Dette likte vi ikke

Ekkelt plastikkratt, dårlig plass og lite eksklusivitet er noe av det som trekker helhetsinntrykket litt ned.

Dette likte vi ikke


Subaru utstyrer ikke sine sedan-modeller av Impreza med hodestøtter. Det er veldig merkelig siden dette er en livsviktig sikkerhetsanordning. Det er også en uholdbar sikkerhetspolitikk fra Subaru. Stasjonsvognen har det heldigvis. Likevel imponerer ikke baksetet nevneverdig. Det forblir et sted du plasserer barn, og det er kanskje akkurat det Subaru har tenkt også siden ISOFIX-fester for barneseter er standard på begge sidene bak.

Foran er det gode seter med skikkelig støtte, men det er ikke spesielt rommelig her heller. Det føles som en liten bil, og romfølelsen er bedre i flere småbiler.

Plastikkinteriør

Radio, kassett- og CD-spiller er integrert i en enhet. Det er bra. Ellers består det meste av glatte og harde plastoverflater. A-stolpene, midtkonsollen, dashbordet og ikke minst rattet trenger en real oppfriskning. Subaru har tatt for seg eksteriøret, og nå er det på tide ta interiøret også. For eksempel så er Toyota i full sving med å kvitte seg med det ultratriste japanske interiøret til fordel for mer moderne materialer som virker mye mer eksklusive enn dette.

Vi må også nevne at denne bilen støyer mer enn vi setter pris på. Motoren brummer en del og vinden høres tydelig. Hvis du velger å kjøre i lavserie bidrar girkassen med en ekstra bonuslyd i form av litt diskré uling.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kort rekkevidde

Dette likte vi ikke


Du må fylle bensin relativt ofte med Impreza 2.0. Skyldspørsmålet blir delt: De skyldige er en liten tank som kun rommer 50 liter, og et gjennomsnittsforbruk på over 1,1 liter per mil.

Justeringer

De fleste bilprodusenter har nå funnet ut hvordan man lager både lengdejusterbart ratt og korsryggstøtter. Subaru har ikke kommet hit enda, men det kommer kanskje etter hvert? Lengdejusterbart ratt er et krav, og bør finnes på alle biler, akkurat som setet kan justeres frem og tilbake.

Subaru er ikke så rause med kollisjonsputene heller. Fire stykker finner vi i denne GX-modellen, mens i 1.6 TS og WRX er det bare to.

Det ble mye skryt for motor og kjøreegenskaper og litt trekk for interiøret og sikkerhet. Hvordan går det tilslutt?

Mer om konklusjon og konkurrrenter sinner du her.