Test: BMW Z4 30i sDrive

Dette er «kone­bilen» mannen vil ha

Toliteren imponerer og den har blitt enda mer leken enn før.

LEKEN «DAMEBIL»: Toseters kabrioleter havner fort i hendene på kvinner, men da går kjøreglade menn glipp av en moroklump. Foto: Jamieson Pothecary
LEKEN «DAMEBIL»: Toseters kabrioleter havner fort i hendene på kvinner, men da går kjøreglade menn glipp av en moroklump. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Se rundt deg. Nå er det kvinnene som kjører de kuleste bilene. Du ser dem i de artige Miniene, Mercedes SLC og Mazda MX-5, mens gutta mer og mer havner i store sedate SUV-er. Men Z4 bør ikke bare forbeholdes langt flagrende hår, for dette er en skikkelig artig kjøremaskin som også gutta bør bruke.

BMW har hatt en lang og litt sær reise med sin minste kabriolet, og designen har alltid vært noe utenom det vanlige. Det begynte med Z1, med nedfellbare dører.

SORT: Toppmodellen M40i gjennomsyres av koksgrå eksteriørdetaljer, på alt fra logoer til veltebøyler, mens vår testbil har en herlig Missano Blå metallic lakk (ett av ni lakkalternativer) og BMW Indivitual High-gloss Shadowline finish på alle detaljer, som er standard når du velger M-sportpakka. Sammen med elfenbenshvite seter er dette kanskje den mest oppsiktsvekkende kombinasjonen av de alle. Foto: Jamieson Pothecary
SORT: Toppmodellen M40i gjennomsyres av koksgrå eksteriørdetaljer, på alt fra logoer til veltebøyler, mens vår testbil har en herlig Missano Blå metallic lakk (ett av ni lakkalternativer) og BMW Indivitual High-gloss Shadowline finish på alle detaljer, som er standard når du velger M-sportpakka. Sammen med elfenbenshvite seter er dette kanskje den mest oppsiktsvekkende kombinasjonen av de alle. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Z3 var et forsøk på å lage en konkurrent til verdens største cab-suksess, Mazda MX-5, men både BMW og kundene ville ha mer, så den vokste ut av proporsjoner og prislister da de installerte den med seksere og toppet den med Z3 M. Etterkommeren vokste og fikk navnet Z4, og dette er den tredje i rekken.

Som de tidligere, er denne umulig å forveksle med noe annet, men Z4 har med årene blitt lettere å like av alle. Og selv om utseendet har kunnet vært omdiskutert, har de alltid vært kompromissløse på klassisk toseters sportsbil-oppsett. Følelsen av å sitte langt bak med et langt panser foran seg er på plass.

STORE NESEBOR OG LURT SMIL: M-Sport har mye mer liv og røre i fronten enn de andre utgavene. Foto: Jamieson Pothecary
STORE NESEBOR OG LURT SMIL: M-Sport har mye mer liv og røre i fronten enn de andre utgavene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kortere akselavstand

Som vanlig med ny modell har Z4 vokst i alle retninger. 8,5 cm lenger, 7,4 bredere og 1,3 cm høyere. Men akselavstanden er faktisk blitt 26 cm kortere.

Om det skyldes at de ble tvunget på grunn av samarbeidet med Toyota, vites ikke, men sjefen for utviklingen av Supraen (Toyota), Tetsuya Tada, mente han var kompromissløs med sin «golden ratio», der sprovidde og akselavstand skulle ha forholdet 1,6 da ny nye skulle bygges.

Uansett hvem som har æren, har man lykkes med å lage en kjøreglad og rapp liten sak, og på sedvanlig BMW-vis er vektfordelingen 50/50 mellom akslene.

Bilen er ganske bøllete satt opp og skiller seg markant fra for eksempel Porsche 718, som er mer opptatt av presisjon. Z4 lever mye mer og krever at du venner deg til den. Hekken er såpass løs at ESP griper inn relativt ofte.

Slår du den av, vil du oppleve en ganske tailhappy bil, hvis du prøver på den slags. Den kommer fort og bredt, men er lett å håndtere. På veien vil man oppleve til dels store retningsforandringer i sving med pådrag og oppslipp, noe som er gøy og involverende når man får Z4 litt under huden. Da kan det være greit å legge på 13.000 ekstra i sportsdifferensial.

Testbilen har Adaptivt M-sportsunderstell, som bare koster 6.000 kroner ekstra over sportsunderstellet som er standard. Comfort-modus er innstillingen du kommer til å bruke mest, og det gir både komfort og sportslige kjøreegenskaper. Bilen blir markant stivere i Sport.

Tre motorer

Z4 fås med tre motorvarianter:

  • På toppen finner vi M40i med 3-liters dobbelturbo rekkesekser med 340 hester og 500 Nm.
  • I midten finner vi sDrive 30i med en toliter turbofirer med 258 hester og 400 Nm.
  • I bunnen på næringskjeden finner vi sDrive 20i med den samme toliteren, men nedtunet til 197 hester og 320 Nm.

8-trinns Steptronic sportsgirkasse er eneste alternativ på de to største, tilvalg på 20i. Vi har tidligere kjørt M40i (test kommer snart) og den var helt herlig, veldig mye takket være motorpakka i front.

LAVT: Ergonomien er det ingenting å si på, men elektrisk betjening på stoler koster ekstra og du må legge på enda mer hvis du ønsker elektrisk korsryggstøtte oppå det igjen. Foto: Jamieson Pothecary
LAVT: Ergonomien er det ingenting å si på, men elektrisk betjening på stoler koster ekstra og du må legge på enda mer hvis du ønsker elektrisk korsryggstøtte oppå det igjen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Man merker selvfølgelig at den har 82 hester ekstra, men, lydbildet er også en viktig grunn for de som legger 200.000 kroner ekstra på bordet. Men den oppdrar deg nesten til å kjøre penere, fordi du blir liggende å kjøre roligere med taket nede, fortrinnsvis på småveier, bare for å nyte lyden.

Vi var derfor ekstra spent på å kjøre 30i. Firesylindrede motorer kan være vel så morsomme, og det funker faktisk vel så bra her. Bilen blir 100 kilo lettere og den føles skikkelig kvikk og responsiv.

Lyden er viktig i en cab, og det har BMW fått til. Den låter troverdig sportslig og kommer med avmålte morolyder under giring og oppslipp, når kjøreprogrammet settes i sport.

Effektleveransen kan oppsummeres som mye hele veien - desto mer du kommer oppover i registeret. Det er mye moment i bunn. Like viktig er samspillet med girkassen.

Eco Pro er ikke greia for denne bilen. Da får man en kjip pedalrespons og ei treigt responderende girkasse. Comfort funker bra i de fleste tilfeller, og den kløtsjer faktisk ut når du ikke bruker kraft, så man sparer bensin i denne modusen også - samtidig som den responderer fort nok, selv om man også her ønsker kjappere pedalrespons.

STORT: 281 liter uansett om taket er oppe eller nede og skiluke er ikke helt vanlig i Cabrioleter. Foto: Jamieson Pothecary
STORT: 281 liter uansett om taket er oppe eller nede og skiluke er ikke helt vanlig i Cabrioleter. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Setter du bilen i sportmodus, strammes alt opp ganske merkbart og ting stemmer bedre. Ikke bare på sportsstyringen, som er standard, men også på understell, vekslinger, turtall og gassrespons.

Spesielt det siste er mest velkomment, for vi velger heller å kjøre den manuelt med padlene for å selv bestemme turtallet, fremfor at BMW gjør det for oss.

LEKKERT: Z4 har akkurat like høyt utstyrsnivå og brukervennlighet som øvrig program og har den aller nyeste designen inni. Foto: Jamieson Pothecary
LEKKERT: Z4 har akkurat like høyt utstyrsnivå og brukervennlighet som øvrig program og har den aller nyeste designen inni. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

På mange måter er 30i like gøy som M40i, selv om den mangler prestasjoner på papiret. Den er 100 kilo lettere og trenger bare 5,4 sekunder til 100 - mot 4,5 på storebror. De tidelene klarer man seg uten.

Med ny modell følger også alt det siste av utstyr. Sikkerheten står i høysetet, så alle systemer som holder deg på veien er på plass - nesten. Man har nemlig droppet aktiv filholder, noe som ville blitt slått av uansett. Det som er verre, er at det meste av sikkerhetsutstyr koster ekstra, både hver for seg og i ei pakke.

Det samme gjelder inni. Z4 kjører akkurat samme standard som øvrig program. Det vil si premiumfølelse og god sittekomfort, hvis man betaler. Sportsstolene koster 14.500 ekstra, dersom du ønsker elektrisk drift og korsryggstøtte.

Harman Kardon-anlegget har skikkelig bra lyd, men kommer kanskje ikke helt til sin rett i caben - selv om støynivået med taket oppe ikke er høyt, så lenge man holder seg unna motorvei. Taket åpnes på raske ti sekunder i hastighet opp til 50 km/t og er blant de raskeste på markedet nå.

Testresultat

BMW Z4 30i sDrive

Terningkast 5
Kjøreglad og potent frihet.

Bra motor, underholdende understell, luksuriøse omgivelser, enkel infotainment og bra støydemping til cab å være.

Mangler Porsche-presisjon, stiv pris.

Om det er noe å irritere seg over i bilen? Ja, koppholderne. De er plassert under armlenet. Skal de brukes har du ikke noe sted å legge fra deg albuen.

Blir dyr

Skal Z4 bli skikkelig kul, må man velge M Sport-pakka for 59.000 kroner. Det høres dyrt ut, men en eller annen pakke må du ha uansett ha og du får med deg mye attraktivt utsyr, så prisdifferansen blir ikke så stor.

Det er i fronten du får størst visuell forskjell med større gap og aggressive former, men man får også High-Gloss Shadow Line Finish på alt fra grill, diffusere (som følger M Sport) ventebøyler og så videre, sportunderstell, M Sport-ratt i skinn, M Sport-seter, M sport-bremser og 18-tommere. En tomme ekstra koster 9.500 kroner.

Men skal du ha full utnyttelse av multimedia og få med sikkerhetssystemene, blør man 50.000 til. Vår bil har alt, og ekstrautstyr for 207.000 kroner.

Vi mener

Z4 er en artig kjøremaskin, men den koster så det svir. SDrive 30i er trolig det beste kompromisset mellom effekt og pris, men er power under panseret mindre viktig, sparer du 70.000 kroner på 20i.

BMW Z4 30i sDrive

Motor:R4, 16v, Twin scroll turbo, Bensin
Slagvolum:1998 ccm
Effekt - o/min :258 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:400/ 1550
0-100 km/t:5,4 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk WLTP:0,76 l/mil
CO2-utslipp NEDC:170 g/km
Tankvolum:52 liter
L/B/H:432/184/130 cm
Akselavstand:247 cm
Dekkdimensjon:255/35R19 275/35R19
Bagasjerom:281 liter
Egenvekt:1430 kg
Pris fra kr.:654.500
Pris testbil kr.:861.600