Derfor vil bilprisene vil øke kraftig

- Dette får konsekvenser

Flere pålegg for bilprodusentene gjør at de varsler kraftig økning i prisene. Det får KNA til å reagere.

HØY PRIS: - Jeg er usikker på hvor mange kunder som kan betale prisen som blir resultatet av de nye kravene til CO2-kutt, sier VW-sjef Herbert Diess. Foto: Rune Korsvoll
HØY PRIS: - Jeg er usikker på hvor mange kunder som kan betale prisen som blir resultatet av de nye kravene til CO2-kutt, sier VW-sjef Herbert Diess. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Varsellampene hos alle de store bilprodusentene blinker rødt. Nye krav fra myndighetene om kutt i CO2-utslippene og krav til nytt utstyr, som skal forhindre ulykker på veiene, viser seg å bli svært kostbare. De krever store investeringer i ny teknologi og bruk av nye dyre materialer.

I tillegg faller dette sammen med uroligheter i industrien, på grunn av handelskrigen mellom USA og Kina, og usikkerhet rundt britenes Brexit fra EU. Mange bilprodusenter opplever nå kraftig motvind, nedgang i salget og inntekter som krymper.

Prishopp på billige biler

Herbert Diess er nå sjef i VW og forsøker å stable bilprodusenten på bena igjen, etter dieselskandalen som har kostet selskapet rundt 300 milliarder kroner siden 2015.

Under et pressetreff i januar fortalte Diess at EUs krav til reduksjon i CO2-utslippene (95 gram per kilometer i 2020 og 60 gram i 2030) og den nødvendige overgangen til elektriske biler, kan gjøre bilene så dyre at en del kunder rett og slett ikke har råd til å kjøpe dem. Den største smellen er det de billigste bilene som får, mener han.

38.000 DYRERE: Kostnadsøkningen på en liten VW Polo kan bli så høy som 38.000 kroner, spår VW-sjef Herbert Diess. Nå kutter VW kostnader for å unngå en tilsvarende prisøkning. Foto: VW
38.000 DYRERE: Kostnadsøkningen på en liten VW Polo kan bli så høy som 38.000 kroner, spår VW-sjef Herbert Diess. Nå kutter VW kostnader for å unngå en tilsvarende prisøkning. Foto: VW Vis mer

VW Polo: + 38.000,-

- Vi vil klare å nå disse målene fra EU, ved å øke salget av rene elbiler til mellom 45 og 50 prosent av vårt totale volum. Jeg er imidlertid ikke sikker på hvor mange kunder som kan betale prisen, sier Dies.

Han forklarer at prisøkningen trolig kommer til å bli størst på de små og mellomstore bilene. Som eksempler nevner VW-sjefen at prisen på en liten VW Up i utgangspunktet kan komme til å øke med 3.500 euro (33.500 kroner) før avgifter, for at den skal klare utslippskravene.

En VW Polo kan komme til å øke med 4.000 euro (38.000 kroner). Kostnader for lettere og dyrere materialer og utviklingskostnader for motorer og drivverk står for mesteparten av økningen.

Bare til elektrifisering av bilparken skal VW bruke nærmere 300 milliarder kroner, fram til 2023, ifølge Diess, som forteller at VW nå kutter kostnader i et forsøk på å ikke overføre alle disse utgiftene til kundene.

Forventer prisøkning

Harald Eibak er sjef for den norske VW-importøren. Han forventer et økt press på prisene, men hvor mye det er snakk om vet han ennå ikke.

- Det er for tidlig å si hvilke utslag dette vil få for bilprisene her hjemme. Det vi vet er at de nye utslippskravene har ført til - og vil føre til - ytterligere kostnadskrevende tiltak, for å nå målene. Det gjelder både i utvikling av en helt ny, elektrisk drivlinje og utvikling av nye rensesystemer for bensin- og dieselbiler. Det er forventet at dette vil kunne gjenspeiles i bilprisene, sier den norske VW-sjefen til Dinside.

KOSTNADSKREVENDE: - Det er for tidlig å si hvilke utslag dette vil få for bilpriser her hjemme, men forventer at slike kostnadskrevende tiltak for å nå CO2-målet vil kunne gjenspeiles i bilprisene, sier den norske VW-sjefen Harald Eibak. Foto: Rune Korsvoll.
KOSTNADSKREVENDE: - Det er for tidlig å si hvilke utslag dette vil få for bilpriser her hjemme, men forventer at slike kostnadskrevende tiltak for å nå CO2-målet vil kunne gjenspeiles i bilprisene, sier den norske VW-sjefen Harald Eibak. Foto: Rune Korsvoll. Vis mer

KNA: - Får konsekvenser

Generalsekretær Børre Skiaker i medlemsorganisasjonen KNA mener bilavgiftene i Norge nå må reduseres, for å kompensere for bilprodusentenes pålagte teknologiske utvikling.

BEKYMRET: Generalsekretær Børre Skiaker i KNA tror høyere bilpriser vil få store ringvirkninger. Foto: KNA
BEKYMRET: Generalsekretær Børre Skiaker i KNA tror høyere bilpriser vil få store ringvirkninger. Foto: KNA Vis mer

- Alle vil ha mer, og dette gjelder både bilprodusenter, veieier og den norske stat. Ikke rart at bilistene sier at «nok er nok.» Forbrukerne må betale regningen for politikernes miljø- og sikkerhetskrav til bilbransjen, i tillegg til de særnorske bestemmelsene om bilavgifter. Dette vil få konsekvenser for forbrukerne. Eldre bilpark, redusert mobilitet og høyere boligpriser i sentrale strøk kan bli konsekvensen.

Nytt og dyrt utstyr

Men det er ikke bare til miljøtiltak bilprodusentene får ekstra kostnader. Nylig vedtok EU nye krav til sikkerhetsutstyr, som alle nye biler skal ha som standard innen 2022. Dette omfatter blant annet en intelligent fartsholder, som tilpasser bilens hastighet etter skiltene langs veien, klargjøring av bilene for montering av alkolås, et system som varsler føreren om trøtthet og uoppmerksomhet under kjøring, ryggekamera, automatisk nødbremssystem og en «svart boks» som registrerer data fra kjøreturen.

Noe av dette utstyret er allerede tatt i bruk i litt dyrere biler. Hvor mye hele pakken vil koste, har ingen av bilprodusentene tallfestet ennå. Det er imidlertid klart at for de billigste bilene vil dette kunne utgjøre en stor kostnadsøkning.

SIKKERHET KOSTER: EU har vedtatt at mye nytt sikkerhetsutstyr, som blant annet en fartsholder som leser skiltene og tilpasser bilens hastighet etter disse, skal være standard fra 2022.
SIKKERHET KOSTER: EU har vedtatt at mye nytt sikkerhetsutstyr, som blant annet en fartsholder som leser skiltene og tilpasser bilens hastighet etter disse, skal være standard fra 2022. Vis mer

Må ha elbiler

Jean Philippe Imperato er sjef for Peugeot. Også han innrømmer at de påleggene som kommer om CO2-kutt og nytt sikkerhetsutstyr kommer til å koste.

- Det kommer til å bli dyrt, men vi er nødt til å elektrifisere bilene våre, dersom vi skal ha noen sjanse til å nå målet om 95 gram CO2 neste år. Kravene fra EU tvinger oss til det. Det er dyrt å utvikle og ta i bruk ny teknologi. Disse pengene må komme fra et sted, og siden våre inntekter kommer fra bilsalget, er det ikke så vanskelig å tenke seg hvem som må betale mye av dette, sa Peugeot-sjefen da Dinside snakket med ham under lanseringen av fabrikkens første elbil, Peugeot 208, i februar.

Kutter kostnader

For å kutte kostnader, sier nå mange av de store bilprodusentene opp medarbeidere. Både Ford og Jaguar/Land Rover taper penger i Europa og har varslet kutt av noen tusen arbeidsplasser.

Volvo, en av de produsentene som har økt mest i både volum og inntjening de siste årene, er heller ikke uberørt. Fredag varslet bilprodusenten at de sier opp flere hundre medarbeidere, uten å tallfeste dette nærmere.

«Som er selskap i vekst, ser Volvo Cars hele tiden på kostnadssiden. Dette er blitt enda viktigere med den motvinden bilindustrien nå møter. Volvo Cars øker fokuset på kostnadene, både relatert til antall ansatte og tjenester vi kjøper», uttalte Volvo ifølge Reuters til svensk radio i forrige uke.

Kutter ut modeller

- Volkswagen setter i verk flere tiltak for å motvirke de økte kostnadene som nå kommer, men dette er ikke nok til å dekke inn de høyere material-kostnadene, sier Christian Dalheim, som har ansvaret for alt salg hos VW.

- En bærekraftig økning av salget av biler i massemarkedet kommer til å bli vanskelig, på grunn av strengere utslippskrav. Som et resultat av dette, ser vi nå over hele modellspekteret og alle motorvariantene, for å se om noe kan kuttes ut, forteller han.