VERDENS STØRSTE ELBILPARKERING: Grønnere Oslo AS planlegger et såkalt mobilitetshus i bydel Frogner i Oslo, nærmere bestemt i Haxthausens gate (Gyldenløves gate). Skjermdump: Video fra «Mobilitetshus Frogner» / Grønnere Oslo
VERDENS STØRSTE ELBILPARKERING: Grønnere Oslo AS planlegger et såkalt mobilitetshus i bydel Frogner i Oslo, nærmere bestemt i Haxthausens gate (Gyldenløves gate). Skjermdump: Video fra «Mobilitetshus Frogner» / Grønnere OsloVis mer

Etaten stoppet parkeringshus uten vurdering

- Dette er ikke et parkeringshus

Plan- og bygningsetaten i Oslo ville ikke vurdere «verdens største» elbilparkering. Nå har kampen startet i kulissene.

Firmaet Grønnere Oslo AS har planlagt å bygge et storslått parkeringshus på Frogner i Oslo innen 2020.

Nå har det blitt gratis å parkere ved ni norske flyplasser, mens det kan svi skikkelig å bare plukke opp noen på Gardermoen.

I tillegg til å romme opptil 600 parkeringsplasser for elbil - som er antatt å bli verdens største - er det planlagt at det såkalte mobilitetshuset skal ha et betydelig innslag av delingsbiler, sykkelparkering og -verksted inne i fjellet på Frogner.

Det er også skissert selvvask for bil og selvbetjent kaffebar i det store parkeringshuset, som etter planen skal fordele seg over to fjellhaller.

14.280 kvadratmeter

Hver av hallene - som skal gå over i hverandre - er 105 meter lange, 17 meter brede og går over 4 etasjer - til sammen 14.280 kvadratmeter.

Tanken er at det skal bli flere slike parkeringshus - eller «mobilitetshus» - i hovedstaden. Dinside vet at Grünerløkka og St. Hanshaugen er et mål for utviklerne med tiden, selv om det ikke foreligger noen konkrete planer ennå.

I det store og hele ser prosjektet ut som et meget grønt og miljøvennlig alternativ - i alle fall ved første øyekast.

Uønsket

Bymiljøetaten har vært positiv. Det er også bydel Frogner og flere partier i Oslo kommune, men i august stoppet saken opp hos plan- og bygningsetaten i hovedstaden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De mener nemlig at et slikt parkeringshus verken passer inn med tidligere planer, som «Kommuneplan 2015 – Oslo mot 2030» eller statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging.

«Plan – og bygningsetaten stopper det private reguleringsforslaget for videre behandling, fordi utbyggingen av eiendommen er i strid med flere overordnede vedtatte planer og føringer. Et parkeringsanlegg for 600 biler er uønsket i dette området», fastslår etaten i sitt svar på søknaden.

- Ikke et parkeringshus

Enkelt kan det forklares at plan- og bygningsetaten ikke vil vurdere et nytt parkeringshus i Oslo.

Grønnere Oslo har imidlertid krevd at saken blir behandlet politisk i bystyret, slik at den kan komme opp til en ordentlig vurdering i plan- og bygningsetaten. De mener at etaten har misforstått.

- Dette er ikke et parkeringshus. Det er lett å gjøre den feilen å se på det som et parkeringshus, men dette er et mobilitetshus, sier pressetalsmann Knut Bertil Steen i Grønnere Oslo til Dinside.

- Hvordan mener dere at dette ikke et parkeringshus?

- Brukerne vil være alle de som bor på Frogner, og som skal et sted - ikke for gjester. Her må man leie eller kjøpe seg en fast plass. Og det gjelder ikke bare for biler. Jeg tror ikke det har gått opp for folk hvor stort for eksempel elsykkel er i ferd med å bli, sier Steen.

Slik har Grønnere Oslo planlagt at det såkalte mobilitetshuset på Frogner skal se ut. Vis mer

Forsøker å påvirke eget parti

Lokalparti som Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet ønsker fortsatt mobilitetshuset velkommen, mens andre parti ikke har bestemt seg ennå. Nå har lokale krefter i Frogner SV tatt opp kampen for å få bypartiet til å gå imot - på grunn av miljøet.

- Som plan- og bygningsetaten mener også vi at huset vil føre til økt trafikk, forklarer lokallagsleder Karin Hærnes Hoel i Frogner SV til Dinside.

- Dette virker da som et grønt tiltak. Er dere ikke for det?

- Nei. Vi er bekymret for at det ikke er nok elbiler på Frogner. Planen er nemlig å slippe til fossilbiler i begynnelsen. Og det vil ikke stimulere til elbilbruk. Dette blir en ond sirkel.

- Dessuten mener vi at det ikke hjelper å ha en garasje med delingsbiler og sykler, om folk må reise i 15 minutter for å komme seg dit. For å stimulere til bruk av dette har vi mer tro på ladestasjoner og delingsbiler i gatene, sier Hærnes Hoel.

- Når 15.000 mennesker

Grønnere Oslo er ikke enig i den påstanden.

- Innen en avstand på 300 meter fra mobilitetshuset bor det 4.000 mennesker. Undersøkelser gjort i forbindelse med elsykkel tilsier at folk synes det er akseptabelt å gå 300 meter. Og innen 500 meter bor det hele 15.000, forklarer Knut Bertil Steen.

- Dessuten bruker folket på Frogner ofte kollektivt til jobb. Siden de bruker bilen så sjelden vil de synes det er greit å gå 3-500 meter til mobilitetshuset, slår pressetalsmannen fast.

- Tror dere på at prosjektet blir noe av?

- Ja. Dette er veldig viktig med tanke på utviklingen av Oslo.