<strong>MER PRAKTISK:</strong> Om kort tid kommer nye M3 og M4. Og i 2022 kommer det også for første gang en Touring-utgave. Foto: BMW
MER PRAKTISK: Om kort tid kommer nye M3 og M4. Og i 2022 kommer det også for første gang en Touring-utgave. Foto: BMW Vis mer

BMW M3 som stasjonsvogn

Dette har ikke skjedd før

Tyskerne bekrefter: Nye M3 kommer i Touring-utgave for aller første gang.

Publisert
Sist oppdatert

Utrolig nok har M3 aldri vært tilgjengelig som stasjonsvogn (Touring) før, kun som sedan, coupé og cabriolet. Nå heter forresten coupé- og cabriolet-versjonen M4.

Stasjonsvogna vil komme som en direkte konkurrent til den svært populære Audi RS4, og kommer trolig som en følge av at Audi har utvidet sin RS4/RS5-portefølje til hele fem karosserivarianter.

M3 og M4 rett rundt hjørnet

Verdenspremieren på helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 coup é er bare noen få uker unna. M4 cabriolet kommer neste år.

Også disse modellene er det knyttet stor spenning til, spesielt til fronten, som vil få en svær grill for første gang.

Den blir trolig enda mer dominerende på M3 og M4 enn på ordinær 4-serie - som du ser her.

Men det som har vært en godt bevart hemmelighet frem til nå, er at det også vil komme en BMW M3 Touring, altså en stasjonsvogn-variant.

BMW har kun laget Touring-varianter av storebroren BMW M5 tidligere. Første gang var for andre generasjon M5 i 1992, med rekkesekser og andre gang var for den fjerde generasjonen som kom i 2007 med V10-motor.

Stasjonsvogn om to år

Utviklingen av BMW M3 Touring er fortsatt i startfasen, hvor hele prosessen frem til serieproduksjon vil ta rundt to år.

Om kort tid vil de første prototypene til helt nye BMW M3 Touring bli synlige rundt BMW M GmbH sine lokaler i Garching, rett utenfor München, og på racingbanen Nürburgring.

Testing på offentlig vei og racingbaner er en milepæl som bekrefter at BMW M3 Touring ikke lenger bare er en drøm som forblir på tegnebrettet, men en ekte modell der de særdeles sportslige egenskapene til en BMW M-modell møter de praktiske formene til en stasjonsvogn.

Firehjulstrekk?

Spesifikasjoner, ytelser og design er ennå ikke bekreftet, men det ligger i kortene at motorisering og drivverk vil bli nøyaktig det samme som i de andre modellene. Det betyr en 3-liters rekkesekser med 510 hester (nøyaktig det samme som Mercedes-AMG C 63 S og Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio), en 8-trinns dobbeltclutch girkasse med egen girkulisse og en aggressiv bakdiff.

Det innebærer også en annen verdensnytet for M3, nemlig valget av firehjulsdrift med mulighet for å koble fra forhjulene, akkurat slik man finner i BMW M5 og M8 Competition.

BMW har nemlig bekreftet at M3 kan bestilles med firhjulsdrifsystemet M xDrive med valgene 4WD, 4WD Sport og 2WD.

M xDrive fås kun i Competition-utgave, så det gjenstår foreløpig å se om Touring kommer i denne utgaven. Da blir det i såfall en skikkelig heftig stasjonsvogn på vinterføre.

– Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne utvikle og lansere en bil som BMW M3 Touring i tiden som kommer, side om side med en rekke nye plug-in hybrider og helelektriske modeller. Det vitner om at BMW fortsatt setter ren kjøreglede i høysetet, også for de blant oss med 98-oktan i blodet. Og – selv om bilen blir en stasjonsvogn, så vil den først og fremst være en BMW M3, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer