KOMMER TIL KORT? BMW i3 ender på sjetteplass på lista over mest rekkevidde for pengene, mens Tesla Model S ender helt i bunn av tabellen.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
KOMMER TIL KORT? BMW i3 ender på sjetteplass på lista over mest rekkevidde for pengene, mens Tesla Model S ender helt i bunn av tabellen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Elbil og rekkevidde

Dette er elbilen som går lengst for pengene

Tesla går lengst, mens Mitsubishi er billigst. Men hvilken bil er det som har lengst rekkevidde for pengene?

Det kommer stadig flere elbiler på det norske markedet. Vel var Nissan Leaf den første folkebilen som slo gjennom, før Tesla kom med mer påkostede Model S og Model X med imponerende rekkevidde og kraft.

Nå har også anerkjente merker som Mercedes-Benz (på vei), Audi og Volkswagen kommet med sine første hel-elektriske biler. Samtidig følger rimeligere, asiatiske merker som Hyundai og Kia på.

Norges billigste elbil

Mitsubishi, Peugeot og Citroën tilbyr i skrivende stund den billigste elbilen i Norge, ifølge egne hjemmesider o og Opplysningsrådet for veitrafikkens (OFV) database.

Trillingene I-Miev, I-On og C-Zero kan du nemlig få for så lite som 149.900 kroner (kampanjepris). I tillegg til disse tre har også Smart Fortwo (169.900,-) og VW e-Up (helt ny pris: 171.100,-) en startpris under 200.000 kroner.

Med den nye pris har e-Up klatret fra en 15. plass på lista vår til 10. plass.

Det er imidlertid ingen av disse billig-elbilene som kan tilby rekkevidde å prate høyt om. Det er e-Up - den dyreste av dem - som kommer seg lengst på én lading: 133 km, ifølge de nye WLTP-tallene.

Tesla dyrest

Nevnte Tesla Model S og Model X tilbyr de hittill største batteripakkene, men koster mange ganger prisen til de rimeligste elbilene. Til tross for 75 eller 100 kWh-kapasitet og rekkevidde på oppimot 500 WLTP-km, er Tesla-ene helt i bunn når det kommer til pris per kilometer rekkevidde.

Det er likevel Tesla Model X, med 75 kWt-batteriet som er dyrest per kilometer rekkevidde. Omregnet til WLTP-tall koster den hele 2.163 kroner per kilometer, mens den koster 1.956 kroner per kilometer med 100 kWt-batteri.

Folke-Tesla-en Model 3, med 50, 60 eller 75 kWt-batteri, vil nok komme mye bedre ut, når den antakelig kommer til Norge i 2019. Den får vi imidlertid ikke laget noe regnestykke på, da det verken har kommet offisiell pris eller NEDC/WLTP-rekkevidde på elbilen. De amerikanske EPA-tallene oppgir dog en rekkevidde på 350 til 500 kilometer.

Hypede biler nær toppen

Det er altså verken de rimeligste eller dyreste elbilene som gir flest kilometer for pengene. Det er heller ikke opphausede Opel Ampera-e, som ble Årets Bil i fjor. Bilen importøren sliter med å skaffe kundene ender på femteplass i på vår tabell, med 921 kroner kilometeren.

Det er heller ikke Nissan Leaf - til tross for at den har kommet i helt ny versjon i år. Den nye Leaf-en kommer på fjerdeplass, med en prislapp på 911 kroner per kilometer.

Vi har dessuten testet nye Leaf såpass, at vi vet den kommer spesielt til kort i kulda - også med tanke på den oppgitte WLTP-rekkevidden.

Årets bil i 2017, Hyundai Ioniq, ender nede på en sjuendeplass.

Disse er billigst per km

Nei, på pallen er det to koreanske søstre og én franskmann som befinner seg. Og aller øverst er det Hyundai Kona Electric (654,-) kommer suverent best ut.

Den lille elektriske SUV-en er nesten hundre kroner billigere per kilo-meter, enn Renault Zoe (748,-) på andreplass. Like bak Zoe ender Kia e-Niro (778,-) - Konas storesøster.

Prisen på Kia e-Niro (377.400,-) er for den største utstyrspakken - og den eneste som er kjent i dag. Med mindre utstyr kan prisen fort bli rundt 350.000 kroner. Da kommer kilometer-prisen i såfall ned til 729 kroner.

Lille Renault Zoe er imidlertid den bilen det er enklest å få tak i, mens Hyundai Kona Electric har ventelister langt ut i 2020 engang. Og Kia e-Niro - som også har lange lister - har fortsatt ikke kommet til landet.

Billigste elbil per km rekkevidde

# Bil Batteri Pris WLTP Pris/km
1Hyundai Kona electric64,0 kWt315.000,-482 km654,-
2Renault Zoe*41,0 kWt234.900,-314 km748,-
3Kia e-Niro**64,0 kWt377.400,-485 km778,-
4Nissan Leaf40,0 kWt246.000,-270 km911,-
5Opel Ampera-e60,0 kWt349.900,-380 km921,-
6BMW i3 (120Ah)42.2 kWt309.000,-310 km997,-
7Hyundai Ioniq EV*28,0 kWt237.000,-219 km1.082,-
8Kia Soul EV*30,0 kWt228.100,-196 km1.164,-
9Jaguar I-Pace90,0 kWt589.950,-480 km1.229,-
10Volkswagen e-UP18,7 kWt171.100,-133 km1.286,-
11Smart EQ ForTwo*17,6 kWt169.900,-125 km1.359,-
12Volkswagen e-Golf35,8 kWt322.400,-229 km1.408,-
13Citroën C-Zero16,0 kWt149.900,-105 km1.428,-
Mitsubishi i-MiEV16,0 kWt149.900,-105 km1,428,-
Peugeot iOn16,0 kWt149.900,-105 km1.428,-
16Audi e-Tron95,0 kWt651.900,->400 km1.630,-
17Tesla Model S 100D*100,0 kWt824.420,-496 km1.662,-
18Tesla Model S 75D*75,0 kWt650.620,-384 km1.694,-
19Tesla Model X 100D*100,0 kWt866.520,-443 km1.956,-
20Tesla Model X 75D*75,0 kWt707.170,-327 km2.163,-
BMW iX3>70,0 kWt->400 km-
Mercedes-Benz EQC80,0 kWt->400 km-
Tesla Model 350,0 kWt---

Mercedes-Benz EQC har fortsatt ikke fått fastsatt pris. Vi vil oppdatere artikkelen når denne er på plass. Alle datene er hentet fra OFVs database. Biler merket med stjerne har ikke offisielle WLTP-tall. Vi har omregnet disse bilenes NDCP, med utgangspunkt i andre de andre bilenes gjennomsnitts-differanse (NDCP/WLTP).