Hva er en putebil?

Dette er «putebilenes» funksjon

De såkalte putebilene tåler kollisjoner i stor fart, og har en viktig funksjon på norske veier.

KOLLISJON: Støtputebilene beskytter de som arbeider på veien, og er laget for kollisjoner i en fart opptil 100 km/t. Her fra en kollisjon i slutten av desember. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen
KOLLISJON: Støtputebilene beskytter de som arbeider på veien, og er laget for kollisjoner i en fart opptil 100 km/t. Her fra en kollisjon i slutten av desember. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen Vis mer

«Hva faen er en putebil?»

En rask kikk på trafikkmeldingene på Twitter viser at det florerer av putebiler på norske veier, samtidig som det også er flere som lurer på hva en putebil egentlig er - og hva slags funksjon den har.

Det prøver vi å oppklare her - for heller ikke vi hadde forstått over hensikten til disse putebilene.

Skal forhindre skader

Til dette har vi fått hjelp av Hilde Mari Hvidsten i Statens vegvesen, som kan fortelle at «putebiler» på fagspråket kalles energiabsorberende tversgående sikring, støtputebil eller TMA.

Hun forklarer at energiabsorberende sikring vil si sikring som er av en slik art at den ikke stopper trafikanten momentant, men reduserer belastningen.

- En støtputebil er definert som et større kjøretøy påmontert godkjent støt-/energiabsorberende utstyr, som benyttes som flyttbar tversgående sikring, forteller hun til Dinside.

Hun legger til at de har vært i bruk på norsk veier i over 15 år.

Målet med bruken av disse støtputebilene, er å minimere skadeomfanget, forklarer Hvidsten.

- Hensikten til en tversgående sikring er å være en fysisk hindring som skal sikre at kjørende som ikke tar hensyn til utsatt varslingsutstyr (for eksempel skilt) ikke kommer inn i arbeidsområdet og påfører skade på seg selv, arbeidere eller utstyr. Hensikten med TMA er å minimere skadeomfanget på personer og materiell ved en påkjørsel, sier Hvidsten.

«Kl.11.25 rykket mannskapene ved stasjon Kopstad ut etter melding om at en personbil hadde kjørt inn i en putebil som sikret pågående veiarbeid på E18 sydgående ved Løkentunnelen, Holmestrand», skrev Vestfold Interkommunale Brannvesen på Facebook 27. desember.
«Kl.11.25 rykket mannskapene ved stasjon Kopstad ut etter melding om at en personbil hadde kjørt inn i en putebil som sikret pågående veiarbeid på E18 sydgående ved Løkentunnelen, Holmestrand», skrev Vestfold Interkommunale Brannvesen på Facebook 27. desember. Vis mer

Her brukes putebilene

Denne typen fysiske hindre benyttes ifølge Hvidsten hovedsakelig på veier med høy hastighet, eller høy trafikk.

- TMA eller energiabsorberende sikring brukes hovedsakelig der hvor vi i regelverket har stilt krav om det eller etter en risikovurdering hvor man har funnet at dette tiltaket er nødvendig, sier Hvidsten.

Hun forklarer videre at de stiller krav om at det skal benyttes ved bruk av tversgående sikring for arbeider av lengre varighet hvor fartsnivået er 60 km/t eller høyere, for arbeider på flerfeltsveg med fartsgrense 60 km/t og høyere, og ved arbeid i «lift» hvis fartsnivået er 60 km/t eller høyere.

- I hvor rask fart kan en bil kollidere med disse, uten at føreren blir skadet?

- Bilen vil alltid bli skadet i en kollisjon med en TMA, siden fart bare er en av de faktorene som påvirker skadeomfang i en påkjørsel, sier Hvidsten, samtidig som hun forklarer at støtputebilene tilhører to forskjellige sikkerhetsklasser: De som er testet med en hastighet på 70 km/t, og på100 km/t.

- Skjer det ofte at biler kjører inn i disse putebilene?

- I forhold til hvor mye arbeid som utføres på vegnettet er nok ikke andelen så høy, men det forekommer påkjørsler av TMA, sier Hvidsten.