Intelligent speed assistance

Dette må på plass i nye biler fra 2022

EU vil påkreve avanserte sikkerhetssystemer.

Intelligent hastighetsassistanse: EU vil innføre flere sikkerhetsfunksjoner i nye biler fra 2022. Foto: Evo/Rex/Rex Shutterstock
Intelligent hastighetsassistanse: EU vil innføre flere sikkerhetsfunksjoner i nye biler fra 2022. Foto: Evo/Rex/Rex Shutterstock Vis mer

EU-parlamentet har i dag blitt enige om nye sikkerhetsforskrifter for kjøretøy som biler, lastebiler og busser. Fra mai 2022 må intelligente og avanserte sikkerhetsløsninger være på plass i nye kjøretøy.

I en pressemelding opplyser EU-parlamentet at de nye reglene innebærer at 30 funksjoner implementeres i de ulike kjøretøyene. Blant dem er Intelligent Speed Assistance (ISA) som nytter kameraer som kan gjenkjenne fartsgrenseskilt og/eller GPS-koblet hastighetsbegrensnings-data for automatisk å begrense hastigheten når det er nødvendig.

25.300 personer ble drept på EU-veier i 2017 og 135.000 ble hardt skadet.

EU viser til estimater som sier at ISA-systemet kan redusere antall dødsfall på EU-veier med 20 prosent.

- ISA vil alltid gi sjåføren tilbakemelding basert på kart og observering av trafikkskilt når fartsgrensen overskrides. Det vil ikke bare gjøre oss alle tryggere, men også hjelpe sjåfører å unngå fartsbøter, sier Róza Thun, parlamentets rapportør.

Andre ting som blir påkrevd er:

  • Automatisk nødbrems
  • Tretthetsvarsling
  • Filholderassistent
  • Ryggesensor
  • Alkolås
  • Nødstoppsignal

I tillegg ønsker EU-parlamentet at alle kjøretøy utstyres med Event Data Recorders, som lagrer viktig krasjrelatert data i noen sekunder i forkant av hendelsen. Politikerne mener systemet vil tilby viktig informasjon for analysering av ulykker og for å redusere ulykker i fremtiden.

Fokus på myke trafikanter

Det er også noen punkter som er spesifikt for lastebiler og busser i forbindelse med myke trafikanter. Lastebiler og busser må designes og bygges på en måte slik at syklister og fotgjengere er mer synlig for føreren. Denne teknologien kalles Direct vision.

Disse kjøretøyene må utstyres med kollisjonsadvarsel om syklister og forgjengere, men også informasjonssystem for blindsone.

Direct vision-teknologien må være på plass i nye kjøretøy fra og med november 2025.

I tillegg vil de nye reglene kreve mer avanserte krasjtester på fronten og sidene, samt frontruter for å begrense alvorligheten for skadene til myke trafikanter.

Forslagene må godkjennes av alle medlemsslandene, noe som vil skje 2. april. Deretter må de innom EUs ministerråd før de trer i kraft.