Prisene er klare for Corolla, etterfølgeren til Toyota Auris

Dette koster nye Toyota Corolla

Modellnavnet Corolla er det som har prydet flest biler i verden gjennom over 50 år i 12 generasjoner. I mars kommer den helt nye, som koster fra 297.000 kroner.

TRE GANGER COROLLA: Den nye modellen vises her foran katedralen i Palma (Mallorca), fra venstre i versjonene Touring Spots, femdørs kombi og firedørs sedan. Sedanen står ikke på prislisten for Norge. Foto: Toyota
TRE GANGER COROLLA: Den nye modellen vises her foran katedralen i Palma (Mallorca), fra venstre i versjonene Touring Spots, femdørs kombi og firedørs sedan. Sedanen står ikke på prislisten for Norge. Foto: ToyotaVis mer

Det er tolv år siden kompaktbilen Auris erstattet Corolla i Norge, og har representert merket i den såkalte Golf-klassen siden da. I fjor ble det klart at Corolla-navnet skulle gjenreises til heder og ære igjen her hos oss (i mange markeder var Corolla-modeller fortsatt i salg gjennom hele perioden), og vi prøvekjørte den som stasjonsvogn i november.

Bygget for Europa – selges globalt

Toyota presiserer at den nye Corolla-modellen er utviklet i og for Europa, selv om det er en modell som selges globalt. Europeiske sjåfører anses nemlig ofte for å ha den mest «engasjerte» kjørestilen. Europa har de høyeste hastighetene på motorveiene og skal også visstnok stille de høyeste kravene til kjøreegenskaper.

Priser - nye Toyota Corolla

Modell Effekt CO2 i g/km Veil. pris
5d hybrid
1.8 Sense122 hk76297.300,-
1.8 Active122 hk76318.500,-
1.8 Active Tech122 hk83338.400,-
1.8 Executive122 hk83370.100,-
1.8 Executive Bitone122 hk83375.000,-
1.8 Executive Leather122 hk83376.300,-
2.0 Active Tech180 hk85373.300,-
2.0 Executive180 hk89407.300,-
2.0 Executive Bitone180 hk89412.200,-
2.0 Executive Leather180 hk89413.500,-
2.0 Executive Panorama180 hk89419.100,-
2.0 Executive RED18089436.400,-
Touring Sports hybrid (stasjonsvogn)
1.8 Sense122 hk76309.300,-
1.8 Active122 hk76333.200,-
1.8 Active Tech122 hk83353.100,-
1.8 Executive122 hk83390.500,-
1.8 Executive Bitone122 hk83395.400,-
1.8 Executive Leather122 hk83399.300,-
2.0 Active Tech180 hk89389.600,-
2.0 Executive180 hk89428.500,-
2.0 Executive Grey180 hk89428.500,-
2.0 Executive Bitone180 hk89433.400,-
2.0 Executive Leather180 hk89437.400,-
2.0 Executive Panorama180 hk89440.300,-
2.0 Executive RED180 hk89460.300,-
Fargetillegg
Metallic5 200
Pearl metallic6 900

Frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg.

Ideen var altså å ta utgangspunkt i det mest krevende publikumet. Brorparten av testingen av prototyper foregikk i Europa, inkludert i Belgia, hvor man finner Toyotas europeiske FoU-senter, som hadde ansvaret for stasjonsvognutgaven, Corolla Touring Sports.

Den nye TNGA (Toyota New Global Architecture) GA-C-plattformen er basis for nye Corolla, som tidligere for nyeste generasjon Prius og crossoveren C-HR. (De større modellene fra Toyota og Lexus baserer seg opå en annen variant av TNGA-arkitekturen, nemlig GA-K-plattformen, som nye RAV4, som vi nylig prøvekjørte).

Takket være den nye tekniske grunnstrukturen er tyngdepunktet senket, karosseriet skal være 60 prosent stivere (sammenlignet med utgående modell, Auris), vekten redusert og demperne videreutviklet ut fra de nye forutsetningene, noe som ifølge produsenten skal gi vesentlig bedre komfort og kjøreegenskaper.

NY PLATTFORM: Selv om familielikheten er bevart med utgående Auris, er nye Corolla basert på en helt ny og mer hensiktsmessig plattform, som har en rekke fordeler. Lavere tyngdepunkt og bedre plassutnyttelse er to av dem. Her ser vi femdørs-kombien i fri utfoldelse. Foto: Toyota
NY PLATTFORM: Selv om familielikheten er bevart med utgående Auris, er nye Corolla basert på en helt ny og mer hensiktsmessig plattform, som har en rekke fordeler. Lavere tyngdepunkt og bedre plassutnyttelse er to av dem. Her ser vi femdørs-kombien i fri utfoldelse. Foto: Toyota Vis mer

Understellet er satt opp med et MacPherson hjuloppheng foran og en helt ny multilink-bakaksel. Foran er nyutviklede støtdempere og fjærer optimalisert for lineær styrerespons i middels til høye hastigheter. Multilink-akslingen bak er mer kompakt, og ergo lettere, enn i foregående modell, med spesialtilpasset fjæring.

STRUKKET: Med lengre akselavstand enn Auris Touring Sports og bedre innvendig plass, erstatter Corolla både Auris og Avensis i stasjonsvogn-kategorien. Foto: Toyota
STRUKKET: Med lengre akselavstand enn Auris Touring Sports og bedre innvendig plass, erstatter Corolla både Auris og Avensis i stasjonsvogn-kategorien. Foto: Toyota Vis mer

Nytt på denne generasjon Corolla er at det tilbys et adaptivt understell (AVS - Adaptive variable suspension), tilgjengelig både i kombi- og stasjonsvognutgaven. Systemet kontrollerer støtdemperne i alle fire hjørner for å gi bedre styrerespons, mindre krengning og bedre kjøreegenskaper. Kompresjonen og kraften til demperne kontrolleres kontinuerlig i 650 trinn. AVS er koblet til en kjøreprogramvelger, og justeres i henhold til valg av ECO, NORMAL, SPORT S, SPORT S+ eller CUSTOM-programmet.

HELT NYTT: Det er ingenting oppsiktsvekkende ved det nye Corolla-interiøret, men det er en klar oppgradering fra Auris. Foto: Toyota
HELT NYTT: Det er ingenting oppsiktsvekkende ved det nye Corolla-interiøret, men det er en klar oppgradering fra Auris. Foto: Toyota Vis mer

Som kompakt kombi...

Fem-dørs kombi: Denne, som Toyota kaller «Kompakt», er lengre enn forgjengeren, Auris. Lengden er økt med 4 centimeter, alt mellom akslingene. Overhenget foran er derimot to centimeter kortere og høyden er redusert med 2,5 centimeter. Et lavere panser gjorde det mulig å senke setene i karosseriet, slik at man foran og bak sitter henholdsvis 2,4 og 2,6 centimeter lavere.

...eller som stasjonsvogn

Touring Sports, som Toyota av en eller annen merkelig grunn bruker som betegnelse på lastehest-versjonen av sine kompaktbiler, er unik for Europa, og ble utviklet parallelt med kompaktmodellen og sedanen.

Den har det samme uttrykket, som designerne har villet dynamiske og sporty, som kompaktutgaven. Fra B-stolpen og bakover deler den derimot ingen deler med sine søsken. Corolla Touring Sports er 5,5 centimeter lengre enn utgående Auris Touring Sports, men viktigere er økningen på 10 centimeter i akselavstand. Avstanden mellom fram- og baksetene er dermed økt med 4,8 centimeter til totalt 92,8 centimeter, som gir forbedret beinplass til de bak.

MER KNEROM: Lengre akselavstand gir bedre beinplass i baksetet. Foto: Toyota
MER KNEROM: Lengre akselavstand gir bedre beinplass i baksetet. Foto: Toyota Vis mer

Corolla fås i elleve ulike eksteriørfarger, hvorav fire kan kombineres med svart tak og takstolper. Man kan dessuten velge mellom fire ulike felgdesign.

Avhengig av utstyrsgrad er blant annet følgende utstyr tilgjengelig enten som standard- eller ekstrautstyr: Adaptive fjernlys, LED-frontlykter i tre ulike utførelser og nivåer, TFT display med 3D-effekt i instrumentpaneler, Head-up display og et JBL stereoanlegg.

«Selvladende» hybrid(er)

For første gang kan man velge mellom to ulike hybriddrivlinjer i en Toyota: en oppdatert 1,8-liters variant med 122 hestekrefter og en ny 2-liters variant med 180 hestekrefter.

1,8-liter hybrid: Fjerde generasjon av det selvladende hybriddrivverket er lettere og mer kompakt enn systemet før det, ifølge Toyota uten at det påvirker effekt eller støynivå. En elmotor med 163 newtonmeter dreiemoment fra null omdreininger jobber sammen med en 1,8-liters bensinmotor med 143 newtonmeter ved 3600 omdreininger.

Samlet effekt er 122 hestekrefter. Det skal være tatt en rekke grep for å bedre forbruk og effekt. Blant dem produsenten nevner er at friksjonen i drivverket er redusert, forbrenningen i sylindrene optimalisert og håndteringen av varmen som genereres er forbedret.

Det hevdes også at støynivået også kraftig redusert, blant annet ved å optimalisere motorblokka med tanke på vibrasjon og støy, endret posisjon og form på motorfester og en forbedret utforming av lyddemperen til eksosanlegget.

MINNER OM NOE: Sett fra denne vinkelen, kunne nye Corolla godt utgi seg for å være en ny generasjon Avensis. Foto: Toyota
MINNER OM NOE: Sett fra denne vinkelen, kunne nye Corolla godt utgi seg for å være en ny generasjon Avensis. Foto: Toyota Vis mer

Videre har hybridssystemet en mindre og lettere transaksel som skal sørge for redusert tap av kraft og samtidig øke rotasjonshastigheten. Kalibreringen av hybridssystemet er ytterligere finjustert. Økt dreiemoment fra elmotoren skal gi en mer lineær økning i omdreininger under akselerasjon, og et nytt litiumion-batteri i kompakt- og stasjonsvognmodellene skal resultere i bedre drivstofføkonomi enn før.

Helt ny 2.0-liter

Det nye 2.0-liters hybriddrivverket yter samlet 180 hestekrefter, med et dreiemoment på 202 newtonmeter fra elmotoren fra start, og 190 newtonmeter fra bensinmotoren ved 4400 omdreininger. Det skal ifølge Toyota resultere i nokså friske ytelser: 0 – 100 unnagjort på oppgitte 7,9 sekunder i kompaktutgaven og 8,1 sekunder i Sports Touring-utgaven, mens toppfarten er relativt moderate 180 kilometer i timen.

Modellen er videre utstyrt med et sportsprogram og en sekstrinns sekvensiell såkalt shiftmatic-girkasse med hendler bak rattet. For en forbedret følelse av samsvar mellom motorhastigheten og akselerasjonen, i forhold til forrige generasjon trinnløs transmisjon, (som til tider har irritert oss motorskribenter), bruker man nå mer krefter fra batteriet og elmotoren tidlig i registeret.

Som i 1,8-liters varianten er transakselen, batteriet, elmotoren og motorstyringsenheten mindre og skal dermed være mer effektive enn tidligere. Nytt er det også at det nå skal være mulig å kjøre i inntil 115 km/t før bensinmotoren slår inn.

600 LITER: Bagasjerommet matcher omtrent det i Avensis stasjonsvogn. Foto: Toyota
600 LITER: Bagasjerommet matcher omtrent det i Avensis stasjonsvogn. Foto: Toyota Vis mer

Sikkerhetssuiten Safety Sense

På tvers av modellutvalget og utstyrsgradene kommer Corolla med den nye generasjonen Toyota Safety Sense, som inkluderer et oppgradert Kollisjonsvernsystem (PCS), Blindsonemonitor (BSM) med Varsling for kryssende trafikk (RCTA), Adaptiv Cruisekontroll (ACC), Filsentreringsassistent (LTA) og Filvarsling (LDA). Kollisjonsvernsystemet opererer i hastigheter fra 10 til 180 km/t og skal redusere risikoen for å treffe medtrafikanter bakfra. Systemet varsler sjåføren, øker beredskapen til bremsesystemet og bremser av seg selv dersom det ikke reageres.

Systemet er også i stand til å oppdage og hindre sammenstøt med fotgjengere på både dag- og nattestid, og syklister (disse kun på dagtid). Filvarslingen opererer i hastigheter over 50 km/t og varsler dersom man er i ferd med å avvike fra kjørefeltet.

Reagerer man ikke, vil systemet bidra med styring for å få bilen tilbake i riktig kjørefelt. Filsentreringsassistenten henger sammen med den Adaptive cruisekontrollen og hjelper sjåføren med å holde bilen sentrert i filen også gjennom slake kurver på motorveien. Systemet kan operere fra motorveishastigheter til bilen står nesten stille.

Forhåndssalget i gang

Nye Corolla vil lanseres i Norge i mars, og forhåndssalget har startet.