ELBILKOMMUNE: Averøya i Møre og Romsdal, her representert med Storseisundbrua på Atlanterhavsveien, er Norges tredje største elbilkommune, målt mot totalandel biler. Foto: Øystein Fossum
ELBILKOMMUNE: Averøya i Møre og Romsdal, her representert med Storseisundbrua på Atlanterhavsveien, er Norges tredje største elbilkommune, målt mot totalandel biler. Foto: Øystein FossumVis mer

Elbiler i norske kommuner

Dette er Norges største elbil-kommuner

Og nei, det er ikke Oslo. Hovedstaden er Norges 19. største elbilkommune når vi ser på andelen elbiler.

Finnøy er i særklasse kommunen i Norge med flest elbiler - ikke Oslo - om man ser på elbilantallet fordelt på totalen av biler i kommunene.

Det viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Både bil- og elbilsalget toppet seg i 2017. Og på topp 10-listen av bilmodeller var det kun biler med elmotor (inkludert hybrid).

Øykommunen i Rogaland hadde ved utgangen av fjoråret 330 rene elbiler. I seg selv ikke veldig mange, men det er faktisk en andel på 21,3 prosent, blant befolkningen som talte om lag 3.235 mennesker.

Til sammenligning var det 22.927 elbiler registrert i hovedstaden, men totalt gav det bare en andel på 8,7 prosent elbiler, målt mot den totale bilparken.

Denne tabellen, samt en egen fylkestabell, ser du litt lenger ned i saken.

Øyene dominerer

På andreplass er det en annen øykommune, nemlig Askøy i Hordaland, som med 2.587 elbiler når en andel på 18,5 prosent. I fjor bodde det 28.821 mennesker i Askøy kommune.

Et stykke bak, på delt tredjeplass er det Asker i Akershus og nok en øykommune - Averøy i Møre og Romsdal - som når 11,9 prosent elbiler.

Ved tredje kvartal 2017 hadde Asker 61.065 innbyggere, mens det i lille Averøy bodde 5.854 mennesker.

Fellesnevneren

Felles for de aller fleste kommunene i toppen er at de er nær byer med gode elbilfordeler.

Finnøy ligger nær Stavanger, Askøy nær Bergen, mens Asker ligger nær Oslo.

- Vi ser at i områder der det er bomstasjoner, ferger og betaling for parkering, med fritak for elbil, er andelen elbil høyere. Finnøy, Averøy og Asker har alle bomstasjoner for de som pendler til nærliggende storby, forklarer kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening.

Han mener forskjellen i elbilandel rundt om i landet er nært knyttet til de lokale elbilfordelene - og at andelen stiger raskere når den har nådd et visst nivå.

- Når elbil først har blitt vanlig i et område og du har en fornøyd nabo med elbil, er det også lettere å ta steget selv, argumenterer Haugneland.

- Fritak for elbil ved bompasseringer og enkelte ferjer er viktig for at elbilen også blir utbredt i distriktene. I områder med gratis parkering for alle biler og få bomstasjoner er elbilandelen også lavere.

Norges største elbilkommuner

# Kommune Antall Andel/kommune Andel/Norge
1Finnøy33021,3 %0,2 %
2Askøy2.58718,5 %1,9 %
3Asker3.70011,9 %2,7 %
Averøy38511,9 %0,3 %
5Bergen13.21711,1 %9,5 %
Bærum9.41311,1 %6,8 %
7Fjell1.45611,0 %1,0 %
8Malvik76610,6 %0,6 %
9Klæbu33910,2 %0,2 %
10Austevoll2219,6 %0,2 %
11Meland3819,5 %0,3 %
12Kristiansand3.9659,3 %2,8 %
Lier1.7099,3 %1,2 %
14Ski1.7959,0 %1,3 %
Randaberg4739,0 %0,3 %
16Os (Hordaland)9178,9 %0,7 %
Frogn7048,9 %0,5 %
Rennesøy2248,9 %0,2 %
19Oslo22.9278,7 %16,5 %
Totalt65.50947,0 %

Topp fem i antall

Det er først når man måler kun antall elbiler - ikke andel - at Oslo og Bergen kommer best ut, mer som forventet.

I hovedstaden var det i fjor registert 22.927 elektriske biler. Andelen på 8,7 prosent holder imidlertid ikke til bedre enn en 19. plass på andelslista.

Bergen har nest flest elbiler (13.217), mens Bærum har tredje flest (9.413). I andelskonkurransen holder det til delt femteplass for de to (11,1 %).

- I Oslo og andre større byer bor mange i leiligheter, med felles garasjeanlegg. Der kan det være vanskeligere å få installert en hjemmelader, enn om man bor i enebolig, Sier Haugneland.

Anleggsbidrag til nettselskaper skaper nemlig problemer for sameier og borettslag. Noen risikerer å få ekstraregning på flere hundre tusen kroner, som Dinside skrev sist helg.

Kommunikasjonssjefen i Elbilforeningen tror imidlertid det er en omvendelse på gang i sameier og borettslag.

- Vi ser en endring i holdningen til styrene. Å gjøre fellesgarasjer ladeklare er en investering i boligmassen som kan gjøre den mer attraktiv på eiendomsmarkedet, med stadig økende andel ladbare biler. Boligkjøpere med elbil vil ha leilighet med lademulighet, forklarer Haugneland.

Ingen overraskelser i fylkeskampen

Blant fylkene er det Hordaland, Oslo og Akershus som slår knockout på konkurrentene.

Akershus har flest elbiler, men lavest elbilandel av de tre (8,1%). Oslo kommer på andreplass, både i antall og andel (8,7%), mens Hordaland har den største andelen (9,2%).

- Akershus topper trolig på grunn av at elbiler kan kjøre i kollektivfelt, i tillegg til gratis bompassering og parkering. Oslo og Hordaland har også ledet an i den lokale elbilpolitikken, med utbygging av ladeinfrastruktur, i tillegg til at de sliter mest med lokal luftforurensing, sier Petter Haugneland.

«TOMT I NORD»: Mangel på røde markører viser at Tesla ikke har en eneste hurtiglader i Finnmark og at er relativt få i Nord-Norge generelt. Skjermdump: Tesla.com
«TOMT I NORD»: Mangel på røde markører viser at Tesla ikke har en eneste hurtiglader i Finnmark og at er relativt få i Nord-Norge generelt. Skjermdump: Tesla.com Vis mer

Jobbes med å få hurtigladere til Finnmark

Man forventer kanskje ikke mange elbiler i Finnmark - og i hvert fall ikke på Svalbard. Men at det i fjor ikke var mer enn 209 elbiler i Norges nordligste fylke er lavt. Tallet gir en elbilandel på stusselige 0,5 prosent.

Elbilprodusenten Tesla, som er kjent for sine superladere, viser i sitt eget kart at det ikke eksisterer en eneste «Supercharger i Finnmark (se kart).

- I Finnmark er det store avstander og kaldt klima som reduserer elbilers rekkevidde. Det er heller ikke utbygd hurtigladere i Finnmark slik som i resten av landet, sier Haugneland, men legger til at Elbilforeningen jobber med å få en endring på nettopp det.

- Men for husholdninger med to biler kan den ene være en elbil for daglige turer, også i Finnmark, siden hjemmelading uansett er den viktigste formen for lading.

Tallene i tabellen under viser at Svalbard hadde 13 registrerte elbiler i 2017, og en andel som er 0,7 prosentpoeng mer enn Finnmark.

Norges største elbilfylker

# Fylke El-antall El-andel fylke Bilpark totalt Bilparkandel av Norge
1Akershus27.6758,1 %339.66512,4 %
2Oslo22.9278,7 %264.5909,6 %
3Hordaland22.3259,2 %242.8718,9 %
4Rogaland12.9115,5 %236.4288,6 %
5Sør-Trøndelag8.7015,5 %158.6705,8 %
6Buskerud6.7244,0 %168.0976,1 %
7Vest-Agder5.8646,3 %93.6623,4 %
8Vestfold5.7314,2 %136.2815,0 %
9Østfold5.6813,5 %163.7916,0 %
10Telemark3.5233,6 %97.4463,6 %
11Møre og Romsdal3.4732,4 %145.6145,3 %
12Nordland2.9642,3 %128.7904,7 %
13Aust-Agder2.2563,6 %62.7992,3 %
14Hedmark2.1591,8 %121.9754,4 %
15Oppland1.8201,6 %117.3324,3 %
16Nord-Trøndelag1.8102,3 %79.7962,9 %
17Troms1.3881,6 %87.1893,2 %
18Sogn og Fjordane1.0241,7 %59.1002,2 %
19Finnmark2090,5 %38.8441,4 %
20Svalbard131,2 %1.1110,0 %
Totalsum139.1785,1 %2.744.051100,0 %

Kilder: OFV, Norsk Elbilforening og Tesla