Trygg Trafikk:

Dette irriterer og skaper flest farlige situasjoner

Spesielt to typer trafikanter skiller seg ut, ifølge undersøkelse.

BILISTENE VERST: Det er mest aggresjon mot bilistene. Ikke bare blant syklister og gående, men fra bilister selv også. Foto: Heiko Junge/Scanpix
BILISTENE VERST: Det er mest aggresjon mot bilistene. Ikke bare blant syklister og gående, men fra bilister selv også. Foto: Heiko Junge/Scanpix Vis mer

Kantar har gjennomført en undersøkelse for Trygg Trafikk, om hva som irriterer oss mest i trafikken. Den viser at det er spesielt to ting som går igjen: Syklister og bilister.

Både irriterende og farlige

35 prosent av de spurte sier de irriterer seg mest over bilister, mens 29 prosent sier det samme om syklister. Bare 9 prosent sier de ikke lar seg irritere i trafikken.

Det er også bred enighet om at det er de samme trafikantene som skaper flest farlige situasjoner.

Ifølge undersøkelsen er det ikke bare fotgjengere og syklister som mener dette, hele 45 prosent av de spurte bilistene mener at det er deres egen kategori som oftest skaper farlige situasjoner.

- Biler har et langt større skadepotensial enn syklister eller fotgjengere, og det gir deg som bilist et større ansvar i trafikken, Christoffer Solstad Steen i Trygg Trafikk.

På andreplass kommer syklistene, blant annet fordi de kan være uforutsigbare når de bruker både fortau, kjørebane, egne sykkelfelt og fotgjengeroverganger.

- Det er mange syklister på norske veier, både på landeveiene og i byene der det er uoversiktlig og trangt. Det kan være krevende for andre trafikanter å forholde seg til, sier Steen.

Nye biler farligere?

De siste årene har det blitt vanlig med større og større skjermer i nye biler - som inneholder mye informasjon og som gjerne styres ved hjelp av berøring.

Flere og flere eksperter stiller seg nå kritisk til denne utviklingen, og mener at det fører til svært farlige situasjoner i trafikken. En av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, har tidligere uttalt seg svært kritisk til utviklingen.

- Berøringsskjermene i moderne biler er like farlige – trolig enda farligere – enn mobiltelefonen. Skjermene blir større, stadig flere funksjoner må styres fra menyer, undermenyer og under-undermenyer på skjermene. Du skal bare legge inn en adresse i navigasjonen, bare ringe en kompis, bare justere temperaturen, bare bytte radiokanal eller justere innstillingen av massasjen i setene. Det stjeler farlig mye oppmerksomhet fra veien, sier Matson.

Du kan lese intervjuet og se hvilke biler som skiller seg ut i denne saken.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!