<strong>HER ER DEN:</strong> Det er nesten litt BMW over fronten på den nye Skoda Enyaq. Her med deres Crystal Face, en lyssatt «glassgrill» som slår BMW X6 i bakken. Den var først ut med lysgrillen. Foto: Skoda.
HER ER DEN: Det er nesten litt BMW over fronten på den nye Skoda Enyaq. Her med deres Crystal Face, en lyssatt «glassgrill» som slår BMW X6 i bakken. Den var først ut med lysgrillen. Foto: Skoda. Vis mer

Skoda Enyaq

Dette koster Skoda Enyaq

Her er bildene og alle sentrale data om Skodas viktigste lansering på svært lang tid.

Publisert
Sist oppdatert

Det er spesielt én grunn til at Skoda Enyaq kanskje er den største elbilbegivenheten her hjemme i år:

Nordmenn vil ha SUV i mellomklassen med firehulstrekk med skiboks på taket, tilhenger bak og ikke minst en rekkevidde som får dem til hytta.

<strong>ET HAKK OPP:</strong> Dette er noe helt annet enn vi er vant med fra Skoda. Den store 15-tommeren er dominerende og kun et fåtall knapper er igjen. Legg merke til det toeikede rattet. Foto. Skoda
ET HAKK OPP: Dette er noe helt annet enn vi er vant med fra Skoda. Den store 15-tommeren er dominerende og kun et fåtall knapper er igjen. Legg merke til det toeikede rattet. Foto. Skoda Vis mer

Skoda Enyaq iV (intelligent Vehicle), som lenge gikk under navnet Vision IV, er den første elektriske bilen som tilbyr dette. Og med Skodas fokus på plass og praktiske løsninger, er det klart man venter i spenning.

Til nå har elbilmarkedet vært delt. Relativt billige biler i kompaktklassen eller relativt dyre i luksussegmentet. Audi e-tron har levert bil i riktig størrelse til riktig pris og blitt belønnet kraftig for det, selv om kjøperen har måttet svelge kort rekkevidde.

Designen

Enyaq har vært teaset voldsomt i forkant av lanseringen. Vi kan som vanlig slå fast at utseendet er som forventet. Det største krumspringet er LED-stripa tvers over grillen. Lysende stående ribber fra en glasslignende grill kan også bestilles.

LED MATRIX: Du får den beste lysteknologien, hvis du betaler. LED er standard. Foto: Skoda

Tannreguleringen vil skille den godt ut i mengden, ellers passer den fint i utstillingshallen mellom Kodiaq og Superb. Den skriker ikke elbil, og skal man tro salget av Audi e-tron, er nettopp det helt greit, men man har selvfølgelig laget en «lyssignatur» når du åpner og lukker bilen.

Enyaq blir tilgjengelig både som SUV og Crossover. Felgdimensjonene varierer fra 19-21 tommer, altså ganske store hjul.

Det er nesten utrolig at Enyaq er første familiebil ut i markedet fra VAG som som bygger på den nye modulbaserte vidunderplattformen MEB. De fleste modeller blir bygget rundt MEB, ikke bare konsernets egne, men også Ford, blant flere.

Knappeløst

Skoda har til nå hatt sobert men ganske nøkternt interiør. Enyaq viser virkelig en ny retning. Instrumentene er fortsatt integrert i et tradisjonelt dashbord, men 15-tommeren til multimedia er trukket godt mot oss med kraftig profil mot forsetene.

<strong>SIMPLY NESTEN FLINKEST:</strong> Enyaq lader ikke en men to telefoner med Induksjon. Helt tilfeldig kjører vi kanskje den første Tesla Model 3 med samme mulighet. Foto: Skoda.
SIMPLY NESTEN FLINKEST: Enyaq lader ikke en men to telefoner med Induksjon. Helt tilfeldig kjører vi kanskje den første Tesla Model 3 med samme mulighet. Foto: Skoda. Vis mer

Den har omtrent samme brukergrensesnitt som hos Golf, og med tilvenning skal man ikke behøve mer enn to berøringer for å nå de fleste funksjonene, ifølge Skoda. Det gjenstår å prøve selv.

Klima ligger nederst på skjermen og man skyver fingeren på nedkant av skjerm for å justere lyd. Det enkleste er selvfølgelig å gjøre det på rattet.

<strong>GJENKJENNBAR:</strong> Du er aldri i tvil om at det er Skoda. Hekkdesignen er veldig lik det vi er vant med. Foto: Skoda
GJENKJENNBAR: Du er aldri i tvil om at det er Skoda. Hekkdesignen er veldig lik det vi er vant med. Foto: Skoda Vis mer

Rattet har for første gang siden gamledager to eiker, og man har fortsatt padler bak rattet, men disse styrer graden av regenerering.

Familiestørrelse

Bilen er 464 cm lang (6 cm kortere enn Kodiaq) og romslig. Man sitter godt i forsetene med minne og massasje om man bestiller det. Bakseteplassen er ikke i liga med den 20 cm lengre Superb, men voksne sitter godt og har god plass opp til taket.

<strong>HELT NYTT:</strong> Dette ligner ikke noe vi har sett i Skoda tidligere, og det krever tilvenning. Men ifølge Skoda skal du ikke trenge mange trykk før du er på aktuell kommando. Foto: Skoda
HELT NYTT: Dette ligner ikke noe vi har sett i Skoda tidligere, og det krever tilvenning. Men ifølge Skoda skal du ikke trenge mange trykk før du er på aktuell kommando. Foto: Skoda Vis mer

Man får ikke bagasjerom foran, men bagasjerommet bak svelger 585 liter. Man får tradisjonell 40/60 splitt og skiluke. Baksetet er fast og ikke på skinner. Forsetene kan bestilles med minne og massasje.

Du kan trekke tilhenger. Riktignok ikke all verden: 1200 kilo er stort sett bare nok til hageavfallet og vannscoteren og de letteste skjærgårdsjeepene, men det holder for mange.

Simply Clever

Skoda har skjemt bort eierne sine med praktiske løsninger og fortsetter i Enyaq. Under bagasjeromsgulvet har de laget plass til bagasjeromsskjuleren når den ikke er i bruk. Isskrapa er flyttet til eget rom i bakluka og har i tillegg til forstørrelsesglass også dekkslitasjemåler.

Paraplyen er fortsatt på plass i førerdøra og vi regner med søppelkassene i dørsidene også følger med.

Midtkonsollen har hele 6,2 liters rom under armen og er i to etasjer, så man har faktisk 11,4 liter ekstra plass under mesteparten av midtkonsollen.

Motorisering

Enyaq fås som bakhjulstrekker og firehjulstrekker og med fire forskjellige batteristørrelser.

Versjonene med firehjulsdrift får den største batteripakka. Det blir trolig den minste versjonen med firehjulsdrift som blir storselgeren.

<strong>BRA NOK:</strong> Det blir tre ladehastigheter på hurtiglader, men de som bestiller med firehjulsdrift får uansett den raskeste.
BRA NOK: Det blir tre ladehastigheter på hurtiglader, men de som bestiller med firehjulsdrift får uansett den raskeste. Vis mer

204 hester holder mer enn nok for de fleste. Det er denne modellen som har lengst rekkevidde også. Sjekk tabell.

Ombordladeren er på 7,4 kW standard, men 11 kW er tilgjengelig.

Den minste modellen får en ladekapasitet på 50 kW. Batteriet på 62 har 100 kW lader og fiehjulstrekkerne får ladekapasitet på 125 kW.

Skoda Enyaq

Modell Batteri (brutto / netto) Effekt: Hjuldrift Rekkevidde
ENYAQ iV 5055 / 52 kWh109 kW (148 hk)Bak (en motor)340 km
ENYAQ iV 6062 / 58 kWh132 kW (180 hk)Bak (en motor)390 km
ENYAQ iV 8082 / 77 kWh150 kW (204 hk)Bak (en motor)500 km
ENYAQ iV 80X82 / 77 kWh195 kW (265 hk)Firehjuls (to motorer)460 km
ENYAQ iV vRS82 / 77 kWh225 kW (306 hk)Firehjuls (to motorer)460 km

Bilene kan allerede bestilles 2. september i Norge, før alle andre, men de første blir ikke levert før på nyåret.

Og dette er hva du må regne med å betale:

Skoda Enyaq iV50 - fra 348.520 kroner

Skoda Enyaq iV60 - fra 408.520 kroner

Skoda Enyaq iV80 - fra 449.520 kroner

Skoda Enyaq iV80X - fra 478.520 kroner

De norske modellene er utstyrt med vinterpakke, rattvarme og varmepumpe (bortsett fra enkleste modell) , fem års garanti, og noe ekstra.

Vi kommer tilbake med våre inntrykk av Enyaq så snart vi har fått testet den. Inntil videre kan du se vår forhåndstest her:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer