PRODUKSJONSBILEN: Toppsjef i Audi, Rupert Stadler poserer her ved siden av en fortsatt kamuflasjelakkert e-tron quattro car rett før den årlige pressekonferansen i dag, 15. mars 2018. Foto: REUTERS/Michael Dalder
PRODUKSJONSBILEN: Toppsjef i Audi, Rupert Stadler poserer her ved siden av en fortsatt kamuflasjelakkert e-tron quattro car rett før den årlige pressekonferansen i dag, 15. mars 2018. Foto: REUTERS/Michael DalderVis mer

Prisen på Audis elektriske SUV e-tron er klar

Dette skal Audis elbil koste

Tesla Model X får snart sin første direkte konkurrent og prisen er egnet til å bekymre amerikaneren.

(Oppdatert) I en pressemelding kan i dag den norske Audi-importøren fortelle at bilen så mange nordmenn venter på omsider har fått en indikasjon på pris.

Det vil nok glede de rundt 4.400 som har reservert en plass i køen for bilen.

Den produksjonsklare elbilen er i disse dager inne i sin endelige testfase før den slippes på markedet, og den får sin verdenspremiere rett etter sommeren.

Foreløpig indikasjon: 639.000 kroner

Det var under Audis årlige pressekonferanse i Ingolstadt (der produsenten har sitt hovedkvarter) at de i dag indikerte en pris på 80.000 Euro for Audi e-tron i Tyskland.

Dette er en tysk prisindikasjon som inkluderer 19 prosent moms, noe det nå er elbil-fritak for i det norske markedet.

Regner vi om direkte, får vi en norsk pris (tysk pris minus tysk moms), på 639.000 kroner etter dagens eurokurs (9,50 kr), hvis indikasjonen opprettholdes. Dette oppgis naturlig nok ikke ennå offisielt av importøren.

- Dette er en prisindikasjon som viser at bilen kanskje er innen rekkevidde for enda flere enn de som i dag har reservert en plass i køen. Vi forventer veldig god tilgang på biler til det norske markedet og vi er klare til å ivareta mange flere enn de som til nå står på reservasjonslisten, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge, i pressemeldingen.

NB: Prisen som ble delt av Audi AG er ment som en indikasjon. Derfor kan det komme endringer før det åpnes for bestilling.

- Samtidig er vi trygge på at tallet som ble delt i dag gir en god pekepinn på prisnivået for Audi e-tron, sier Sinervo.

Prototypen av Audi e-tron ble forrige uke vist frem på bilutstillingen i Genève. Da ble det samtidig klart at bilen får en hurtigladekapasitet på 150 kW, at den kommer med fem seter og mulighet for hengerfeste.

TAGGET VERSJON: Her vises e-tron quattro på bilutstillingen i Genève. Foto: Rune M. Nesheim
TAGGET VERSJON: Her vises e-tron quattro på bilutstillingen i Genève. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Leveres rett over nyttår

Rundt 250 prototyper av Audi e-tron testes nå verden over, under alle slags ekstreme kjøreforhold, før man starter masseproduksjonen senere i år. De første demonstrasjonsbilene skal ankomme landet mot slutten av 2018 og de første kundebilene planlegges utlevert rett over nyttår.

Audi e-tron quattro concept - som ble vist allerede i 2015 på bilutstillingen i Frankfurt - er utstyrt med et batteri på 95 kWt og for konseptutgaven viser man til over 500 km rekkevidde etter NEDC-syklusen. Endelige tall for prototypen og etter hvert den produksjonsklare utgaven er ikke oppgitt ennå.

- Dette er en bil som blir perfekt for norske forhold. Audi e-tron er en stor SUV med høy bakkeklaring, quattro firehjulstrekk og lang rekkevidde, sier Sinervo. Reservasjonslisten til Audi Norge viser også at reservasjonene kommer fra alle deler av landet, også i stor grad fra kunder som bor utenfor storbyene.

Den produksjonsklare utgaven av bilen får sin verdenspremiere i august i Brussel, byen hvor bilen også skal produseres. Fabrikken ble for øvrig nettopp sertifisert CO2-nøytral av testbyrået Vincotte.

Mer konkret informasjon om utstyr, priser og annet kommer i forbindelse med at det åpnes for bestilling til høsten. Da vil de med en plass i reservasjonskøen få anledning til å legge inn bestillinger før det åpner for resten av markedet.