Feil lagring

Dette ødelegger dekkene

Fristen for å bytte hjul på bilen er utsatt til 1. mai, men mange har likevel brukt påsken til å gjøre jobben. Oppbevarer du hjulene feil, forkorter du levetiden til dekkene.

FEIL LAGRING: Lagrer du vinterhjulene langs husveggen, vil de bli utsatt for både sterk sol og varme. Det ødelegger i stor grad egenskapene til dekkene. Foto: Rune Korsvoll
FEIL LAGRING: Lagrer du vinterhjulene langs husveggen, vil de bli utsatt for både sterk sol og varme. Det ødelegger i stor grad egenskapene til dekkene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det er fare for korona-smitte som har gjort at myndighetene har utsatt fristen for å få vinterdekkene av bilen til 1. mai. Normalt er det forbudt å kjøre med piggdekk etter første helg etter påske i områdene sør for Nordland. Når du har fått vinterhjulene av bilen, er det viktig at du oppbevarer dem riktig.

Ikke for varmt

Kjetil Røssel er produktsjef hos Nokian Tyres og har erfart at mange bileiere ikke er klar over at dekkene kan miste mye av egenskapene sine dersom de oppbevares feil:

- Det er flere ting som kan være med på å forkorte dekkenes levetid når de lagres. Varme, lys og fuktighet er tre av dem, sier Røssel, og forklarer nærmere:

10-15 GRADER: Den beste temperaturen for lagring av dekk er 10-15 grader, sier produktsjef i Nokian Tyres, Kjetil Røssel. Foto: Nokian
10-15 GRADER: Den beste temperaturen for lagring av dekk er 10-15 grader, sier produktsjef i Nokian Tyres, Kjetil Røssel. Foto: Nokian Vis mer

- Temperaturen er en av de viktigste faktorene. Dersom dekkene lagres ved høy temperatur – det vil si over 25 grader - vil gummien tørke ut og kunne sprekke opp. I en uisolert garasje kan de lett bli slike temperaturer om sommeren. Den beste temperaturen for et dekk er 10-15 grader.

Beskytt mot sollys

- Sterkt sollys eller lampelys som gir mye UV-stråling er også skadelig for dekkene. Det gjør at gummien eldes raskere, blir hardere og mister egenskapene fortere enn nødvendig. Spesielt for nordiske vinterdekk, som er avhengig av myk gummi for å prestere optimat, er dette viktig , sier Røssel. Han slår fast at lagring av dekkene langs garasjeveggen er en svært dårlig måte å ta vare på dekkene på.

Han får støtte av testsjef Jukka Antila i TestWorld, som har ansvaret for alle dekktestene i Dagbladet. Han har flere ganger testet dekk som har nesten den samme mønsterdybden som et nytt, men som har vært utsatt for aldring.

HVOR GAMLE? Denne koden avslører hvor gammelt dekket er. De to første sifrene viser uken dekket er produsert, de to siste viser året. Foto: Markus Pentikainen
HVOR GAMLE? Denne koden avslører hvor gammelt dekket er. De to første sifrene viser uken dekket er produsert, de to siste viser året. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Dårlig bremsegrep

- Disse dekkene kan se nesten helt nye ut, men når vi begynner å teste, ser vi at mange av egenskapene i dekket er blitt borte. Gummien er blitt hard, noe som gjør at egenskaper som bremsegrep og sidegrep er blitt mye dårligere enn i nye dekk, sier Antila.

- Vulkaniseringsprosessen i gummien fortsetter også etter at dekket er ferdig produsert. Det betyr at gummien blir hardere og stivere jo eldre dekket blir. Det igjen betyr dårligere gripeevne på alle underlag. Dersom dekkene oppbevares mørkt, tørt og kjølig går aldringsprosessen saktere. Det er også derfor vi anbefaler at du bør ta en titt på produksjonskoden når du kjøper nye dekk, for å sikre deg at de er så nye som mulig, sier Antila.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!