Sparer tusenlapper

Dette ødelegger dekkene dine på noen måneder

Med feil justert forstilling, aggressiv kjørestil og feil lufttrykk, slites dekkene dine ut på noen måneder – ja, kanskje uker. Følger du noen enkle tips, kan de leve 10.000 - 15.000 kilometer ekstra.

SPAR TUSENLAPPER: I stedet for å måtte skifte dekk etter en sesong, kan de gå tre-fire sesonger dersom du har riktig kjørestil og godt vedlikehold. Foto: Rune Korsvoll
SPAR TUSENLAPPER: I stedet for å måtte skifte dekk etter en sesong, kan de gå tre-fire sesonger dersom du har riktig kjørestil og godt vedlikehold. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det ofte din kjørestil og ditt vedlikehold som avgjør om dekkene på bilen er utslitt etter noen måneder eller varer i ett eller to år lenger enn normalt. I stedet for at dekkene varer i 30.000 kilometer, er de utslitt etter 10.000. Det er mange tusenlapper ut av vinduet.

Men det er også noen ting du ikke har kontroll over. Kaldt vær reduserer nemlig slitasjen betydelig. Det motsatte skjer på varme sommerdager. Varm gummi blir myk og slites betydelig raskere.

Michelin gikk lengst

Det er dessuten stor forskjell på hvor fort de forskjellige sommerdekkene slites.

NAFs tyske søsterorganisasjon, ADAC, kjørte i 2017 en slitasjetest av 16 forskjellige dekk. Konklusjonen er at Michelin, Vredestein og Pirelli varte lengst, med en kjørelengde fra 45.000 til 42.000 kilometer.

Det var nesten 20.000 kilometer lenger enn det dekkene som ble raskest slitt. Ifølge testen var det billige Giti , Infinity og Nexen, som bare klarte rundt 27.000 kilometer før de er slitt ned til 1,6 millimeters mønsterdybde.

MYE Å SPARE: Hvis et sett med nye dekk koster 10.000 kroner, sier det seg selv at det er mye å spare dersom du får 10.000 - 15.000 kilometer ekstra ut av dekkene. Foto: Rune Korsvoll
MYE Å SPARE: Hvis et sett med nye dekk koster 10.000 kroner, sier det seg selv at det er mye å spare dersom du får 10.000 - 15.000 kilometer ekstra ut av dekkene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Vått og kaldt er best

Frank Larsen har jobbet med utvikling av dekk for Viking og Continental i flere tiår. I dag driver han selskapet Dekksupport, der han lærer opp alle dekkimportører og så og si alle som jobber med dekk i Norge.

– Været er det lite du kan gjøre med - bortsett fra kanskje å flytte nordover eller til Bergen. Det er imidlertid et faktum at en våt og kald sommer har stor innvirkning på slitasjen til dekkene, sier Larsen.

– Årsaken er rett og slett at jo varmere dekket blir jo høyere blir friksjonen mot asfalten og jo fortere slites det. Vann på veien bidrar til å kjøle ned dekket og gir samtidig mindre friksjon mot underlaget, forklarer han

Sparer tusenlapper

Et moderne sommerdekk vil du vanligvis kunne kjøre minst 25.000 - 30.000 kilometer før det er slitt ned til minimumsgrensen på 1,6 millimeter.

Med riktig kjørestil kan du få dekkene til å vare 10.000 kilometer lenger. Kjører du «feil», sliter du ut dekkene mye tidligere. Det betyr at du selv påvirker om du må kjøpe nye dekk etter 15.000 kilometer eller 35.000 kilometer.

Med en pris på fire nye dekk på mellom 7.000–12.000 kroner, avhengig av dimensjon, sier det seg selv at det er mye penger å spare på å følge noen enkle råd for lang levetid. The Scandinavian Tyre and Rim Organization (STRO) har gjennomført flere tester som viser hva som sliter mest på dekkene.

DETTE ER DE BESTE TIPSENE

Unngå høy hastighet

Øker du hastigheten fra 80 til 100 km/t, øker dekkslitasjen med 20 prosent fordi dekkenes rullemotstand mot asfalten øker. Ved økt hastighet i sving, øker slitasjen dramatisk. Øker du hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med 200 meters radius, seksdobles slitasjen.

FEIL TRYKK: Riktig lufttrykk er viktig. Når dekket er slitt mest på midten, har lufttrykket vært for høyt:. Foto: Rune Korsvoll
FEIL TRYKK: Riktig lufttrykk er viktig. Når dekket er slitt mest på midten, har lufttrykket vært for høyt:. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Riktig justert forstilling

Har du en forstilling som er justert feil, kan du slite ut et sett med dekk i løpet av noen uker.

Har du kjørt bort i en fortauskant kan det for eksempel være nok til at forstillingen kommer ut av stilling. Dette vil vise seg ved at dekkene foran slites mye i ytterkant av slitebanen. Det er en rask og enkel jobb å få sjekket forstillingen på et verksted eller NAF-stasjon.

Våt vei

Våt veibane reduserer dekkslitasjen betydelig. Og motsatt øker slitasjen kraftig dersom du bare kjører på tørr vei. Dersom du gjennom sommeren kjører 50 prosent på våt vei, får du dobbelt så mange mil ut av dekkene enn om veibanen er våt bare 10 prosent av tiden, ifølge STRO.

Kalde dager

Utetemperatur er en annen viktig faktor som påvirker dekkenes levetid. Du oppnår bare 75 prosent av dekkenes levetid dersom temperaturen stiger fra 15 til 30 grader.

Flere hester

Sterkere motor gir en økt evne til akselerasjon og dermed raskere slitasje av dekkene. En økning fra 100 til 120 hester, vil umiddelbart medføre 10 prosent kortere kjørelengde på dekkene hvis du ikke er myk på gasspedalen.

MICHELIN GIKK LENGST: I en slitasje-test som tyske ADAC gjorde, gikk dekkene fra Michelin 20.000 kilometer lenger enn de dekkene som ble raskest slitt. Foto: Rune Korsvoll
MICHELIN GIKK LENGST: I en slitasje-test som tyske ADAC gjorde, gikk dekkene fra Michelin 20.000 kilometer lenger enn de dekkene som ble raskest slitt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Riktig lufttrykk

Dersom du har 30 prosent lavere trykk i dekkene enn det som er anbefalt, vi levetiden halveres. I praksis vil det si: Kjører du med 1,8 kilos trykk (kg/cm²) i dekkene i stedet for 2,5 som ofte er vanlig, kan det halvere levetiden på dekket. En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer. Årsaken er at rullemotstanden blir betydelig høyere.

Tung last

Overbelastning er en annen vanlig faktor som spiller inn. Ved å øke lasten i bilen med 10 prosent ut over det anbefalte, vil du bare oppnå 80 prosent av kjørelengden. Dette er et aktuelt tema for biler som kjøres av håndverkere. Dersom den ekstra lasten ikke følges opp med ekstra lufttrykk i dekkene, kan slitasjen bli betydelig større.

Brems mykt

Det er ikke alltid du har mulighet til å påvirke hvor aggressivt du bremser. Likevel kan det være interessant å vite at dersom du reduserer stopp-lengden fra 100 til 50 meter, så firedobles dekkslitasjen.

Slik ble dekkene slitt

Giti Premiun H126.880 km
Infinity Ecosis26.880 km
Nexen N Blue HD Plus27.552 km
Goodyear Efficient Grip Performance28.560 km
Semperit Speed-Life 230.576 km
Hankook Ventus Prime 331.584 km
Esa-Tecar Spirit 5 HP31.584 km
Continental Premium Contact 531.920 km
Bridgestone TiranzaT001 Evo32.592 km
Firestone Roadhawk32.928 km
Kumho Ecsta HSS132.928 km
Cooper Zeon CS833.600 km
Fulda EcoControl HP41.328 km
Pirelli Cinturato P7 Blue42.336 km
Vredestein Sportrac 543.008 km
Michelin Primacy 345.696 km
Test: ADAC i Tyskland 2017