ELEKTRISK FOLKEBIL: Med bra rekkevidde og en pris som vi tipper vil ligge rundt 275.000 kroner, kan DS 3 Electric bli et gjennombrudd for det nye, franske bilmerket i Norge. Foto: PSA
ELEKTRISK FOLKEBIL: Med bra rekkevidde og en pris som vi tipper vil ligge rundt 275.000 kroner, kan DS 3 Electric bli et gjennombrudd for det nye, franske bilmerket i Norge. Foto: PSAVis mer

DS 3 Electric

Dette kan bli den neste norske folke-elbilen

Neste sommer kommer DS 3 Electric til Norge. Med god rekkevidde, SUV-utseende og en pris trolig rundt 300.000 kroner.

DS 3 Electric kan bli den nye elbilen folk står i kø for. Vi har allerede sett og sittet i den.

Men har du ikke hørt om DS? Kanskje ikke så merkelig, for dette er et relativt nytt bilmerke. Målet er at det skal bli luksusmerket til franske PSA – Peugeot Citroën Automobile.

Så langt selges bare den store SUV-en DS 7 Crossback fra fem forhandlere i Norge. DS 3 er den første bilen på en splitter ny plattform, som både får bensin-, diesel- og batteridrift. I Norge blir den elektriske utgaven den aller mest spennende. Den vises på bilutstillingen i Paris i oktober, kan bestilles fra desember og leveres til kunder fra sensommeren neste år.

Rekkevidde 300 km+

Foreløpig har ikke DS avslørt alle detaljer om bilen. Vi har besøkt design-senteret til PSA, snakket med de som har utviklet bilen, inkludert sjefene som bestemmer, og fått vite en del om den elektriske utgaven.

Batteripakken, som er en integrert del av bunnplaten i bilen, er på 50 kWt, og skal gi en rekkevidde på godt over 300 kilometer etter den nye, strengere WLTP-normen. Det vil si: en rekkevidde de fleste kan oppnå under kjøring i Norge.

AUDI-KONKURRENT: DS 3 blir en direkte konkurrent til Audi Q2 og Mini Countryman, ifølge DS-sjef Yves Bonnefont. Foto PSA
AUDI-KONKURRENT: DS 3 blir en direkte konkurrent til Audi Q2 og Mini Countryman, ifølge DS-sjef Yves Bonnefont. Foto PSA
AUDI-KONKURRENT: DS 3 blir en direkte konkurrent til Audi Q2 og Mini Countryman, ifølge DS-sjef Yves Bonnefont. Foto PSA

Motoren er på 136 hester, og batteriet kan lades til 80 prosent på 30 minutter. DS 3 er bare 4,12 meter lang, men bygd høyere enn en vanlig småbil. Det betyr at vi har relativt god plass i baksetet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen blir godt utstyr med blant annet LED Matrix hovedlys, parkerings-assistent og det samme førerassistent-systemet som allerede finnes på DS 7 Crossback.

Lover nok biler

Å levere nok biler har vært et problem for mange produsenter med nye elektriske biler. Resultatet har vært ventelister på ett til to år. Det skal ikke bli noe problem for denne bilen, lover DS-sjef Yves Bonnefont på spørsmål fra oss:

– Vi vil ha en svært fleksibel produksjon, og kan enkelt skifte mellom å bygge bensin, diesel eller elektriske biler, på det samme samlebåndet på fabrikken. Blir etterspørselen etter den elektriske utgaven stor, skal vi klare å levere, sier Bonnefont til Dinside.

Prisen på DS 3 ønsker han foreløpig ikke å si noe om. Men med Audi Q2 og Mini Countryman som erklærte hovedkonkurrenter, sier det seg selv at bensinutgaven trolig kan komme til å koste fra 325.000 kroner.

INTERIØR: DS 3 Electric vil skille seg ute fra konkurrentene på innsiden. Foto: PSA
INTERIØR: DS 3 Electric vil skille seg ute fra konkurrentene på innsiden. Foto: PSA Vis mer

Når det gjelder den elektriske utgaven, er situasjonen i Norge spesiell. Den må kunne konkurrere med andre elbiler, og det betyr trolig en pris fra rundt 275.000 kroner.

Det vil si hvis politikerne fortsatt holder løftet om at elektriske biler skal være avgiftsfrie og fritatt for moms. Det vet vi ikke sikkert, før statsbudsjettet blir vedtatt i desember.

Kommer i Peugeot og Opel

Et annet spennende forhold er at det elektriske drivverket, som først kommer i DS 3, også vil bli å finne i bilene fra Peugeot, Opel og etterhvert Citroën.

En spennende Peugeot 2008, som er betydelig større enn dagens utgave, kommer sent neste år. Omtrent samtidig kommer Opel Corsa som ren elbil.

Det betyr at utvalget av elektriske biler kommer til å bli kraftig utvidet i 2019. Fra 2025 skal ikke DS produsere annet enn elektrifiserte biler, ifølge DS-sjefen. Det vil si hybrider, ladbare hybrider og rene elektriske biler.