For første gang: BMW X3 M!

Dette har fansen ventet på i 16 år

Det har ofte vært spekulert i om BMWs berømte M-divisjon for alvor skulle sette tennene i den mestselgende SUV-en. Nå er det gjort!

POTENT DUO: Til venstre ser vi nye BMW X3 M og til høyre X4 M. For første gang kommer disse modellene nå med de mest foredlede kraftpakkene fra M-divisjonen - og de kraftigste rekkesekserne noen gang. Foto: BMW
POTENT DUO: Til venstre ser vi nye BMW X3 M og til høyre X4 M. For første gang kommer disse modellene nå med de mest foredlede kraftpakkene fra M-divisjonen - og de kraftigste rekkesekserne noen gang. Foto: BMW Vis mer

I 2003 hadde SUV-trenden for alvor fått fotfeste i premium-klassen og det året lanserte BMW sin nummer to: X3. Det var den gangen en relativt kompakt SUV og ikke minst lillebror til den ettertraktede X5, som var blitt lansert i 2000.

Bilen ble lansert med 3,0-liters dieselmotor, men de mer rimelige versjoner med 2,0-litere ble raskt mest populære og det var ikke snakk om noen sportslig utgave på den tiden, selv om det ikke tok lang tid før BMW-fans begynte å fable om en mulig M-versjon en dag. (Den gangen var BMW M3, som vi hadde testet med begeistring i 2001, en av de store referansene innen sportslighet).

Men håpet svant ettersom årene gikk og en nye og større generasjon kom (i 2010) og gikk (i 2017).

16 ÅR SENERE: Endelig fikk X3 sin M - 2017-generasjonen ble bedømt verdig å få den nødvendige vitamininnsprøytningen til å gjøre om familie-SUV-en til et fartsmonster. Foto: BMW
16 ÅR SENERE: Endelig fikk X3 sin M - 2017-generasjonen ble bedømt verdig å få den nødvendige vitamininnsprøytningen til å gjøre om familie-SUV-en til et fartsmonster. Foto: BMW Vis mer

Så, høsten 2017, rullet helt nye BMW X3 ut på norske veier, og den fikk sommeren 2018 selskap av en ny generasjon BMW X4 – coupé-SUV-en som kom på markedet første gang i 2014.

360 hester maks... til nå

Frem til nå har toppmodellene båret betegnelsen M40i og hatt en rekkesekser på 360 hestekrefter (tross alt!) under panseret. Men nå kommer altså versjonene mange har drømt om i årevis og som garantert tar posisjonen som overhode i X3- og X4-familien!

Da forventer vi at listen er lagt høyt, og det bekrefter BMW selv at den er:

- M-logoen i grillen og på bakluka gir visse forpliktelser, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge. - Det holder ikke med en kraftfull motor hvis resten av bilen ikke henger med i svingene. Med helt nye BMW X3 M og BMW X4 M introduserer vi erketypisk BMW M-kjøreglede i et nytt segment,

OVER 500 HESTER: Med Competition-pakken, jekkes motoreffekten opp i 510 hestekrefter. Betaler du for det, får du også 280 km/t i toppfart. Foto: BMW
OVER 500 HESTER: Med Competition-pakken, jekkes motoreffekten opp i 510 hestekrefter. Betaler du for det, får du også 280 km/t i toppfart. Foto: BMW Vis mer

Egen M-design

De to nye M-modellene har flere designmessige signaturtrekk man kjenner fra andre M-modeller: Store luftinntak i frontspoileren, spesifikke sidespeil, egen spoiler og diffuser i støtfangeren bak, takspoiler (X3 M) og hekkspoiler (X4 M) samt 20-tommers BMW M-felger, er noen av elementene som skiller de to SUV-ene fra sine mer moderate familiemedlemmer.

Interiøret skiller seg også fra det vi finner i de andre X3- og X4-modellene. Instrumenteringen er M- spesifikk og på rattet finnes de røde M-knappene vi stiftet bekjentskap med da vi kjørte helt nye M5 i fjor høst,og som lar føreren bestemme bilens oppsett. Den særegne girspaken, interiørlister i karbonstruktur og elektrisk justerbare sportsseter i egen M-design er andre elementer som skal understreke de sportslige ambisjonene.

MER SPORTY: X4 M ser hakket mer troverdig ut som «sports-SUV», takket være sin coupé-fasong. Foto: BMW
MER SPORTY: X4 M ser hakket mer troverdig ut som «sports-SUV», takket være sin coupé-fasong. Foto: BMW Vis mer

Rekord-sixpack

Under panseret i helt nye BMW X3 M og BMW X4 M finner man en en nyutviklet sekssylindret rekkemotor med BMW M TwinPower Turbo-teknologi og doble turboladere. Dette er den kraftigste sekssylindrede motoren noensinne i en BMW M-modell, kan produsenten fortelle. Maksimal effekt som standard er 480 hestekrefter med et dreiemoment på 600 newtonmeter.

Dette skal besørge en sprint fra 0-100 km/t på raske 4,2 sekunder. Motoren skal selvsagt ha den turtallsvillige karakteren vi forbinder med en M, og et kjøle- og oljesystem designet for å takle påkjenningene under aktiv banekjøring.

Toppfarten er som vanlig begrenset til 250 km/t i utgangspunktet, men kan, som i andre M-modeller fra BMW, økes til 280/285 km/t ved valg av «M Driver’s package».

M-INTERIØR: Det mest spesifikke for M-utgavene har fått den sportslige rødfargen. Foto: BMW
M-INTERIØR: Det mest spesifikke for M-utgavene har fått den sportslige rødfargen. Foto: BMW Vis mer

Over 500 hester

Ønsker man enda litt mer krutt, kan begge modellene leveres med en såkalt «Competition Pack». Da øker motereffekten til 510 hk (Her matches tilfeldigvis konkurrenten fra Italia, Alfa Romeo Stelvio Quadrofoglio), mens akselerasjonstiden reduseres til 4,1 sekunder.

I tillegg inneholder Competition Pack et spesifikt oppsett for det adaptive M-understellet, valgfritt skinninteriør, 21-tommers BMW M-felger, M Sport-eksossystem, High-Gloss Shadow Line, Competition terskellister og baklukeemblem, samt M Sport-seter. Kjennere vil dra kjensel på «Competition Pack»-modellene ved spesifikke sorte M-logoer på bilene.

I M'TE POTENS: Nå har også BMW X4 fått den drivlinjen mange mente den fortjener. Foto: BMW
I M'TE POTENS: Nå har også BMW X4 fått den drivlinjen mange mente den fortjener. Foto: BMW Vis mer

Spesialtilpasset firehjulsdrift

Disse anselige kreftene overføres til bakken via en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse og modellspesifikk M xDrive-firehjulsdrift, som vi også fikk testet første gang i 2018-modell M5.

Med M xDrive prioriteres egenskapene til bakhjulsdrift i kombinasjon med egenskapene til firehjulsdriften. Med to egne modi for firehjulsdriften og aktiv M-differensialsperre på bakakselen, skal M xDrive sikre best mulig grep, smidighet og retningsstabilitet, som byr på større utfordringer i en høy bil. Vi ser frem til å finne ut hvor godt de har lykkes med det i en fremtidig test.

BMW X3 M og BMW X4 M måler henholdsvis 472,6 og 475,8 centimeter i lengden med en akselavstand på 286,4 centimeter i begge tilfeller. Bagasjeromsvolumet er på henholdsvis 550/1600 liter (X3) og 525/1430 liter (X4). Tillatt tilhengervekt er 2500/750 kg.

image: Dette har fansen ventet på i 16 år
AVSLØRENDE DETALJER: De røde M-knappene på rattet gir deg muligheten til å velge akkurat det oppsettet som passer. Girspaken er spesifikk for M-versjonene. Foto: BMW
AVSLØRENDE DETALJER: De røde M-knappene på rattet gir deg muligheten til å velge akkurat det oppsettet som passer. Girspaken er spesifikk for M-versjonene. Foto: BMW Vis mer

Kommer i sommer

De to nye SUV-ene med bokstaven M i navnet lanseres sommeren 2019. Startprisen på BMW X3 M er 1.406.000 kroner, mens X4 M har en prislapp på kr. 1.426.200 kroner. Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid.

Og som om ikke denne gladnyheten var nok - importøren informerer oss at det lanseres flere M-modeller senere i år...