HER BYGGES DE FØRSTE: Elektriske Porsche Taycan bygges ved en «fabrikk i fabrikken», spesialkonstruert for elbilen. Porsche har investert 60 milliarder og ansatt 1200 personer for overgangen til «elektromobilitet», som åpenbart er svært viktig for bilprodusenten. Foto: Porsche
HER BYGGES DE FØRSTE: Elektriske Porsche Taycan bygges ved en «fabrikk i fabrikken», spesialkonstruert for elbilen. Porsche har investert 60 milliarder og ansatt 1200 personer for overgangen til «elektromobilitet», som åpenbart er svært viktig for bilprodusenten. Foto: PorscheVis mer

Programdirektøren avslører

Dette skal elbilen Porsche Taycan koste

Det er Automotive News Europe som annonserer prisnivå og tekniske detaljer om den kommende elbilen fra den tyske sportsbilprodusenten.

Det er ikke småtterier av ambisjoner de har i Zuffenhausen, der Porsche-hovedkvarteret ligger. Elbilen Taycan, som skal komme i salg til neste år, har lenge vært omtalt som konseptbilen Mission-e og bildene som er sluppet fra fabrikken, tyder på at produksjonsbilen ikke vil bli svært forskjellig fra konseptet.

I Norge har allerede over 2.400 personer betalt 20 000 kroner i depositum for å reservere bilen.

Porsche har selv oppgitt at det investeres seks milliarder euro eller nesten seksti milliarder kroner, i elektrifiseringen fram til 2022, noe som skal løfte den tradisjonsrike sportsbilprodusenten definitivt inn i en ny æra.

SPENNENDE: Slik ser førermiljøet ut i konseptbilen Mission e. Legg merke til at instrumentene har den Porsche-typiske layouten med rund fasong. Vi regner med at produksjonsbilen vil ha mye av stilelementene vi ser her. Foto: Porsche
SPENNENDE: Slik ser førermiljøet ut i konseptbilen Mission e. Legg merke til at instrumentene har den Porsche-typiske layouten med rund fasong. Vi regner med at produksjonsbilen vil ha mye av stilelementene vi ser her. Foto: Porsche Vis mer

Ansettelsen av 1200 personer er en del av den ambisiøse prosessen og om et års tid vil vi kunne stifte bekjentskap med resultatet av denne innsatsen.

Superbil og Le Mans-suksess

Porsche har jo allerede høstet frukter av elektrifisering gjennom lanseringen av super-hybriden 918 Spyder i 2014 og med sine tre seire i 24-timersløpet i Le Mans med 919 Hybrid LMP1 i 2015, 2016 og 2017. Ikke nok med det: Med Evo-versjonen av sistnevnte bil, knuste de tidligere i år alle rekorder rundt Nürburgrings beryktede nordsløyfe.

Men nå er det altså snart helelektrisk som gjelder og mot slutten av neste år skal nye Taycan finne sine første eiere. Hva vil så disse måtte betale for herligheten?

Rimeligere enn Panamera

Det er det programdirektøren, Robert Meier, nylig ga en indikasjon på til fagavisa Automotive News Europe (ANE). Ifølge Meier skal Porsches el-sportsbil prissettes «mellom Cayenne og Panamera».

KOMMER SNART: Porsche Taycan heter produksjonsversjonen av Mission e, som vi ser her. Porsche-fabrikken i Zuffenhausen (Stuttgart), er klar for produksjon. Foto: Porsche
KOMMER SNART: Porsche Taycan heter produksjonsversjonen av Mission e, som vi ser her. Porsche-fabrikken i Zuffenhausen (Stuttgart), er klar for produksjon. Foto: Porsche Vis mer

I Tyskland betyr dette en inngangspris et sted mellom 75.000 og 91.000 euro, inkludert avgift. Med andre ord er det sannsynlig at den vil koste fra cirka i overkant av 80.000 euro.

Da er det håp om at den vil havne et stykke under 800.000 kroner her i landet uten norsk moms. Dette får vi imidlertid ingen kommentar til fra den norske importøren.

Administrerende direktør Morten Scheel i AutoZentrum Sport AS, som importerer Porsche her i landet, svarer på vår forespørsel at han «kan dessverre ikke kommentere priser på framtidige modeller».

Scheel bekrefter imidlertid at bilen er planlagt lansert i annen halvdel av neste år, uten å kunne være mer spesifikk.

Rett etterpå får vi vite at den mer høyreiste kombi-versjonen Mission e Cross Turismo, som ble vist på bilutstillingen i Genève i vår, også vil komme i produksjon, uten at det er kommet noen indikasjon på når den skal komme i salg.

KOMMER OGSÅ: En annen variant av Taycan, foreløpig kjent under navnet Mission e Cross Turismo (bildet), skal også komme i produksjon, har Porsche bekreftet. Foto: Porsche
KOMMER OGSÅ: En annen variant av Taycan, foreløpig kjent under navnet Mission e Cross Turismo (bildet), skal også komme i produksjon, har Porsche bekreftet. Foto: Porsche Vis mer

Høyere ytelsesnivåer

Finansdirektøren i Porsche Lutz Meschke fortalte reportere fra Automotive News Europe (ANE), at han ønsker å tilby høy-ytelsesversjoner som kunne få en pris opp mot to millioner kroner.

Taycan er utstyrt med to permanentmagnet synkrone elektriske motorer fra italienske Magneti Marelli. Maksimal effekt skal være over 600 hestekrefter og akselerasjonen skal være under 3,5 sekunder fra 0 til 100. Målet for Porsche er at Taycan skal bli den raskeste elbilen rundt Nürburgring Nordschleife. Per i dag innehas rekorden av kinesiske NextEV med en Nio EP9.

UMISKJENNELIG PORSCHE: Taycan vil, som Mission e, få designtrekk som minner om 911. Foto: Porsche
UMISKJENNELIG PORSCHE: Taycan vil, som Mission e, få designtrekk som minner om 911. Foto: Porsche Vis mer

Synkronmotorer

Meier forklarte valget til Porsche slik overfor ANE:

- Asynkrone elektromotorer er opplagt rimeligere, men de har en stor ulempe: Du kan bare utsette motoren for overbelastning en gang for kraftig, dynamisk akselerasjon før den raskt når en begrensning andre eller tredje gang. For de fleste elbiler vil det være greit, men ikke for en høy-ytelses Porsche.

Litiumion-batteripakken har en spenning på 800 volt, noe som vil gjøre Taycan i stand til å superlade på de framtidige 350 kW-ladestasjonene som blant annet nettverket Ionity planlegger.

800 VOLT: Taycan blir første elbil i produksjon med 800 volt batterispenning, noe som muliggjør lading på 350 kilowatt-ladere. Disse gjenstår å installere. Foto: Porsche
800 VOLT: Taycan blir første elbil i produksjon med 800 volt batterispenning, noe som muliggjør lading på 350 kilowatt-ladere. Disse gjenstår å installere. Foto: Porsche Vis mer

Ifølge Porsche skal dette gi muligheten til å lade ti mil ekstra rekkevidde på ned mot fire minutter under gode forhold.

Batteripakken bygges like ved Porsche-fabrikkene i Stuttgart av Draexlmaier-gruppen og er satt sammen av lommeceller levert av koreanske LG Chem (de samme som blant annet leverer til Opel (Ampera-e), Hyundai/Kia (Kona/e-Niro), Renault (Zoe) – Nissan fra neste år - og andre).

COUPE-SEDAN: Taycan fremstår i silhuett et sted mellom 911 og Panamera, med plass til fire. Om bakhengslede dører går videre til produksjon, vites ikke i skrivende stund. Foto: Porsche
COUPE-SEDAN: Taycan fremstår i silhuett et sted mellom 911 og Panamera, med plass til fire. Om bakhengslede dører går videre til produksjon, vites ikke i skrivende stund. Foto: Porsche Vis mer

Balansere ytelser og rekkevidde

Porsche opplyser at effekt/energi-forholdet er optimalisert for å gi best mulig balanse mellom ytelse og rekkevidde. Av mer teknisk informasjon får vi også vite at de cirka 400 battericellene får en energitetthet tilsvarende 270 wattimer per kilo, noe som skal være i tråd med den mest aktuelle teknologien på markedet i dag.

«Passe» rekkevidde - rask lading

Porsche informerer om omtrentlig rekkevidde i henhold til den overoptimistiske gamle europeiske NEDC-normen å gjøre. I henhold til denne skal Taycan kunne tilbakelegge cirka 50 mil på en lading, noe som ikke framstår som overvettes imponerende i dag, men må ses i lys av fokuset Porsche har på høye ytelser. Stuttgart-produsenten påpeker også at, når 350 kW-laderne kommer på plass, vil en Taycan kunne lade mellom to og tre ganger raskere enn en Tesla Model S.

Porsche regner med å kunne bygge 20.000 eksemplarer av Taycan per år med de to planlagte skiftene, men produksjonssjef Albrecht Reimold sa til ANE at et tredje skift kan settes inn om det skulle vise seg at etterspørselen overgår denne produksjonstakten.