Test: Toyota Proace 4x4

Dette skal få Toyota tilbake på salgstoppen

Men firehjulstrekk til den store varebilen koster penger. Er det verdt det?

VIDEO: Toyota Proace kommer nå med Dangel 4x4. Vi prøver kort versjon på snø ... og setter oss fast. Foto: Rune M. NesheimVis mer Vis mer Vis mer

Toyota klarte å tviholde på sin Hi-Ace varebil nesten kunstig lenge i det norske markedet. Men de hadde ingen arvtaker. Siden 2013 har man isteden fått Proace, en tvilling til Citroën Jumpy og Peugeot Expert.

Dette er rene forhjulstrekkere fra fabrikken, men både Citroën og Peugeot har sendt sine biler til den franske firehjulsdrift-produsenten Dangel, for å kunne tilby sine kunder mulighet til 4x4, både med den forrige og siste generasjon varebiler.

Toyota har ikke gjort dette før nå, og det først etter at den sveitsiske Toyota-importøren begynte ballet. Nå følger Norge og flere andre land etter. Det er ikke sentralt bestemt, men avtaler hvert enkelt land gjør med Dangel.

DANGEL: Den franske firehjulstrekk-eksperten har vært synonymt med Citroën og Peugeot, siden 70-tallet. Nå får Toyota ta del i eventyret. Foto: Rune M. Nesheim
DANGEL: Den franske firehjulstrekk-eksperten har vært synonymt med Citroën og Peugeot, siden 70-tallet. Nå får Toyota ta del i eventyret. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dette er forandringene

Dangel monterer da en fordelingskasse, mellomaksel, ny diesel- og AdBlue-tank, for å få plass til mellomaksel og nytt bakhjulsoppheng, stivere stabilisatorstag og bakdifferensial med viskose-kobling.

AV OG PÅ: La bien stå i Eco på tørre fine veier for å spare drivstoff. Knappen kan også fås med R.Lock, det vil si låsing av bakre differensial. Foto: Rune M. Nesheim
AV OG PÅ: La bien stå i Eco på tørre fine veier for å spare drivstoff. Knappen kan også fås med R.Lock, det vil si låsing av bakre differensial. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I tillegg monteres det beskyttelses-deksel for bakdiffen. Man bruker samme girkasse og utveksling. Akselerasjon og toppfart er oppgitt til det samme.

Vekten øker med 83 kilo og får økt nyttelast, fra 972 til 1399 kilo. Maksimal tilhengervekt forblir den samme, 2500 kilo.

Bilen blir klosset opp to cm, men kan bestilles med 6 cm heving og sperre på bakakselen ved forespørsel.

TO CM HØYERE: Med firehjulsdrift kommer også to cm høyere bakkeklaring. Trolig for å få plass til diffen, under bakenden på bilen. Foto: Rune M. Nesheim
TO CM HØYERE: Med firehjulsdrift kommer også to cm høyere bakkeklaring. Trolig for å få plass til diffen, under bakenden på bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den eneste forskjellen innvendig er en plakett fra Dangel, ved girspaken, og et vridehjul med valgene Eco og 4x4. Eco-innstillingen gir deg forhjulstrekk, og skal spare deg for bensinbruk. Vrir du den over på 4WD griper bakhjulene inn, når bilen spinner med forhjulene.

Det er ikke den beste løsningen som finnes, i hvert fall ikke om du skal ta i gang et sted det er veldig glatt, eventuelt i sand eller snø. Da rekker forhjulene å gjøre en del ugagn, før bakhjulene hjelper til. Da er det enkelte ganger kun full gass som gjelder.

Ikke billig

Proace 4x4 leveres i halvlang (496 cm) og lang (531 cm) lengde, kun i utstyrsvarianten Comfort med blant annet ekstra lydisolering i taket, LED-lys i bagasjerommet og MDF-gulv.

Prismessig er den sammenlignbar med sine respektive søsken, men koster 47.000 kroner mer enn billigste Transporter med firehjulstrekk.

Folkevogna er omtrent identisk i størrelse og har 40 hester mer, men nyttelast på kun 851 kilo med manuelt gir - 839 med automat. Med firehjulstrekk ser Toyota endelig muligheten til å kunne nærme seg Mercedes Vito og VW Caravelle på salgsstatistikken.

LANG OG HALVLANG: Firehulstrekkern fås i de to lengste variantene. Foto: Rune M. Nesheim
LANG OG HALVLANG: Firehulstrekkern fås i de to lengste variantene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Toyota Proace 4x4

Motor:R4, 16V, turbo, diesel
Slagvolum:1 997 ccm
Effekt - o/min :122 hk / 3750
Dreiemoment - o/min:340 Nm / 1750
0-100 km/t:13,3 sek
Toppfart:170 km/t
ForbrukNEDC:0,66 l/mil
CO2-utslipp NEDC:174 g/km
Tankvolum:70 liter
L/B/H:496/192/189 cm
Akselavstand:327 cm
Dekkdimensjon:205/55/R16
Bagasjerom:5,8 m3
Egenvekt:1696 kg
Hengervekt:2500 kg
Pris fra kr.:469.600