FORM FØLGER FUNKSJON: Få vil vel si B-klasse er Mercedes' vakreste bilmodell, selv om tredje generasjon har en noe mer raffinert linjeføring enn forgjengerne og en imponerende aerodynamikk. Men bilen tar det igjen ved å være både romslig og - ganske - praktisk. Foto: Daimler AG
FORM FØLGER FUNKSJON: Få vil vel si B-klasse er Mercedes' vakreste bilmodell, selv om tredje generasjon har en noe mer raffinert linjeføring enn forgjengerne og en imponerende aerodynamikk. Men bilen tar det igjen ved å være både romslig og - ganske - praktisk. Foto: Daimler AGVis mer

Prøvekjørt: Mercedes-Benz B-klasse

Dette er hva vi kaller sjelden vare

Tredje generasjon Mercedes-Benz B-klasse tar den kjente oppskriften fra forgjengeren og forbedrer den, med kraftig oppdatert teknologi.

Det er allerede gått over 13 år siden vi kjørte den første fleksibilen / flerbruksbilen fra Mercedes-Benz, som kledelig nok var blitt døpt B-klasse. Den plasserte seg dermed mellom lille, rare A-klasse og mellomstore, klassiske C-klasse.

Generasjon to kjørte vi høsten 2011 og Mercedes bekreftet dermed at de var kommet for å bli i MPV (familiefrakter)-segmentet. Og nå, vel sju år seinere, har vi hatt anledning til å kjøre en ny generasjon B-klasse for tredje gang. Det er blitt tradisjon …

FLYTER BEDRE: En skarpere design i fronten og en noe mer flytende, jevn linjeføring skiller B-klasse III fra forgjengeren. Foto: Knut Moberg
FLYTER BEDRE: En skarpere design i fronten og en noe mer flytende, jevn linjeføring skiller B-klasse III fra forgjengeren. Foto: Knut Moberg Vis mer

Prioritet til det praktiske

Vi er blant dem som synes det er synd at ikke flere med behov for familiebil går mot den dominerende SUV-moten og anskaffer en flerbruksbil. Det er utvilsomt de mest praktiske familiefrakterne på markedet, kanskje med unntak av de varebilbaserte kjøretøyene som for eksempel VW Multivan, Opel Vivaro eller Peugeot Traveller.

En klassisk SUV er en mindre praktisk bil, men det skal sies at det har dukket opp en nyere kategori som kan kalles en krysning mellom SUV og MPV, som de ganske store Peugeot 5008 og Skoda Kodiaq.

SISTE SKRIK: Nye B-klasse har fått det aller nyeste og mest avanserte av digitale løsninger og tilkoblet multimedia, deriblant brukergrensesnittet MBUX som lar deg prate med bilen underveis. Testbilen har såkalt widescreen-layout med to skjermer på 10,25 tommer. Standard er to 7-tommere. Foto: Knut Moberg
SISTE SKRIK: Nye B-klasse har fått det aller nyeste og mest avanserte av digitale løsninger og tilkoblet multimedia, deriblant brukergrensesnittet MBUX som lar deg prate med bilen underveis. Testbilen har såkalt widescreen-layout med to skjermer på 10,25 tommer. Standard er to 7-tommere. Foto: Knut Moberg Vis mer

Men B-klasse tilhører i utgangspunktet det klassiske kompakt-MPV-segmentet, som en premium-aktør i en bilklasse som på 90-tallet ble grunnlagt av Renault (Scénic) og Opel (Zafira). Da er det naturlig at bilen bedømmes i stor grad ut fra kriterier som plass, fleksibilitet og andre praktiske hensyn.

BMW og Mercedes toppet i 2017

Som nevnt er ikke flerbruksbiler generelt salgsvinnere her i landet. Unntakene har vært nettopp premium-merkenes modeller. BMW kom seinest inn i klassen med en - eller rettere sagt to - modeller, og var toppselgeren i 2017 med hele 2.270 biler - hvorav 2171 Active Tourer som ladbar hybrid. 7-seteren Gran Tourer er marginal.

BRED OVER BAKEN: Mer enn en klassisk MPV, ser B-klasse ut som en høy kombi bakfra. Bilen måler 180 centimeter i bredden og det gir seg utslag i godt armslag innvendig. Foto: Knut Moberg
BRED OVER BAKEN: Mer enn en klassisk MPV, ser B-klasse ut som en høy kombi bakfra. Bilen måler 180 centimeter i bredden og det gir seg utslag i godt armslag innvendig. Foto: Knut Moberg Vis mer

Og B-klasse var nest mest solgte flerbruksbil i Norge i 2017 med 1.707 registreringer. Mercedes og BMW dominerte dermed MPV-klassen, for tredjemann, Ford S-Max, fikk 812 registreringer.

Forklaringen er i stor grad elektrifisering. For om BMWs storselger var en ladbar hybrid, var B-klassesalget i all hovedsak elbilen B 250 e. Den er ikke lenger i salg i 2018, og dermed har antall registreringer av utgående modell stupt i år - per 31. oktober var kun 138 biler registrert.

KVALITET: Mercedes-følelsen har med detaljarbeidet å gjøre, som her i førerdøren. Foto: Knut Moberg
KVALITET: Mercedes-følelsen har med detaljarbeidet å gjøre, som her i førerdøren. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mangler strøm

Med andre ord kommer ikke nye B-klasse til dekket bord - her står nemlig ingen elektrifisert versjon på programmet per i dag. Testbilene vi har prøvd er en bensin- og en dieselutgave.

Ny B-klasse betyr ny design. I hvert fall i detaljene, for den generelle formgivningen er beholdt. Linjeføringen er imidlertid noe mer dynamisk, med en strammere front med smalere lykter, og en akselavstand som er strukket noe i forhold til utgående B-klasse - 273 centimeter nå mot 270 tidligere. B-klasse er nemlig basert på samme plattform som den ferske A-klassen, som vi prøvekjørte tidligere i år.

Ellers er bilen bare litt lengre og litt bredere enn før - og fire millimeter lavere. Det gir kompakt størrelse fortsatt - B-klasse er 442 centimeter lang, 180 bred og 156 centimeter høy.

PÅ DET JEVNE: Minimumsplassen i bagasjerommet er faktisk litt mindre enn i forgjengeren, men det er mer praktisk. Foto: Knut Moberg
PÅ DET JEVNE: Minimumsplassen i bagasjerommet er faktisk litt mindre enn i forgjengeren, men det er mer praktisk. Foto: Knut Moberg Vis mer

Samme plass - mer fleksibel

Hva skjer så med plassforholdene innvendig? Ikke så mye - og bagasjerommet har faktisk krympet noe i minimum-volum - men avhengig av om baksetet er i fremre eller bakre posisjon, vil det kunne varieres mellom 455 og hele 705 liter - da vil også seteryggen være justert til en brattere vinkel.

Det justerbare baksetet var ikke tilgjengelig på testbilene, men vil være tilgjengelig fra medio 2019. Det kan da skyves 14 centimeter i lengderetningen. Det kan for øvrig deles i tre partier i forholdet 40:20:40 - praktisk for eksempel for å laste lange gjenstander i midten.

Det er grei benplass og god klaring for hodet også for voksne på 190 centimeter, selv med tilvalget panoramatak.

BRA MED PLASS: «Bak seg selv» sitter test-dummyen på litt under 190 centimeter helt greit. Foto: Audun Hermansen
BRA MED PLASS: «Bak seg selv» sitter test-dummyen på litt under 190 centimeter helt greit. Foto: Audun Hermansen Vis mer

Ekte Mercedes

Premium-følelsen man forbinder med Mercedes-Benz kommer for fullt bak rattet i B-klasse. Det er ikke rart, for her finner vi de samme nye og moderne løsningene som ble introdusert med A-klasse og som legger listen svært høyt i denne klassen.

Det betyr premium-nivå på finish og materialvalg og generell kvalitetsfølelse, og ikke minst muligheten for å utstyre B-klasse med det siste innen multimedia, kommunikasjon og smarte assistanseløsninger, formidlet via gedigne digitale displayer i dashbordet.

Det gedigne rattet er av samme type som i Mercedes-flaggskipet S-Klasse, og inneholder også all betjening for fartsholderen. Distronic-hendelen er altså blitt borte. B-klasse kan for øvrig nå også utstyres med HUD (head-up display), for første gang, noe testbilene var utstyrt med.

KJØRE-ASSISTENT: Dette er en utvidet funksjon innen navigasjonssystemet, der veien foran vises i 3D med aktive piler som peker og forteller hvor du skal kjøre. Foto: Knut Moberg
KJØRE-ASSISTENT: Dette er en utvidet funksjon innen navigasjonssystemet, der veien foran vises i 3D med aktive piler som peker og forteller hvor du skal kjøre. Foto: Knut Moberg Vis mer

Prate med bilen

Testbilene var utstyrt med det mest avanserte av denne teknologien og instrumentpanel og skjermen som fungerer som grensesnitt mellom fører og bil, gir et vell av muligheter. Systemene betjenes enten med fingrene rett på skjermen i midten, ved å bruke et stort berøringsfelt på midtkonsollen som brukes til skriving, scrolling, forstørring og forminskning, eller ved å bruke betjeningen på rattet.

Eller man kan snakke til bilen og få svar, enten du spør om hvor nærmeste servicestasjon eller pizzarestaurant er, eller hvor mange innbyggere det er i USA. Stemmekontrollen i MBUX (Mercedes-Benz User Experience) -systemene fungerer som i A-klasse, der vi testet den i sommer.

Se vår video fra den testen under.

«Hey, Mercedes!» Se og hør hvordan Mercedes-Benz User Experience (MBUX) fungerer. Vis mer

Vi prøvde også den såkalte Energizing-pakke Plus, der den adaptive komfortstyringen setter sammen klimaregulering, stemningsbelysning, musikk og sittekomfort til oppkvikkende eller avslappende programmer på flere minutter.

For å unngå tretthet i ryggen på lengre reiser, vil for eksempel systemet med ujevne mellomrom endre ørlite grann på vinkel på sittepute og seterygg, så man endrer sittestillingen og dermed muskelbelastningen.

Fem motorer

Og under panseret - hva finner vi så der? Jo - Mercedes har valgt et ganske moderat motorprogram for B-klasse og selv om man kan velge AMG-pakke med sporty detaljer, har ikke Mercedes sportslige ambisjoner med denne bilen, noe som for så vidt er greit for denne typen bil.

Og per i dag er det altså ingen ladbar versjon tilgjengelig. På spørsmål om denne vil komme som elbil, er svaret unnvikende - men det svares at det på et seinere tidspunkt vil komme et elektrisk alternativ i kompaktklassen.

LITEN TASS: Dette er bensinutgaven med en kompakt turbomotor på 1,33 liter som Daimler har utviklet sammen med Renault. Tross 163 hester blir den masete hvis man er for tung på gassen. Foto: Knut Moberg
LITEN TASS: Dette er bensinutgaven med en kompakt turbomotor på 1,33 liter som Daimler har utviklet sammen med Renault. Tross 163 hester blir den masete hvis man er for tung på gassen. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bensin: B 180 og B 200, begge med 1,3-liters turbo bensinmotor, i kombinasjon med 7-trinns dobbelkløtsjgirkasse (7G-DCT).

Diesel: B 180 d (1,5-liters OM 605-8-motor på 116 hester) og det som er vår favoritt - den ultramoderne dieselmotoren OM 654, kjent fra C-klasse, som nå sitter - på tvers - i B-klasse i B 200 d (150 hestekrefter) og B 220 d (190 hester).

Ifølge Mercedes tilfredsstiller denne motoren allerede nå de strengeste europeiske utslippskravene Euro 6d, som ikke trer i kraft før 2020.

PREMIUM: Her sitter man godt. Sitteputen kan justeres til riktig lengde i likhet med sidevangene, og du kan velge mellom programmer for å kvikke deg opp eller roe deg ned under kjøring. Foto: Knut Moberg
PREMIUM: Her sitter man godt. Sitteputen kan justeres til riktig lengde i likhet med sidevangene, og du kan velge mellom programmer for å kvikke deg opp eller roe deg ned under kjøring. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bensin og diesel på prøve

Vi prøvde bensinversjonen B 200 og dieselutgaven B 220 d.

Den lille bensinmotoren har en maksimal effekt på 163 hestekrefter, hvilket skulle holde fint i denne bilen, som veier mindre enn 1,5 tonn. 250 newtonmeter er dessuten tilgjengelige fra ganske lavt i registeret - ved 1620 omdreininger.

Kraftoverføringen via 7-trinnsautomaten tar seg av å holde styr på kreftene, og vi lærte oss etter hvert å være behersket på gassen, for blir belastningen høy, drar den langt på girene og oppleves masete og på grensen til støyende - hvilket ikke kler de raffinerte omgivelsene i bilen.

Det kan nok likevel oppleves som noe som skurrer litt i denne versjonen, for eksempel når man skal foreta kjappe forbikjøringer.

IMPONERER: I øverste utstyrsnivå, som her, mangler det ikke noe. Utviklingen har på akkurat dette feltet vært enorm siden første B-klasse kom i 2005. Foto: Knut Moberg
IMPONERER: I øverste utstyrsnivå, som her, mangler det ikke noe. Utviklingen har på akkurat dette feltet vært enorm siden første B-klasse kom i 2005. Foto: Knut Moberg Vis mer

Utmerket diesel

Da opplevde vi den bjørnesterke tolitersdieselen atskillig mer behagelig, både i lydbildet og i kraftutfoldelsen. Den er dessuten kombinert med en ny og utmerket 8-trinns DCT-kasse.

Så har den også en god del mer av både effekt og trekkraft - med sine 190 hester og 400 newtonmeter greier den 0 til 100 på 7,2 sekunder og gjør de fleste forbikjøringer eller påkjøringer fra sideveier, til en lek.

Komfortabel og godmodig

Kjøreopplevelsen ellers, uansett versjon, preges - som man forventer av en Mercedes-Benz - av svært god kjørekomfort. Verken korte eller lange ujevnheter utgjør noen utfordring for denne bilen, særlig med tilvalget aktiv demperkontroll, som testbilene var utstyrt med. Støynivået er generelt behersket, uten at det kan sies å være noe S-klasse-nivå over lyddempingen.

Dessuten har de kraftigste versjonene, som dem vi kjørte, multilenke-bakhjulsoppheng. Det er derfor mulig framdriften i de svakere utgavene, utstyrt med torsjonsaksel bak, vil oppleves noe mindre raffinert.

Det hevdes at den nye generasjonen er mer sportslig å kjøre, og det er godt mulig - jeg husker ikke forgjengeren så godt at jeg kan bedømme. Spesielt sportslig er den uansett ikke - her er komforten i høysetet og kjøreegenskapene betryggende og forutsigbare.

Styringen er presis og godt vektet, men litt ufølsom. Dette er ikke en bil man får lyst til å hive aktivt gjennom svingene.

GOD RETT FREM: Selvsagt er B-klasse kompetent på svingete vei, men den inspirerer ikke med gnistrende kjøredynamikk eller skarp styrefølelse. Foto: Daimler AG
GOD RETT FREM: Selvsagt er B-klasse kompetent på svingete vei, men den inspirerer ikke med gnistrende kjøredynamikk eller skarp styrefølelse. Foto: Daimler AG Vis mer

Sammensatt konklusjon

Alt i alt må vi si oss fornøyd med nye B-klasse. Riktignok er den ikke, som flerbruksbil, noen mester i faget. For å nå full score her, mangler det smarte og brukervennlige praktiske detaljer og fleksibilitet, som man kan finne i de folkelige alternativene som Renault Scénic eller Citroën C4 Picasso. De kommende, skyvbare baksetene utgjør ikke noen fullstendig fleksibil-pakke.

Men teknologien bilen kan skilte med, imponerer og representerer det ypperste av hva de tyske premium-produsentene gjør i dag.

Skal du ha all denne funksjonaliteten, må du imidlertid (og selvsagt) betale ganske mye ekstra og det samme gjelder selvsagt den beste graden av komfort - som den vi kunne nyte godt av i de tilgjengelige testbilene.

Utfordringen før endelig dom skal avsies er at vi ikke kjenner de endelige prisene. Men en aldri så liten indikasjon ligger i A-klasse-prislista. Vi kan regne med at B vil ligge noen tusenlapper over A i pris og at ekstrautstyret vil være priset ganske likt. I så fall snakker vi om fra-priser på et sted mellom 400.000 og 450.000 kroner.

Testresultat

Mercedes-Benz B-klasse

Komfortabel, romslig og lettkjørt. Høy premium-faktor og kvalitetsfølelse. Imponerende assistanse- og sikkerhetsteknologi tilgjengelig.

Kunne hatt flere fleksi-løsninger og oppbevaringsrom (oppleves mer som en høy, romslig kombi enn som en flerbruksbil). Bensinmotoren i B 200 låter anstrengt under belastning. Litt uinspirerende kjøreegenskaper.

Se alle våre tester

Tekniske data

Mercedes-Benz B-klasse 200 220 d
Girkasse:DCT 7DCT 8
Motor:R4 bensin turboR4 diesel turbo
Slagvolum:1332 ccm1950 ccm
Effekt - o/min :163 hk/5500190 hk/3800
Dreiemoment - o/min:250 Nm/1620400 Nm/1600-2600
0-100 km/t:8,2 sek.7,2 sek.
Toppfart:223 km/t234 km/t
Forbruk:0,54 l/mil- l/mil
CO2-utslipp:124 g/km- g/km
Tankvolum:43 l43 l
L/B/H:442/180/156 cm442/180/156 cm
Akselavstand:273 cm273 cm
Drevne hjul:ForhjulstrekkForhjulstrekk
Standard dekk:205/60-16205/55-17
Bagasjerom:455/1540 l455/1530 l
Egenvekt:1335 kg1470 kg
Hengervekt:
Pris ikke kjent pr. november

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.