TIDENES DYRESTE BILER: Slik kan det se ut under en auksjon av verdens dyreste biler. Her blir tidenes tolvte dyreste auksjonsbil solgt, for den nette sum av 148 millioner kroner. Foto: Gooding and Company
TIDENES DYRESTE BILER: Slik kan det se ut under en auksjon av verdens dyreste biler. Her blir tidenes tolvte dyreste auksjonsbil solgt, for den nette sum av 148 millioner kroner. Foto: Gooding and CompanyVis mer

Tidenes dyreste biler

Dette er historiens 13 dyreste biler solgt på auksjon

Nye biler kan selges dyrt, men ikke så dyre som disse gamle klassikerne.

I dag skal «Saga Noréns» lekre Porsche 911 S, fra den svensk-danske TV-serien Broen, selges på auksjon. Det skjer i forbindelse med Bonhams Festival of Speed Sale, i London.

Porschen fra 1977 - med like lekker farge som en moderne snusboks - er ventet å ikke koste mer enn et sted mellom 210.000 og 320.000 kroner, ifølge auksjonsselskapet Bonhams egen hjemmeside. Pengene går uavkortet til veldedighet.

Oppdatert: Bilen gikk for den nette sum 141.500 dollar (1,5 millioner kroner).

Skuespiller Sofia Helin, alias Saga Norén fra Broen, sammen med Porschen hun eier i TV-serien. Foto: Bonhams
Skuespiller Sofia Helin, alias Saga Norén fra Broen, sammen med Porschen hun eier i TV-serien. Foto: Bonhams Vis mer

Pavens luksusbil

Et spansk luksus-leasingselskap betalte mye bedre da Pave Frans nylig solgte sin spesialbygde Lamborghini Huracan, på auksjon i Monaco. Åtte millioner norske kroner - til en god sak - var likevel heller ikke på langt nær nok, til å nærme seg lista over tidenes dyreste auksjons-biler.

Til det var den nok for ny - og kanskje for lite brukt. Også var den også helt feil merke.

I juni satte derimot en bilmatteselger ny rekord, da han kjøpte historiens aller dyreste bil - noensinne. Her får du samlingen av de 14 dyreste bilene, som starter på den nette sum av 143,5 millioner norske kroner. Felles for dem er at de trolig kommer til å stige enda mer i verdi.

Den dyreste? Ja, den kostet mye, mye mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

13. Ferrari 250 LM: 143,5 millioner kroner

FERRARI 250 LM: Denne 1964-modellen ble solgt for 14,3 millioner dollar til en ukjent budgiver på telefon, hos auksjonshuset Sotheby´s i 2013. Det holder ikke til å bli med på lista vår, som har en «tilsvarende» Ferrari 250 LM til 17,6 millioner dollar på 13. plass. Foto: RM Sotheby´s
FERRARI 250 LM: Denne 1964-modellen ble solgt for 14,3 millioner dollar til en ukjent budgiver på telefon, hos auksjonshuset Sotheby´s i 2013. Det holder ikke til å bli med på lista vår, som har en «tilsvarende» Ferrari 250 LM til 17,6 millioner dollar på 13. plass. Foto: RM Sotheby´s Vis mer

Vi kan bare avsløre det med en gang. Denne lista domineres av italienske Ferrari-er. Og her kommer den første av i alt ni biler fra den italienske sportsbil-produsenten.

250 LM er faktisk den siste Ferrari som vant 24-timersløpet i Le Mans, i 1965. Men modellen var også en bil som ble produsert for salg til folket, fra 1963.

Færre enn 40 eksemplarer ble produsert av Ferrari 250 LM, noe som forklarer de svimlende bruktprisene. «Vår bil» ble solgt for 17.600.000 dollar, 13. august 2015.

12. Ferrari 250 GT: 148 millioner kroner

12. PLASS: Ferrari GT LWB California Spider Competizone, fra 1959, ble solgt for 18,15 millioner dollar i 2016. Foto: Gooding and Company
12. PLASS: Ferrari GT LWB California Spider Competizone, fra 1959, ble solgt for 18,15 millioner dollar i 2016. Foto: Gooding and Company Vis mer

I 1960 ble denne bilen med det fulle navnet Ferrari GT LWB California Spider Competizione bare nummer fem i tolvtimerløpet i Sebring, Florida. Likefullt er den en ordentlig klassiker

Bare ni biler ble bygd som denne versjonen. Akkurat denne bilen skal ha historie med eierskap fra 1959. Bilen har deltatt i store billøp og mottatt en rekke priser.

Auksjonshuset Gooding and Company oppnådde forventet pris, 18.150.000 dollar, da den ble solgt 20. august i 2016. Ikke akkurat småpenger.

11. Ferrari 375: 150 millioner kroner

11. PLASS: Ferrari 375 Plus Spider Competizione ble solgt for 18,4 millioner dollar i 2014. Foto: Bonhams
11. PLASS: Ferrari 375 Plus Spider Competizione ble solgt for 18,4 millioner dollar i 2014.
Foto: Bonhams Vis mer

Racerbilen 375 MM ble produsert av Ferrari i kun en kort periode (1953-1054). Den mest kjente bilen ble i sin tid gitt til Ingrid Bergman som gave fra ektemannen. Den er nå i hendene på tidligere Microsoft-sjef Jon Shirley.

Bilen på vår liste er nesten like berømt. Spesielt ettersom den ble solgt for hele 18,4 millioner dollar på auksjon i 2014.

10. Ferrari 250 GT: 151 millioner kroner

10. PLASS: Ferrari 250 GT er en meget ettertraktet bil blant samlere. Foto: Artcurial Motorcars
10. PLASS: Ferrari 250 GT er en meget ettertraktet bil blant samlere. Foto: Artcurial Motorcars Vis mer

Nok en Ferrari. Nok en 250 GT.

Denne Ferrari 250 GT SWB California Spider var lenge en slags myte i Ferrari-miljøet, helt til den dukket opp i et fransk lager. Derfra kjøpte franskmannen Robert Baillon, som var kjent for å restaurere slitne klassikere, for å stille ut på museum.

Men det var først etter Baillons død at bilen så dagslys igjen. Det skjedde på en auksjon i februar 2015, hvor bilen ble solgt for svimlende 18,5 millioner dollar.

9. Alfa Romeo 8C: 161,5 millioner kroner

9. PLASS: Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider er eneste ikke-Ferrari fra Italia på lista.Foto: RM Sotheby´s
9. PLASS: Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider er eneste ikke-Ferrari fra Italia på lista.
Foto: RM Sotheby´s Vis mer

Endelig noe annet. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider er bare én av fire biler som klarer å trenge seg inn i det Ferrari-dominerte toppsjiktet. Men Alfa-en er tross alt en italiener, den også ...

Denne bilen er fra 1939, men ble solgt for hele 19,8 millioner dollar på auksjon i 2016. At de kun er laget ni versjoner, gjorde den til en sikker prisvinner i sin tid.

8. Jaguar D-Type: 177,5 millioner kroner

8. PLASS: Jaguar D-Type ble solgt for 21,8 millioner dollar. Foto: RM Sotheby´s
8. PLASS: Jaguar D-Type ble solgt for 21,8 millioner dollar. Foto: RM Sotheby´s Vis mer

Når vi først er i gang med andre merker, kan vi like godt ta et til. Jaguar D-Type er den første av to britiske biler på lista.

D-Type vant tre ganger på rad i La Mans´24-timerrace (1955-1957). Bilen som i 2016 ble solgt på auksjon for 21,8 millioner dollar i 2016 var den samme som vant La Mans i 1956.

7. Aston Martin DBR1: 184 millioner kroner

TIDENES DYRESTE BRITE: Aston Martin DBR1/1 ble solgt for 22,6 millioner dollar i 2017. Foto: RM Sotheby´s
TIDENES DYRESTE BRITE: Aston Martin DBR1/1 ble solgt for 22,6 millioner dollar i 2017.
Foto: RM Sotheby´s Vis mer

Brite nummer to. Aston Martin DBR1 er merkets viktigste bil og siste tilskudd i familien «verdens dyreste auksjonsbiler». Og hvilken bil!

DBR1 ble produsert fra 1958, men det er nok mest takket være seieren i 24-timers rittet i Le Mans i 1959 bilen har fått legendestatus. Den første Aston Martin DBR1 (1/1) ble tidenes dyreste britiske bil, da den ble solgt for svimlende 22,6 millioner dollar av auksjonshuset Sotheby´s i august 2017.

6. Ferrari 275 GTB/C Speciale: 215 millioner kroner

6. PLASS: Ferrari 275 GTB/C Speciale gikk for nesten 26,5 millioner dollar i 2014. Foto: RM Sotheby´s
6. PLASS: Ferrari 275 GTB/C Speciale gikk for nesten 26,5 millioner dollar i 2014.
Foto: RM Sotheby´s Vis mer

Tilbake til Ferrari. Og la oss gjøre et aldri så lite hopp i pris. Denne Ferrari 275 GTB/C Speciale ble solgt for ikke mindre enn 26,4 millioner dollar i 2014, mye takket være at løpsbilen aldri ble kjørt som ny.

5. Ferrari 275 GTB/4 S NART Spider: 224 millioner kroner

5. PLASS: Ferrari 275 GTB/4 S NART Spider kostet kjøperen 27,5 millioner dollar i 2013. Foto: RM Sotheby´s
5. PLASS: Ferrari 275 GTB/4 S NART Spider kostet kjøperen 27,5 millioner dollar i 2013.
Foto: RM Sotheby´s Vis mer

Tøff bil, kjørt av Steve McQueen i Hollywood-film. Kun én eier. Én av bare ti NART Spiders-biler noensinne bygd. Pengene går til veldedighet.

Det finnes ikke mange bedre måter å selge en bil på. Derfor greide Sotheby´s å oppnå prisen på 27,5 million dollar. Hjelpes!

4. Ferrari 290 MM: 228,5 millioner kroner

4. PLASS: Med bare fire eksemplarer produsert er det ikke overraskende at Ferrari 290 MM ble dyr på auksjon. Foto: RM Sotheby´s
4. PLASS: Med bare fire eksemplarer produsert er det ikke overraskende at Ferrari 290 MM ble dyr på auksjon. Foto: RM Sotheby´s Vis mer

Skulle du by på det fjerde og siste eksemplaret av Ferrari 290 Mille Miglia (Scaglietti), fra 1956, holdt det ikke å sitte klar med datamaskin, internett og kredittkort.

Dette eksemplaret ble kjørt av Juan Manuel Fangio, noe som har presset prisen betydelig oppover - som alle de andre bilene Fangio kjørte. Dermed endte budgivningen til slutt på 28 millioner dollar.

3. Mercedes-Benz W196: 241,5 millioner kroner

VERDENS DYRESTE IKKE-ITALIENER: Mercedes-Benz W196 var også verdens dyreste fra juli 2013 og i et drøy år. Foto: Bonhams
VERDENS DYRESTE IKKE-ITALIENER: Mercedes-Benz W196 var også verdens dyreste fra juli 2013 og i et drøy år. Foto: Bonhams Vis mer

Listas eneste tysker, Mercedes-Benz W196 var faktisk tidenes dyreste bil, da den i 2013 ble solgt på auksjon i England. Også denne Grand Prix-bilen ble kjørt av nevnte Juan Manuel Fangio.

Budgivningen startet på 3,5 millioner dollar, men budenes stanset ikke før auksjonarius var kommet til 29,6 millioner.

2. Ferrari 335 Sport Scaglietti: 291 millioner kroner

PALLPLASS: Ferrari 335 Sport Scaglietti ble solgt for hele 35,7 millioner dollar i 2016.Foto: Artcurial Motorcars
PALLPLASS: Ferrari 335 Sport Scaglietti ble solgt for hele 35,7 millioner dollar i 2016.
Foto: Artcurial Motorcars Vis mer

Også pallplassen mistet Mercedes, i løpet av fire følgende år. Blant annet til denne banebryteren, som i 2016 ble verdens dyreste racerbil noensinne solgt på auksjon.

Prisen på denne Ferrari 335 Sport Scaglietti ble presset opp, ettersom den hadde vært i en privat samling i hele 40 år og at den var kjørt av Peter Collins og Maurice Trintignant hadde i Sebring-løpet i 1957. Enda senere var Wolfgang von Trips bak rattet i bilen.

1. Ferrari 250 GTO: 310,5 millioner kroner

VERDENS DYRESTE: Dette eksemplaret av Ferrari 250 GTO ble i sin tid kjørt i løp av Jo Schlesser. I 2014 ble det solgt på auksjon i California. Foto: Bonhams
VERDENS DYRESTE: Dette eksemplaret av Ferrari 250 GTO ble i sin tid kjørt i løp av Jo Schlesser. I 2014 ble det solgt på auksjon i California. Foto: Bonhams Vis mer

Fram til for bare noen dager siden var dette mesterverket verdens aller dyreste bil. Men denne utgaven av Ferrari 250 GTO, som ble solgt av Bonhams for 38,115 millioner kroner i august 2014, har mistet den plassen på tronen.

Likevel - den er fortsatt verdens dyreste bil solgt på auksjon! Løpsbilen ble produsert mellom 1962 og 1964 og designet av italienerne Giotto Bizzarrini og Sergio Scaglietti.

Heftig motor, mange rykter og mye mystikk, samt et opplag på bare 39 biler, har gjort at 250 GTO har blitt uslåelige på auksjonsmarkedet.

BONUS: Ferrari 250 GTO: 570,5 millioner kroner

En ny bil - men selvfølgelig en Ferrari 250 GTO - har akkurat stjålet førsteplassen som verdens dyreste bil. Denne gangen var imidlertid imidlertid WeatherTechs David MacNeil smart nok - eller dum (?) - til å kjøpe bilen i en privat avtale.

Det kostet bilmatte-selgeren den nette sum av 70 millioner dollar, nesten dobbelt så mye som dyreste auksjonsbil.

Med historie som vinner av flere stor billøp, inkludert La Mans i 1963. Dessuten har den aldri blitt krasjet, noe ekspertene mener er hovedårsaken til den enorme verdien.

PS: Den norske kursen er regnet ut fra Norges Banks valutakurs på $ 1 = NOK 8,1524, 31. mai 2018

Kilder: Wikipedia, Autocar.co.uk og flere internasjonale nyhetssider og auksjonshus