene. Og godsrommet eller planet må kunne romme en rettvinklet kasse - 140 centimeter i lengdem, 90 centimeter i bredden og 105 centimeter i høyden.

# | Merke/modell | Størrelse (l/b/h) | Antall 2017 |
1 | VW Amarok | 532/195/184 cm | 21 |
2 | Toyota Hilux | 533/186/181 cm | 2 |
S-segmentet - SUV'ene
SUV står for «Sport utility vehicle» på engelsk, eller «sport- og nyttekjøretøy» på vårt språk.
Til tross for at SUV'ene kommer i flere ulike størrelser, sorteres de oftest i samme segment.
Da får man for eksempel crossovere som Toyota C-HR (4,3 m lang, 1,8 m bred og 1,6 m høy) og litt større utgaver som Toyota Rav4 (4,6 m lang, 1,85 m bred og 1,7 m høy) i samme segment.
Eller til og med Tesla Model X på over fem meter (504 cm). Tesla-SUV'en er dessuten over to meter bred (207 cm) og 1,7 meter høy,
Noen ganger brukes likevel segmenteringen B-SUV eller crossover om de mindre SUV'ene, som i lavere versjon nærmest kunne vært klassifisert under B-segmentet.

# | Merke/modell | Størrelse | Antall 2017 |
1 | Toyota Rav4 | 461/185/168 cm | 4.821 |
2 | Tesla Model X | 504/207/172 cm | 4.747 |
3 | Mitsubishi Outlander | 470/181/168 cm | 4.274 |
4 | Toyota C-HR | 436/180/156 cm | 3.508 |
5 | Volvo XC60 | 469/190/166 cm | 2.475 |
X-segmentet - Sportsbilene
I segmentet med mest X-faktor finner vi sportsbilene. I dette segmentet er fart og kjørekomfort i framsetet.
I baksetet finner vi stort sett ingenting - for dem er det ikke plass til i en ordentlig sportsbil.
Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin eller Ford Mustang. Her er smaken som baken.
Mest solgt i Norge var likevel Mazda MX-5 i fjor. Det er fordi den japanske sportsbilen ikke koster mer enn brøkdelen av en Porsche 911.
Porsche hadde likevel bilene på andre- og tredjeplass på topplista i 2017, men det ble knapt over 100 biler tilsammen ...
Her kan du se hvordan Porsche 911 har forandret seg siden fødselen. Og her er forvandlingen til Aston Martin DB11, Chevrolet Corvette og Ford Mustang.

# | Merke/modell | Størrelse (l/b/h) | Antall 2017 |
1 | Mazda MX-5 | 392/174/123 cm | 110 |
2 | Porsche 911 | 450/181/129 cm (Carrera) | 74 |
3 | Porsche 718 | 438/180/128 cm (Cayman S) | 43 |
4 | Audi TT | 418/183/135 cm | 26 |
5 | Lexus RC | 470/184/139 cm | 21 |
Ford Mustang | 478/191/138 cm | 21 |
Elbil-segmentet?
Vi har jo vært inne på at segmenter lages for å kunne sammenligne biler. Og i dagens marked blir jo elbilene satt opp mot hverandre, ofte uavhengig av størrelse og segment.
Det er fordi det finnes såpass få biler på strøm. I «elbilsegmentet» blir derfor rekkevidden viktigst.
Og som flere har lagt merke til. Elbilene er med å dominere topplistene i de fleste andre segmentene.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.