ETTER ALLE KUNSTENS REGLER: Art Garibian (foran) og Gezim Xani hos Strømmen Bilradio jobber med å oppgradere biler med FM-radio til DAB+. Men det finnes enklere og billigere løsninger, om du er villig til å fire litt på utseende og brukervennlighet. Foto: Arne V. Hoem/Dagbladet
ETTER ALLE KUNSTENS REGLER: Art Garibian (foran) og Gezim Xani hos Strømmen Bilradio jobber med å oppgradere biler med FM-radio til DAB+. Men det finnes enklere og billigere løsninger, om du er villig til å fire litt på utseende og brukervennlighet. Foto: Arne V. Hoem/DagbladetVis mer

DAB+ i bilen

Dette kan du gjøre på en mye enklere måte

Ingen grunn til å la tusenlappene fly.

Ifølge den internasjonale DAB-organisasjonen Worlddab.org blir 98 prosent av nye, norske biler nå levert med DAB+-radio.

Men hva gjør du dersom du har en eldre bil som bare har FM-radio?

En DAB+-radio til kjøkkenet eller soverommet behøver ikke koste mer enn noen få hundrelapper.

I bilen, derimot, kan du ifølge NAF raskt komme opp i 10.000-15.000 kroner når du skal skifte ut FM-radioen med ny digitalradio.

Gjør det selv

Selvsagt blir det mest elegant dersom et verksted installerer en radio som passer perfekt til bilen din både når det gjelder utseende og betjening.

Men om du synes dette vil i dyreste laget, kan du montere en ny DAB+-radio selv til langt hyggeligere pris. Om bilen din er utstyrt med standardbrakett, napper du rett og slett ut den gamle FM-radioen og setter inn en ny av DAB+-typen til en tusenlapp eller to.

Også her må du passe på å ha riktig antenne. For den gamle FM-antennen som sitter i bilen din fra før vil ikke fungere.

Om du ikke har mulighet til å skifte ut radioen, kan du kjøpe deg adapter til mellom 600 og 1.600 kroner. En slik er enkel å montere og gir deg DAB+ i bilen uten at du trenger å demontere den gamle radioen.

Du må fikle litt med antenner og ledninger, men stort sett fungerer det bra.

SELVMONTERT: En adapter er ikke fullt så brukervennlig som integrert radio. Men den fungerer, både som FM-sender og via ledning. Foto: Øyvind Paulsen Vis mer

Se hvilke som er best

Dinside testet i 2015 åtte biladaptere. Disse er ikke så forskjellige fra dem som selges i dag. Samme år foretok vi også en grundig test av DAB-antenner, i samarbeid med NRK.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) testet DAB-antenner i fjor.

Har du en batteridrevet DAB+-radio fra før, er den aller billigste løsningen å kjøpe en FM-sender.

Flere adaptere har også slike sendere om bord, og da trenger du ikke tenke på ny antenne til DAB+.

FM-senderen kobles til en DAB+-radio eller mobilen din via ledning. Så sendes signalet videre akkurat som et FM-signal. Dette signalet kan den gamle FM-radioen få inn.

Tomt FM-nett gir muligheter

For at det skal bli lyd, må du stille inn FM-adapteren og bilradioen på samme frekvens, for eksempel 88,1.

Velg en frekvens der det ikke er noen som sender fra før. En slik burde være enkelt å finne nå som de aller fleste kanalene har flyttet over på DAB+. Men om bilen ved siden av deg i køen har stilt inn sender og mottaker på samme frekvens som deg, kan det bli et problem.

ENKELT OG BILLIG: Har du en batteridrevet DAB+-radio fra før, slipper du unna med 219 kroner. Foto: Per Ervland Vis mer

I januar i år tok vi en kjøretur rundt i Oslo med en Tiny M3 DAB+ reiseradio og en Belkin Tunecast FM-sender som kostet oss 219 kroner hos Clas Ohlson.

Både radioen og FM-senderen la vi i hanskerommet i vår testbil, en Toyota Yaris Verso fra 2001, før vi la ut på en kjøretur i nærmiljøet rundt Hasle i Oslo.

Husk å fjerne FM-antenna

I begynnelsen fungerte det bare sånn noenlunde, med mye skurr og sus.

Så fant vi ut at vi skulle fjerne piskantenna på taket. Det hjalp. Det viste seg nemlig at FM-radio tok inn alt annet også, inklusive andre bilister med FM-sendere og DAB+-adaptere.

FORSTYRRER: Det er best å kvitte seg med den gamle FM-antenna. Foto: Per Ervland Vis mer

Ledningen til takantenna var trukket i et kammer like ved hanskerommet, så plasseringen var optimal.

Det overrasket oss at DAB+-signalet var så bra. Vi trengte ikke engang trekke ut teleskopantenna på Tiny-radioen.

Vi fikk topp signal hele veien på vår Oslo-tur, med unntak av en strekning ved Helsfyr. Her var det mye betong, noe som kan være årsaken til at radioen i hanskerommet fikk problemer.

Et Oslo-fenomen?

Om hanskerom-løsningen vil fungere like godt andre steder i landet, er vel tvilsomt.

Da vi testet DAB+-radio mot nettradio via mobil tur-retur Oslo-Bergen i mars i fjor, startet i hvert fall utfordringene da vi kom over på Vestlandet.

LOMMERADIO: En Grundig MICRO75DAB+ fungerte helt fint i bilkupeen langs E39 og E18. Foto: Grundig Vis mer

Fjorder og fjell gjorde sitt, men tunneler var trolig den viktigste årsaken til at DAB+ til stadighet falt ut. Med mobil og nettradio lagres signalet med forsinkelse, så da faller det ikke så lett bort i tunnelen.

Selv foretok vi tidligere i sommer en uformell ferietest av DAB+ i bil på strekningen Farsund-Oslo.

Vi satt som passasjer i bilen med en Grundig lommeradio og øretelefoner.

Ledningen til øretelefonene fungerte som antenne. Vi falt ikke for fristelsen til å lene oss uten av vinduet, og mesteparten av turen foregikk med lukkede vinduer.

Problem: Norske dalsøkk

Langs riksvei 43 går veien ofte ned i daler med fjell på begge sider. Her falt signalet ut i kortere perioder.

En kontrollsjekk med bilens egen, nymonterte DAB-radio (av den dyre, merkeverksted-sorten) ga imidlertid et helt annet resultat. Her var signalet stabilt, også på de strekningene der lommeradioen måtte melde pass.

I flere av tunnelene langs riksveien var derimot begge tause i noen sekunder.

Men ellers hadde vi perfekt signal hele veien fra vi svingte inn på E39 ved Lyngdal og hele veien på E18 fra Kristiansand og fram til hovedstaden.

GOD DEKNING: Vi hørte DAB-radio i tunnelene vi passerte på E18. Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Tunnelene vil fortsatt skape trøbbel

Her fikk vi signal også i tunnelene. Men dette er vel å merke en av de mest trafikkerte veistrekningene i landet, og det er tydelig at DAB-utbyggerne Norkring og Statens vegvesen har prioritert denne.

Folk som kjører mye i tunnel på mindre trafikkerte strekninger vil nok oppleve dette ganske annerledes.

Og de kan ikke nødvendigvis forvente noen bedring på sikt heller.

Tunneler på under 500 meter vil ikke bli prioritert. Og mellom 80 og 90 tunneler med en lengde på over 500 meter vil ikke få DAB+-dekning, ifølge Statens vegvesen.