<i>KLASSEDELT</i>: Vi gjør et forsøk på å forklare segmentene bilene er delt inn i, her illustreres en typisk flerbruksbil, ofte kalt «Soccer mom´s car» i USA. Illustrasjon: Shutterstock
KLASSEDELT: Vi gjør et forsøk på å forklare segmentene bilene er delt inn i, her illustreres en typisk flerbruksbil, ofte kalt «Soccer mom´s car» i USA. Illustrasjon: ShutterstockVis mer

Bilsegment: Slik deles bilklassene opp

Dette skiller de forskjellige bilklassene fra hverandre

Og vet du hvilke selger egentlig best? Her får du oversikten.

Å dele biler inn i kategorier, blir vanskeligere for hvert år. Dagens doninger kommer i stadig mer forskjellige lengder, høyder og bredder. Og bruksområdene varierer.

Da er det lett å gå seg litt vill i definisjoner. Derfor skal vi prøve å hjelpe deg litt i denne saken.

For hva i alle dager er A-, B-, C-, D-, E-, F-, M-, P-, S-, og X-segment for noe?

Inndeling

Segment, eller klasse, brukes til sammenligning mellom konkurrenter og i statistikk.

Det kan definere bruksområde, som for eksempel bilklassen Kari og Ola Nordmann vil ha i dag, nemlig SUV.

Noe problem kan det dermed bli, når forskjellige bilkonsern eller medier benytter forskjellige definisjoner. Her kan du se Dinsides navn og definisjon av de forskjellige gruppene - og hvilke biler som hører til i hvert segment.

Største bilsegment 2017

#ForklaringAndelMest solgt (1.1.2017 - 31.6.2017)
AMinibiler1,4%VW Up / Kia Picanto
BSmåbiler11,5%BMW i3 / Toyota Yaris
CKompakte biler23,9%VW Golf / Nissan Leaf
DMellomklassen15,2%VW Passat / Skoda Octavia
EStore biler5,8%Volvo V90 / Tesla Model S
FLuksusbilerPorsche Panamera / BMW 7-serie
MFlerbruksbiler/Minibuss4,7%BMW 2-serie / Ford S-Max
PPickupVW Amarok / Toyota Hilux
SSUV/Crossovere37,2%Tyota Rav4 / Toyota C-HR
XSportsbiler0,3%Mazda MX-5 / Porsche 911

A-segmentet - Minibilene

Dette segmentet er bokstavelig talt et av de aller minste. Nordmenn flest kjøper nemlig ikke knøttsmå minibiler.

I fjor var det VW Up, med 1.202 solgte biler, som toppet salgsstatistikken her til lands.

Up har en lengde på 3,5 meter (354 cm). Den er 1,64 bred og 1,48 høy. Det plasserer den fint inn i A-segmentet med minibilene.

Apropos Up - Volkswagen har relansert slageren VW Golf GTI som VW Up GTI.

Artikkelen fortsetter under annonsen

OPPTUR: Volkswagen Up var mest solgte modell blant minibilene i 2017 - mest takket være elbilversjonen e-Up. Foto: Knut Arne Marcussen
OPPTUR: Volkswagen Up var mest solgte modell blant minibilene i 2017 - mest takket være elbilversjonen e-Up. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer
# Merke/modell Størrelse (l/b/h) Antall 2017
1VW Up354/164/148 cm1.202

B-segmentet - Småbilene

Går vi litt opp i størrelse, kommer vi til B-segmentet.

Her var det BMW i3 som solgte flest biler i 2017. Totalt ble det solgt 5.036 versjoner av elbilen.

i3 er en halvmeter lenger (4 meter) enn VW Up i segmentet under. Ellers er den 1,78 centimeter bred og 1,58 centimeter høy.

Toyota Yaris endte 1.000 solgte biler bak BMW i3, med 4.071.

B-SEGMENTET: BMWs elbil, i3, var mest solgte bil blant småbilene i fjor. Elbilkonkurrent Nissan Leaf, i bakgrunnen, er noe større og tilhører C-segmentet (kompaktbilene). Foto: Jamieson Pothecary
B-SEGMENTET: BMWs elbil, i3, var mest solgte bil blant småbilene i fjor. Elbilkonkurrent Nissan Leaf, i bakgrunnen, er noe større og tilhører C-segmentet (kompaktbilene).
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# Merke/modell Størrelse (l/b/h) Antall 2017
1BMW i3399/177/158 cm5.036
2Toyota Yaris395/170/151 cm4.071
3Ford Fiesta404/173/148 cm1.139
4VW Polo405/175/146 cm1.114
5Suzuki Swift384/173/152 cm910

C-segmentet - Kompaktbilene

Fra BMW i3 på tre meter beveger vi oss enda litt opp i størrelse. C-segmentet har så lenge blitt dominert av én modell, at den også har blitt kalt Golf-klassen.

Norges mest solgte bil, VW Golf, nådde et salg på totalt 12.164 biler i fjor - nesten fire flere enn Nissan Leaf, på andreplass (3.374) i kompaktbilsegmentet.

Volkswagen Golf er nesten 4,3 meter lang (427 cm), 1,8 meter bred og 1,4 meter høy.

I fjor var det den elektriske versjonen av Golf som solgte best. Men – nå sliter Volkswagen med å levere til de norske kundene. Dermed har ventetiden blitt firedoblet på noen måneder.

NORGESMESTER: VW Golf var ikke bare mest solgte kompaktbil i 2017. Den var også mest solgte bil, uansett klasse. Foto: Jamieson Pothecary
NORGESMESTER: VW Golf var ikke bare mest solgte kompaktbil i 2017. Den var også mest solgte bil, uansett klasse. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# Merke/modell Størrelse (l/b/h) Antall 2017
1VW Golf427/180/144 cm12.164
2Nissan Leaf448/179/154 cm3.374
3Toyota Auris428/176/146 cm3.246
4Renault Zoe408/173/156 cm2.533
5Hyundai Ioniq447/182/145 cm2.371

D-segmentet - Mellomklassen

Nå har vi flyttet oss over i en klasse som tradisjonelt har passet godt for norske barnefamilier.

Det er få som kjøper mellomklassebilene som kortvokste sedaner, men derimot som stasjonsvogner. Da blir de naturligvis enda større, sammenlignet med bilene i segmentene under.

I fjor var det VW Passat som solgte best, med 4.544 levert til kunder. Skoda Octavia gjorde det også godt i 2017.

VW Passat stasjonsvogn er 4,8 meter lang (477 cm), 1,83 meter bred og 1,46 meter høy.

MELLOMKLASSEVINNER: Volkswagen-konsernet er suverene i D-klassen, med både VW Passat (bildet), Skoda Octavia og Skoda Superb på topp 3-listen for 2017. Foto: Jamieson Pothecary
MELLOMKLASSEVINNER: Volkswagen-konsernet er suverene i D-klassen, med både VW Passat (bildet), Skoda Octavia og Skoda Superb på topp 3-listen for 2017. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# Merke/modell Størrelse (l/b/h) Antall 2017
1VW Passat477/183/146 cm4.544
2Skoda Octavia466/181/147 cm3.604
3Skoda Superb486/186/148 cm1.903
4Mercedes-Benz C-klasse470/181/146 cm1.806
5Audi A4473/184/143 cm1.590

E- og F-segmentet - De store og luksuriøse bilene

De store bilene i E-segmentet og de luksuriøse i F-segmentet går ofte hånd i hånd. For alle disse bilene koster penger - gjerne oppunder millionen og langt mer.

I fjor var det Tesla Model S og Volvo V90 som solgte best, med henholdsvis 3.712 og 3.426 solgte biler.

Model S er 5 meter lang (497 cm), 1,96 meter bred og 1,45 meter høy. Volvoen er tre centimeter korter, sju centimeter smalere, men tre centimeter høyere.

Dinside testet forøvrig nylig den ladbare hybriden Volvo V90 T8.

ELBILFAVORITT: Mange nordmenn har kjøpt Tesla Model X, siden den ble introdusert i 2012. Foto: Jamieson Pothecary
ELBILFAVORITT: Mange nordmenn har kjøpt Tesla Model X, siden den ble introdusert i 2012.
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# Merke/modell Størrelse (l/b/h) Antall 2017
1Tesla Model S497/196/145 cm3.712
2Volvo V90494/189/147 cm3.426
3Mercedes-Benz E-klasse492/206/147 cm1.677
4BMW 5-serie494/187/146 cm1.304

M-segmentet - Flerbruksbilene

Her snakker vi om bilene amerikanerne kaller «soccer mom cars». Noen kaller dem også for MPV (Multi Purpose Vehicle) - altså flerbruksbil.

Bilene er bygd som en slags blanding mellom minibuss og forvokst stasjonsvogn. Da blir det stor plass, mange seter og lett inn- og utstigning.

Da kan man for eksempel gjøre som fjorårets bestselger i Norge, BMW 2-serie, velge mellom fem og sju seter.

2-serie Grand Tourer har nemlig plass til - om ikke et fotballag - et helt håndballag, mens den ladbare hybriden BMW 225 XE er en økonomisk avgiftsvinner.

Sjuseteren Grand Tourer er 4,56 meter lang, 1,8 meter bred og 1,6 meter høy. Hybridutgaven med fem seter er 4,3 meter lang, men med like dimensjoner ellers.

FAMILIEFLYTTERE: VW Touran, BMW 2-serie og Ford S-Max var alle på topplista blant flerbruksbilene i fjor. Foto: Jamieson Pothecary
FAMILIEFLYTTERE: VW Touran, BMW 2-serie og Ford S-Max var alle på topplista blant flerbruksbilene i fjor. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# Merke/modell Størrelse Antall 2017
1BMW 2-serie456/180/161 cm (7-seter)2.392
2Mercedes-Benz B-klasse436/179/156 cm1.707
3Ford S-Max480/192/166 cm812
4VW Touran453/183/166 cm748
5Citroën C4 Picasso460/183/164 cm557

P-segmentet - Pickupene

Pickup'er eller trucks, selger som varme smultringer i USA. Slik er det ikke i Norge - i alle fall ikke som personbiler.

Derfor endte VW Amarok opp som mest solgte pickup på hvite skilter, til tross for bare 21 registrerte biler i 2017.

Nordmenn flest som kjøper pickup, registrerte nemlig disse med grønne skilter – altså som varebiler. Da har de ingen bakseter heller.

Da blir pickup'ene sortert sammen med tradisjonelle firkantede varebiler og SUV'er, som får plass til den såkalte statskassa.

På varebiler er det nemlig slik at det må være en fast skillevegg bak setene. Og godsrommet eller planet må kunne romme en rettvinklet kasse - 140 centimeter i lengdem, 90 centimeter i bredden og 105 centimeter i høyden.

KOMMER SEG FRAM: VW Amerok ble mest solgte pickup på hvite skilter i fjor. Foto: Knut Arne Marcussen
KOMMER SEG FRAM: VW Amerok ble mest solgte pickup på hvite skilter i fjor. Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer
# Merke/modell Størrelse (l/b/h) Antall 2017
1VW Amarok532/195/184 cm21
2Toyota Hilux533/186/181 cm2

S-segmentet - SUV'ene

SUV står for «Sport utility vehicle» på engelsk, eller «sport- og nyttekjøretøy» på vårt språk.

Til tross for at SUV'ene kommer i flere ulike størrelser, sorteres de oftest i samme segment.

Da får man for eksempel crossovere som Toyota C-HR (4,3 m lang, 1,8 m bred og 1,6 m høy) og litt større utgaver som Toyota Rav4 (4,6 m lang, 1,85 m bred og 1,7 m høy) i samme segment.

Eller til og med Tesla Model X på over fem meter (504 cm). Tesla-SUV'en er dessuten over to meter bred (207 cm) og 1,7 meter høy,

Noen ganger brukes likevel segmenteringen B-SUV eller crossover om de mindre SUV'ene, som i lavere versjon nærmest kunne vært klassifisert under B-segmentet.

STOREBROR: Både Toyota Rav4 og lillebror Toyota C-HR er på topplisten blant bilene i SUV-segmentet. Foto: Jamieson Pothecary
STOREBROR: Både Toyota Rav4 og lillebror Toyota C-HR er på topplisten blant bilene i SUV-segmentet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
# Merke/modell Størrelse Antall 2017
1Toyota Rav4461/185/168 cm4.821
2Tesla Model X504/207/172 cm4.747
3Mitsubishi Outlander470/181/168 cm4.274
4Toyota C-HR436/180/156 cm3.508
5Volvo XC60469/190/166 cm2.475

X-segmentet - Sportsbilene

I segmentet med mest X-faktor finner vi sportsbilene. I dette segmentet er fart og kjørekomfort i framsetet.

I baksetet finner vi stort sett ingenting - for dem er det ikke plass til i en ordentlig sportsbil.

Porsche, Ferrari, Lamborghini, Aston Martin eller Ford Mustang. Her er smaken som baken.

Mest solgt i Norge var likevel Mazda MX-5 i fjor. Det er fordi den japanske sportsbilen ikke koster mer enn brøkdelen av en Porsche 911.

Porsche hadde likevel bilene på andre- og tredjeplass på topplista i 2017, men det ble knapt over 100 biler tilsammen ...

Her kan du se hvordan Porsche 911 har forandret seg siden fødselen. Og her er forvandlingen til Aston Martin DB11, Chevrolet Corvette og Ford Mustang.

SPORTY JAPANER: Mazda MX-5 ble mest solgte sportsbil i Norge i fjor. Foto: Fred Magne Skillebæk
SPORTY JAPANER: Mazda MX-5 ble mest solgte sportsbil i Norge i fjor. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
# Merke/modell Størrelse (l/b/h) Antall 2017
1Mazda MX-5392/174/123 cm110
2Porsche 911450/181/129 cm (Carrera)74
3Porsche 718438/180/128 cm (Cayman S)43
4Audi TT418/183/135 cm26
5Lexus RC470/184/139 cm21
Ford Mustang478/191/138 cm21

Elbil-segmentet?

Vi har jo vært inne på at segmenter lages for å kunne sammenligne biler. Og i dagens marked blir jo elbilene satt opp mot hverandre, ofte uavhengig av størrelse og segment.

Det er fordi det finnes såpass få biler på strøm. I «elbilsegmentet» blir derfor rekkevidden viktigst.

Og som flere har lagt merke til. Elbilene er med å dominere topplistene i de fleste andre segmentene.